با نشانه‌های مشکل دستگاه گوارش در دهان آشنا شوید

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۴:۲۱:۵۸
کد خبر: ۱۰۸۸۱۱۰
یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص برخی بیماری‌ها ممکن است از طریق دهان امکان پذیر باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ سلامت دهان می‌تواند تاثیر مستقیم بر سلامت روده داشته باشد و بالعکس. نخستین نشانه‌های بیماری گوارشی ممکن است در دهان پدیدار شود. بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت ممکن است موجب بروز نشانه‌هایی در دهان شود. از جمله این بیماری‌ها و بروز علایم آن در دهان می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:

خونریزی لثه
روده‌ها در میانه دستگاه گوارش قرار دارد، اما جالب است بدانید خونریزی لثه ممکن است یکی از نخستین نشانه‌های التهاب در دهان باشد. خونریزی لثه نشانه‌ای از وجود مشکل در دستگاه گوارش است.

ضایعات قرمز روی لثه و کمبود ویتامین
ضایعات دردناک و قرمز روی لثه می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B۱۲ باشد. افرادی که به میزان کافی ویتامین B۱۲ مصرف نمی‌کنند، می‌توانند با کمبود این ماده مغذی مواجه شوند.

کاندیدای دهانی و کمبود روی
عفونت کاندیدا یکی از نشانه‌های مشکل در سیستم ایمنی است. بروز این شرایط دهانی ممکن است نشانه‌ای از کمبود روی به واسطه عملکرد ضعیف دستگاه گوارش باشد.

ضایعات چرکی سفید و بیماری کرون
این ضایعات در دهان مشابه ضایعاتی است که در بیماری کرون در روده بزرگ دیده می‌شود.

زخم دهان و بیماری سلیاک
بیماری سلیاک به دلیل یک واکنش خودایمنی به گلوتن شکل می‌گیرد. این می‌تواند موجب بروز زخم در دهان و همچنین اختلال در شکل گیری دندان شود. بر همین اساس، مینای دندان تغییر رنگ می‌دهد یا ضعیف می‌شود.

بیماری لثه و آرتریت روماتوئید
یک بیماری خودایمنی مزمن که موجب احساس درد، تورم و سفتی در مفاصل می‌شود. پروتئین‌های التهابی در آرتریت روماتوئید و بیماری لثه مشابه است. اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه قرار داشته باشید.

بیماری لثه و دیابت
افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه قرار دارند. این شرایط ممکن است خود را در مراحل اولیه با خونریزی و التهاب لثه‌ها نشان دهد.

منبع: خراسان

نظر شما