کشف عجیب‌ترین عوارض ابتلا به ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۲۲:۴۰:۳۱
کد خبر: ۱۰۷۰۲۹۴
دانشمندان انگلیسی اعلام کردند برخی افراد مبتلا به کووید ۱۹ دچار مشکلات بویایی خاص می‌شوند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ با گذشت ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا هنوز هیچ راهکار موثری برای مقابله با آن یافت نشده است. دانشمندان تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با مطالعه افراد مبتلا به کووید ۱۹، علائم و نشانه‌های بیماری را شناسایی کرده و نسبت به آن اقدام به آگاه سازی عمومی کنند.

یکی از راهکار‌ها برای مدیریت و کنترل شیوع کرونا در جامعه، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنهاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است تب، سرفه‌های مداوم و خشک، بی حالی و خستگی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و نیز بثورات پوستی و اسهال از رایج‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ است. با این حال، دانشمندان به تازگی یکی از عجیب‌ترین علائم ابتلای افراد به کرونا را کشف کردند.

بر این اساس، دانشمندان انگلیسی اعلام کردند توهم بویایی (فانتوسمیا) یکی از علائمی است که در بیماران کرونایی دیده می‌شود. توهم بویایی به حالتی اطلاق می‌شود که بیمار بدون آنکه واقعاً بویی وجود داشته باشد، آن را درک می‌کند. در این حالت حس بویایی فرد دچار گمراهی می‌شود. پیش‌تر ارتباط میان توهم بویایی با بیماری‌های آلزایمز، پارکینسون، پرفشاری خون، چاقی و دیابت اثبات شده بود. با این وجود، این برای نخستین بار است که دانشمندان ارتباط میان توهم بویایی و ابتلا به کرونا را کشف می‌کنند.

تاکنون دانشمندان در مطالعات خود مشاهده کرده اند ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم حس بویایی افراد را درگیر و تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، آنازمیا (از دست دادن حس بویایی) در بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دیده می‌شود. همین امر نیز منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن حس چشایی افراد می‌شود، زیرا حس بویایی و چشایی با یکدیگر در ارتباط هستند. دانشمندان می‌گویند زمانی که حس بویایی بیماران شروع به بهبودی می‌کند اتفاقی بسیار نامطبوع‌تر رخ می‌دهد و در آن بیمار دچار توهم بویایی می‌شود. در این حالت ممکن است فرد بوی غذای فاسد یا سایر بو‌های نامطبوعی که وجود خارجی ندارند، استشمام کند و این امر باعث آزار وی شود.

برخی بیماران کرونایی اعلام کرده اند به طور مستمر از بوی سیگار و یا زباله متعفن رنج می‌برند. با این حال، برخی دیگر از بیماران می‌گویند از استشمام رایحه خوش بوی نان تازه و مواد معطر به ستوه آمده اند. این در حالی است که در هر دو گروه هیچ رایحه‌ای وجود نداشته است و آن‌ها دچار توهم بویایی شده اند.

دانشمندان انگلیسی می‌گویند توهم بویایی در بیماران کرونایی می‌تواند ماه‌ها پس از بهبودی نیز ادامه داشته باشد. برای مثال یک فعال انگلیسی در بخش خیریه ۶ ماه پس از بهبودی از کووید ۱۹ می‌گوید همچنان به طور مداوم رایحه ادکلن، ژل شستشو و عطر پس از اصلاح (افترشیو) را استشمام می‌کند. ذائقه این فرد نیز دچار تغییر شده است و مزه مواد غذایی را به درستی درک نمی‌کند. وی می‌گوید زمانی که پنیر یا آناناس می‌خورم احساس نامطبوعی می‌کنم.

پیشتر نیز متخصصان انگلیسی مشاهده کردند برخی افراد مبتلا به کرونا زمانی که گوشت مصرف می‌کنند احساس مزه بنزین می‌کنند. این امر به دلیل از دست دادن حس چشایی و انحراف در درک مزه واقعی مواد غذایی رخ می دهد. 

انگلیس یکی از بدترین آمارهای مبتلایان و قربانیان کرونا را در قاره اروپا دارد. تاکنون بیش از ۵۱۵ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده و از این میان، ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند. مقامات انگلیسی امیدوارند تا پیش از شدت گرفتن شیوع کووید ۱۹  در فصل پاییز، موفق به کشف واکسن موثر برای این بیماری شوند. این کشور اقدام به پیش خرید میلیون ها دوز از واکسن کرونای تولیدی غول های داروسازی جهان کرده است.

انگلیس برنامه ریزی کرده است واکسیناسیون عمومی در کشور را از ماه ژانویه آغاز کند. با این حال، کارشناسان بهداشتی می گویند احتمالاً نتوان واکسیناسیون را روی تمامی شهروندان اجرایی کرد.

نظر شما