کرونا یا ترامپ؛ کدام یک سریع‌تر از میان خواهد رفت؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۲۱:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۶۲۸۳
کرونا یا ترامپ؛ کدام یک سریع‌تر از میان خواهد رفت؟
پس از گذشت بیش از ۳ سال و نیم از ورود ترامپ به کاخ سفید، وی کشورش را حتی از نزدیکترین متحدانش در جهان جدا کرد؛ چنانچه در مسائل بین المللی حتی مسائلی که متعلق به غرب و پیمان ناتو و کشور‌های صنعتی می‌شود، نظر آمریکا در بسیاری از مسائل نادیده گرفته شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ جایگاه آمریکا در جهان در دوران ریاست جمهوری ترامپ بسیار خدشه دار شد؛ که آخرین سیلی از جانب برلین بود، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که کشورش با پیشنهاد دونالد ترامپ برای بازگرداندن روسیه به گروه ۷ در پی بحران جزیره کریمه مخالفت می‌کند.

ماس همچنین با درخواست ترامپ برای اجازه دادن به استرالیا و کره جنوبی و هند به منظور مشارکت در نشست گروه ۷ که قرار است در امریکا برگزار شود، مخالفت کرد. این مواضع بر پیچیدگی روابط تنش زا میان امریکا و اروپا و نیز میان آمریکا و آلمان خواهد افزود. پیش از این نیز انگلا مرکل به بهانه کرونا و نیز به سبب جنگ تجاری میان امریکا و اروپا از یک سو و آلمان از سوی دیگر، دعوت ترامپ برای مشارکت در نشست گروه ۷ در واشنگتن را رد کرد.

مخالفت مرکل برای مشارکت در نشست گروه ۷ سبب شد تا ترامپ نیز بدون هماهنگی با دولت آلمان، هزاران نفر از نظامیان آمریکایی را از پایگاه‌های نظامی آمریکایی در آلمان خارج کند؛ این درحالی است که ترامپ همچنان اروپا را تحت فشار می‌گذارد تا هزینه آنچه که آن را تامین حمایت اروپا در برابر روسیه می‌نامد، پرداخت کند.

ترامپ هنوز در مسیر انزوای آمریکا گام بر می‌دارد. او از بسیاری از پیمان‌ها و نهاد‌های بین المللی خارج شد. این اقدامات را نه تنها هیچ یک ازمتحدان دیرینه اش تایید نمی‌کنند؛ بلکه متحدان سیاسی آمریکا این اقدامات را محکوم کردند و به پیمان‌ها و توافقنامه‌های بین المللی که ترامپ از آن‌ها خارج شد، پایبند ماندند.

نکته قابل توجه آن است که بیشترین ضربه به جایگاه آمریکا در جهان که باعث انزوای هرچه بیشتر این کشور در عرصه بین المللی شد، مساله خروج واشنگتن از برجام بوده است. ترامپ با این اقدام درصدد منزوی کردن ایران بود در حالی که این امر موجب انزوای بیشتر آمریکا در جهان گشت. در طول سال‌های گذشته هیچ کسی در جهان به جز "اسراییل" و "عربستان" این اقدام را تایید نکرد؛ از این رو امروز شاهد هستیم که برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از تونس و قطر خواهش می‌کند تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کنند پس از آنکه در متقاعد کردن متحدان دیرینه آمریکا ناکام ماند.

از سوی دیگر سیاست ترامپ در عرصه داخلی نیز پرتنش‌تر از سیاست خارجی اش است. امریکا امروز در شرایطی بسر می‌برد که برخی آن را به شرایط پیش از جنگ داخلی در آمریکا تشبیه می‌کنند. نژادپرستی، کرونا و بیکاری جامعه آمریکا را هدف گرفته است تا آنجا که نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را "آقای بدتر کن اوضاع" نامید و با انتقاد از عملکرد دولت در قبال شیوع ویروس کرونا، آن را "ویروس ترامپ" نامید.

به رغم آنکه رهبران کشور‌های متحد آمریکا، علنا انزجار خود را از سیاست ترامپ اظهار نکردند؛ اما آن‌ها آرزو می‌کنند که ترامپ در انتخابات شکست بخورد؛ زیرا فجایع سیاست‌های ترامپ کمتر از فجایع کرونا نیست. اینک تمام نگاه‌ها متوجه ماه نوامبر آتی است؛ زیرا احتمال می‌رود که واکسن کرونا کشف شود و انتخابات ریاست جمهوری نیز در آمریکا برگزار شود؛ حال آیا متحدان آمریکا ابتدا از کرونا خلاص خواهند شد و سپس ترامپ؟ یا آنکه هر دو باهم ناپدید خواهند شد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید تا نوامبر صبر کرد.

منبع: العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز