اگر ترامپ رای نیاورد، چندمین رییس جمهور تک دوره‌ای خواهد بود؟

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۷:۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۰۸۳۵۴۴
اگر ترامپ رای نیاورد، چندمین رییس جمهور تک دوره‌ای خواهد بود؟
در روز‌های گذشته آمریکا ساعت‌های عجیبی را گذراند و به نظر می‌رسد حوادث در این کشور فعلا ادامه داشته باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ هرچند کرونا محافل خانگی را محدود کرده، اما بحث روز گروه‌های خانوادگی انتخابات آمریکاست و تعداد رأی‌های الکترال کاندیداها. همین بحث روز و عقب ماندن ترامپ از بایدن در بسیاری از ایالت‌ها باعث شد که ما درباره رئیس جمهور‌هایی در آمریکا و چند کشور که نتوانستند مردم کشورشان را برای حضور در کسوت رئیس جمهور در دور دوم متقاعد کنند، گزارشی بنویسیم.

بازماندگان آمریکایی
تا قبل از ترامپ در مجموع آمریکا ۱۰ رئیس جمهور داشته که تنها یک دوره در کاخ سفید بوده و دور دوم را به حریف واگذار کرده اند. نفر اول و دوم این فهرست هر دو از یک خانواده بودند. «جان آدامز» پدر، دومین رئیس جمهور آمریکا بود و تنها چهار سال توانست رئیس جمهور بماند. کمتر از ۳۰ سال بعد هم «جان کویینسی آدامز» فرزند ارشدش پا جای پای پدر گذاشت و کارش در کاخ سفید در دوره اول تمام شد.

سومین نفر سیزدهمین رئیس جمهور آمریکا یعنی «مارتین فن بورن» بود که در دوره دوم شکست خورد. نفر چهارم این فهرست هم کسی نیست جز «استیون گرگوری کلیولند» که در انتخابات ۱۸۸۸ نتوانست رئیس جمهور ایالت متحده شود. البته کلیولند در سال ۱۸۹۲ با غلبه بر «بنجامین هریسون» به اصطلاح کامبک زد و دوباره رئیس جمهور آمریکا شد تا هم اولین رئیس جمهوری شود که در دو دوره نامتوالی رئیس جمهور شده و هم رقیب‌اش هریسون را پنجمین رئیس جمهور تک دوره‌ای کاخ سفید کند.

«ویلیام هاوارد تفت» هم در سال ۱۹۱۲ نتوانست برنده دور دوم انتخابات شود و در انتخابات از توماس ویلسون دموکرات شکست خورد و ششمین رئیس جمهور تک دوره‌ای شد. سال ۱۹۲۹ در اوج بحران‌های اقتصادی آمریکا و فروپاشی بورس، مردم آمریکا هفتمین رئیس جمهور تک دوره‌ای را انتخاب کردند. «هربرت کلارک هوور» هم تنها چهار سال رئیس جمهور آمریکا ماند. سال ۱۹۷۵، رسوایی واترگیت و استعفای نیکسون و رئیس جمهوری معاونش جرالد فورد باعث می‌شود مردم آمریکا دیگر به معاون اول مسئول رسوایی اعتماد نکنند و فورد هم به فهرست بازنده‌ها اضافه شود.

سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا «جیمی ارل کارتر» بود که در سیاست خارجه بسیار مورد انتقاد قرار داشت و در انتخابات سال ۱۹۸۱ از ریگان جمهوری خواه باخت و نامش به عنوان نفر نهم این فهرست ثبت شد، اما دهمین نفر «جرج هربرت هاکر بوش» که در ایران او را به نام بوش پدر می‌شناسند چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا بود که سال ۱۹۹۳ بعد از تنها چهار سال رئیس جمهور بودن کار خود را به پایان رساند.

تک دوره ای‌های دیگر کشور‌ها
در طول تاریخ، جهان رئیس جمهور‌های تک دوره‌ای زیادی به خود دیده که بعضی از آن‌ها بسیار شناخته شده اند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. کاخ ورسای فرانسه هم مانند کاخ سفید مهمان‌های چهار ساله داشته که دو نفر آن‌ها برای بسیاری شناخته شده اند: «نیکلاس سارکوزی» و «فرانسوا اولند». «سارکوزی» به خاطر عملکرد ضعیفش در بحبوحه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ اعتماد عمومی را از دست داد و «اولاند» هم وقتی دید جنبش‌های اعتراضی در انتهای دوره اولش بسیار شده، خودش از کاندیدا شدن در دور دوم منصرف شد.

همچنین می‌توان به «دیمیتری مدودف» که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور روسیه بود اشاره کرد.

منبع: خراسان

نظر شما