هشدار چین به کانادا در باره توطئه کثیف آمریکا

۱۳۹۹/۰۸/۳۰ - ۲۲:۳۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۷۶۳
هشدار چین به کانادا در باره توطئه کثیف آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات نخست وزیر کانادا که گفته بود از دستگیری خانم «منگ وان جو» مدیر ارشد شرکت هواوی پشیمان نیست به اتاوا یاداوری کرد که مواظب باشد گرفتار توطئه کثیف آمریکا نشود و منافع مردم خود را قربانی منافع آمریکا نکند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز گذشته در حاشیه نشست سران صنایع و بازرگانی سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اپک) در پاسخ به خبرنگاران درباره دستگیری "منگ وان جو" مدیر ارشد شرکت هواوی ادعا کرد: کانادا پیمان استرداد با آمریکا به عنوان صمیمی ترین هم پیمان خود را اجرا کرده و به هیچ وجه از دستگیری خانم منگ پشیمان نمی شود.

"جائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در واکنش به اظهارات نخست وزیر کانادا گفت: مقامات کانادا در بیان مطلب یاد شده باید فکر کنند چرا کانادا تنها کشوری است که پیمان استرداد با آمریکا را اجرا کرد. آیا دیگر کشورهای هم پیمان آمریکا به پیمان خود عمل نمی کنند؟

وی ادامه داد: کشوهای دیگر برخلاف کانادا نمی خواهند گرفتار توطئه کثیف آمریکا شوند و منافع مردم خود را قربانی منافع آمریکا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر موضع پکن درباره مساله یاد شده اظهار داشت: بسیاری از روشنفکران کانادا خواستار آزادی خانم منگ توسط دولت کانادا شده اند که از جمله آن ها می توان به سیاستمداران، وکلا، قضات و دیپلمات های پیشین دولت این کشور اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، خانم منگ رئیس مالی شرکت هواوی چین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ به درخواست مقام های آمریکایی به ظن کلاهبرداری در کانادا بازداشت شد پس از صدور کیفرخواست برای او به اتهام کلاهبرداری در ماه ژانویه ۲۰۱۹، مقام های آمریکایی به صورت رسمی درخواست استرداد او از کانادا به واشنگتن را مطرح کردند، پرونده منگ هنوز در کانادا باز است و به سرانجام نرسیده است.

نظر شما