توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۰۵:۰۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۴۳۶۱۲
یک متخصص تغذیه توصیه‌هایی را برای مبتلایان به آلزایمر مطرح کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ مرجان عجمی در خصوص تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به آلزایمر گفت: به دمانس کاهش توان شناختی مغز و اختلالی که علامت اصلی آن از دست دادن حافظه است، آلزایمرمی گویند.

وی ضمن اشاره به اینکه این عارضه می‌تواند به دنبال آسیب مغزی و یا در اثر بیماری و در طول زمان به وجود بیاید، ادامه داد: آلزایمر یک بیماری عروقی است که در اثر کاهش خونرسانی به مغز به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه گاهی اوقات مقاومت به انسولین شدید در قسمت‌هایی از مغز بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد، بیان کرد: از آنجایی که گلوکز منبع اصلی سوخت مغز است اگر مقاومت به انسولین وجود داشته باشد مغز نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند و به ناچار از کتون بادی‌ها برای سوخت استفاده می‌کند؛ در چنین شرایطی درمان عامل زمینه‌ای مثل مقاومت به انسولین و یا سندروم متابولیک به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می‌کند.

عجمی ضمن تاکید بر اینکه ورزش کردن، محدود کردن دریافت قند، شکر و منابع حاوی آن و اسید‌های چرب اشباع و همچنین افزایش دریافت منابع حاوی فیبر غذایی تاثیر قابل توجهی بر پیشگیری و درمان آلزایمر دارد، افزود: مطالعات نشان داده اند محدود کردن دریافت منابع حاوی قند و شکر و اسید‌های چرب اشباع به مدت ۴ هفته اثرات مفیدی بر درمان این بیماری داشته است.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران نوجوانی، دریافت کافی منابع غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B، اسید‌های چرب غیر اشباع، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها موجب عملکرد بهتر مغز در دوره‌های بعدی زندگی می‌شود.

وی اضافه کرد: چنین ریزمغذی‌هایی در یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای به وفور یافت می‌شود و بنابراین داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند اثرات محافظتی نه تنها بر قلب و عروق بلکه بر عملکرد مغز داشته باشد؛ الگوی غذای مدیترانه‌ای بر دریافت روزانه میوه، سبزی، غلات کامل و چربی‌های سالم، دریافت هفتگی ماهی، مرغ، حبوبات و تخم مرغ و دریافت متعادل لبنیات و دریافت محدود گوشت قرمز تاکید می‌کند و روغن زیتون منبع اصلی چربی دریافتی در این رژیم است و ماهی چرب مثل سالمون و ساردین به دلیل دارا بودن اسید‌های چرب امگا ۳ توصیه می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه علاوه بر ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک یکی از ویتامین‌های مهمی است که در درمان و پیشگیری از آلزایمر نقش مهم و ضروری دارد، عنوان کرد: دریافت کافی این ویتامین تا ۵۵% می‌تواند خطر بروز الزایمر را کاهش دهد، همچنین مصرف سبزیجات برگ سبز، لوبیا، غلات کامل و میوه‌ها به دریافت فولات و تامین آن برای بدن کمک میکنند.

این متخصص تغذیه متذکر شد: نکته مهم دیگر توجه تامین مقادیر کافی ویتامین B ۱۲ برای بدن و خصوصا افراد مسن است، زیرا این ویتامین در کنار فولات می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نکته جالب توجه دیگر نقش زردچوبه در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است، افزود: زردچوبه حاوی ماده مهمی به نام کورکیومین است که تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید را که در پاتوژنز و ایجاد آلزایمر نقش دارند را به تعویق می‌اندازد.

عجمیان اضافه کرد: نکته جالب‌تر این است که فلفل سیاه حاوی ماده‌ای است که زیست دسترسی به کورکیومین را تا ۲۰۰۰% افزایش می‌دهد و از طرف دیگر مصرف همزمان کورکیومین و ویتامین D در از بین رفتن پلاک‌های بتاآمیلوئیدی نقش دارند و خواص بیشمار آن‌ها حتی به پیشگیری از پارکینسون هم کمک کی کند. جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و در مجاورت نور آفتاب است.

این متخصص تغذیه توضیح داد: بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیروی از اصول تغذیه سالم و عمدتا الگوی غذای مدیترانه‌ای توصیه می‌شود. کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به چاقی و فعالیت فیزیکی کافی روزانه از اصول مهم سبک زندگی سالم است که به ارتقای سلامت کمک می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما