این هشدار‌ها را در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها واقعا جدی بگیرید

۱۳۹۹/۰۶/۰۹ - ۰۸:۴۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۵۱۱۴۵
این هشدار‌ها را در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها واقعا جدی بگیرید
آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری‌های باکتریایی تجویز می‌شوند. از آنجایی که باکتری‌ها دارای انواع مختلفی هستند، برای هر کدام از آن‌ها نوع خاصی از آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. تنها با شناخت نوع باکتری می‌توان به مقابله با آن رفت.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ آنتی‌بیوتیک تنها زمانی به درمان پاسخ می‌دهد که با تشخیص پزشک، در یک مدت زمان و یک غلظت خاص در اختیار بیمار قرار گیرد؛ در این صورت است که می‌توان امیدوار بود میکروب از بین می‌رود و بدن قدرت دفاع از خود در برابر بیماری را دارا می‌شود.

خود درمانی یا مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها معضلی است که هرساله با نزدیکی به فصول سرد سال که احتمال ابتلا به آنفلوآنزا قوت می‌گیرد، افزایش می‌یابد؛ موضوعی که همواره مورد تاکید متخصصان است؛ زیرا مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند مقاومت میکروبی را افزایش دهد. با شیوع اپیدمی کرونا با توجه به شباهت علائم این ویروس با آنفلوآنزا، سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی برخی با این تصور که آنتی‌بیوتیک راه درمانشان است اقدام به استفاده از آن کردند، موضوعی که بلافاصله با واکنش پزشکان و متخصصان روبرو شد. اکنون نیز با نزدیکی به فصل پاییز یکی از نگرانی‌ها مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک است.

استفاده خودسرانه دارو بدون شناخت دقیق نوع باکتری آنهم در مدت زمان کوتاه می‌تواند باعث شود میکروب کشته نشده و یا به مرور زمان کشته شود که این موضوع به میکروب فرصت خواهد داد راه مقابله با آنتی‌بیوتیک را کشف کند؛ زیرا میکروب نیز دارای سیستم داخلی هوشمند است. ادامه دار شدن روند فوق باعث می‌شود مقاومت دائمی در مقابل دارو پیش آید. این جهش ژنتیکی که در میکروب به واسطه مصرف غلط دارو به وجود آمده است، به نسل‌های بعد آن نیز منتقل شده و انواع پیشرفته‌تری از میکروب به وجود می‌آید.

با شروع مصرف آنتی‌بیوتیک به تشخیص پزشک ممکن است علائم بیماری در فرد کاهش یافته یا موقتا از بین برود؛ این موضوع سبب می‌شود فرد با فرض اینکه بیماری‌اش درمان شده مصرف دارویش را قطع کند. قطع مصرف ناگهانی دارو می‌تواند سبب ایجاد مقاومت در درمان شده و میکروب به طور کامل از بین نرود؛ از این رو تا پیش از اتمام داروی خود هرگز نباید مصرف آن را قطع کرد. آنتی‌بیوتیک‌های باقیمانده در منزل را در اختیار سایر اعضای خانواده قرار ندهید.

شست‌وشوی دست‌ها خط مقدم دفاعی بر علیه گسترش باکتری‌ها است. در صورت تداوم و گسترش مقاومت میکروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها اجتماع با خطر فزاینده عفونت‌های رایج روبرو می‌شود که درمانی برایشان وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به درمان همه انواع عفونت‌ها، سرماخوردگی، سردرد یا آنفلوآنزا نیستند؛ بنابراین برای درمان گلودرد، سردرد یا احساس ضعف نباید از آن‌ها استفاده کنیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، آنتی‌بیوتیک‌ها در حال از دست دادن اثربخشی خود هستند و این در حالی است که هیچ آنتی‌بیوتیک جدیدی در دنیا در دست تولید نیست. باید با مصرف محتاطانه آن‌ها اثربخشی‌شان را به مدت طولانی‌تری حفظ کنیم. اگر جلوی استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها گرفته نشود به مقاومت میکروب‌ها در برابرشان دامن زده‌ایم که این موضوع یکی از بزرگترین تهدید‌ها علیه بهداشت و سلامت جهانی است.

منبع: ایسنا

نظر شما