پیشنهاد ملک سلمان به ترامپ برای حمله به قطر فاش شد

۱۳۹۹/۰۵/۱۸ - ۲۲:۳۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۴۱۲۰۱
پیشنهاد ملک سلمان به ترامپ برای حمله به قطر فاش شد
بنا بر افشاگری نشریه فارین پالیسی، پادشاه عربستان اندکی پس از محاصره قطر، به واشنگتن حمله و اشغال این کشور را پیشنهاد داده بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ نشریه آمریکایی فارین پالیسی در مطلبی به مرور ماجرای حصر قطر از سوی کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۷ پرداخت و افشا کرد که در آن زمان پادشاه عربستان پیشنهاد حمله به قطر را به رئیس جمهور آمریکا داده است.

بنا به نوشته این رسانه آمریکایی، سلمان بن عبدالعزیز در ژوئن سال ۲۰۱۷ طی تماسی تلفنی پیشنهاد حمله به قطر و اشغال این کشور را با دونالد ترامپ مطرح می‌کند، اما این پیشنهاد از سوی رئیس جمهور آمریکا پذیرفته نمی‌شود. فارین پالیسی در این مطلب به بررسی سیر تحولات زمان حصر قطر از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر و موضع‌گیری دیگر کشور‌ها در این خصوص می‌پردازد.

بنا بر این گزارش، اندکی بعد از این پیشنهاد، آمریکا خواستار میانجیگری کویت برای حل و فصل موضوع قطر در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس شد.

در مطلب فارین پالیسی یادآور می‌شود آنچه در تحولات مربوط به حصر قطر از سوی کشور‌های عربی کمتر دیده شده نقش تعیین کننده رژیم صهیونیستی در تثبیت درگیری با دوحه است. تل‌آویو و دوحه بر سر موضوع کمک‌های قطر به بازسازی غزه دچار مناقشه بودند.

نشریه وال استریت ژورنال نیز در سال ۲۰۱۹ از طرح ارتش عربستان برای حمله به قطر پرده برداشت. بنا به اطلاعات افشا شده، این حمله با هدف تسلط بر میادین گازی قطر طراحی شده بود.

اندکی پس از اولین سفر منطقه‌ای دونالد ترامپ به عربستان در سال ۲۰۱۷، روابط میان چهار کشور عربی و قطر به تیرگی گرایید. عربستان، امارات، مصر و بحرین در پنجم ژوئن همان سال قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار داده‌اند.

کشور‌های عربی قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده و قطع ارتباط این کشور با ایران و تعطیلی شبکه خبری الجزیره را خواستار شدند. دوحه با رد این اتهامات، همسایگان عرب خود را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرده است.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل اخیرا برقراری مجدد روابط با قطر را مشروط به پاسخگویی این کشور به خواسته‌های کشورهای محاصره کننده اعلام کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز