چرا ویروس کرونا در افراد چاق مرگبارتر است؟

۱۳۹۹/۰۶/۲۰ - ۲۳:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۵۶۷۲۲
دانشمندان در تحقیقات خود به رابطه‌ای بین چاقی و مرگ و میر ناشی از کرونا پی بردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ویروس کرونا در جهان میلیون ها نفر را مبتلا و به کام مرگ کشانده است. به دلیل آنکه مدت زمان کمی از شیوع کرونا می‌گذرد، رفتار ویروس برای محققان و دانشمندان هنوز کامل مشخص نشده است. از این رو، متخصصان هر روز ابعاد جدیدی از عملکرد ویروس و نیز افراد آسیب پذیر در مقابل آن را معرفی می‌کنند. دانشمندان امیدوار هستند با ایجاد آگاهی عمومی، تا زمان کشف واکسن موثر برای کرونا بتوانند شیوع ویروس در جامعه را کنترل و مدیریت کنند.

بر این اساس، مطالعات بر روی افراد بیمار در اوایل همه گیری کرونا نشان داد بسیاری از مبتلایان یک ویژگی مشترک به نام چاقی داشته اند. با افزایش مطالعات جهانی، محققان در کشور‌های مختلف ارتباط میان ابتلا به کرونای شدید و چاقی را تایید کردند. با این حال دانشمندان به تازگی موفق شدند دلیل ارتباط میان این دو را کشف کنند. چاقی می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تشدید علائم کرونا در افراد و قربانی شدن آن‌ها نقش داشته باشد.

بر این اساس اضافه وزن و چاقی در افراد باعث افزایش خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود همین بیماری‌های زمینه‌ای نیز خطر ابتلا به کرونای شدید و جان باختن را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که چاقی به صورت غیر مستقیم با ایجاد بیماری‌های زمینه ای می‌تواند خطر ابتلا به کرونای شدید را در افراد افزایش دهد.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. شواهد دیگر نشان می‌دهد خود چاقی می‌تواند به طور مستقیم نیز باعث تشدید حال بیماران مبتلا به کرونا شود. یک مطالعه بر روی بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ بیمار کرونایی که ۳۵ درصد آن‌ها از اضافه وزن رنج می‌بردند، نشان داد به هر میزان که وزن افراد افزایش یافت، خطر ابتلا به کرونای شدید و بستری شدن در بیمارستان نیز در این افراد بیشتر شد.

 چاقی احتمالا می‌تواند بر روی سیستم ایمنی افراد تاثیر منفی بگذارد. محققان آمریکایی تاکید دارند اینکه می‌بینیم یک کشور شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا و آمار بالای قربانیان است و کشور دیگر آمار پایین تری دارد به چاقی و اضافه وزن مردم آن کشور ارتباط دارد. برای مثال برای دهه‌ها میزان چاقی در مردم آمریکا در حال افزایش بوده است و هم اینک ۴۲ درصد شهروندان آمریکایی از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند.

هم اینک امریکا در صدر کشور‌های جهان از لحاظ مبتلایان و قربانیان کرونا قرار داد. محققان می‌گویند این موضوع بی ارتباط به چاقی گسترده در این کشور نیست.

محققان می‌گویند چاقی می‌تواند با محدود کردن توانایی ریه ها، باعث تشدید بیماری کرونا شود و از آنجا که ویروس کرونا نیز ریه را درگیر می‌کند، در نتیجه احتمال بیشتری دارد فرد دچار علائم شدید و گرفتار بیمارستان شود.

همچنین تحقیقات نشان داده است بیماران چاق پس از بستری شدن در بیمارستان بیشتر به دستگاه تنفس مصنوعی نیازمند هستند و مردانی که از اضافه وزن رنج می‌برند خطر مرگ بر اثر کرونا در آن‌ها بیشتر است احتمالا دلیل توانایی زنان چاق در مقابله با کرونا به استروژن تولیدی بدنشان و سیستم ایمنی آن‌ها باز می‌گردد.

دانشمندان استرالیایی نیز در تحقیقات خود بیمارانی را که به کرونای شدید مبتلا و در بیمارستان بستری بودند مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی داشته اند. میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. دانشمندان مشاهده کردند ۶۵ درصد این بیماران از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند.

سازمان جهانی بهداشت از مردم خواسته است تا زمان کشف واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون نیز از دیگر توصیه‌های این سازمان است.

نظر شما