هشدار محققان برای جلوگیری از کمبود این ویتامین در روزهای قرنطینه

۱۳۹۹/۰۹/۱۴ - ۲۱:۳۴:۲۷
کد خبر: ۱۰۹۸۲۲۲
هشدار محققان برای جلوگیری از کمبود این ویتامین در روزهای قرنطینه
براساس تحقیقات محققان انگلیسی ویتامین D می‌تواند بر ابتلا به کرونا تاثیرگذار باشد بنابراین در ایام قرنطینه نباید از آن غافل شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا؛ گرت دیویس، محقق فیزیک پزشکی انگلیس که بر موضوع تاثیر ویتامین D بر کرونا تحقیق می‌کند بیان کرد که از هر پنج نفر در انگلیس، دو نفر در زمستان دچار کمبود ویتامین D هستند و راهنمایی‌های دولت مبنی بر اینکه افراد باید از مکمل استفاده کنند، موثر نیست.

طبق برخی مطالعات، سطح پایین ویتامین D، ممکن است منجر به خطر ابتلا به ویروس کرونا شود یا اثرات شدیدتری از عفونت را متحمل شود.هفته گذشته، محققان در اسپانیا دریافتند که ۸۲ درصد بیماران کرونایی بستری شده، سطح ویتامین D کم دارند.

دیویس گفت: به نظر من، واضح است که ویتامین D نه تنها می‌تواند از شدت بیماری محافظت کند بلکه می‌تواند از عفونت نیز محافظت کند. غنی سازی مواد غذایی به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد تا به طور موثر اجرا شود اما واضح است که سیاست فعلی موثر نیست و  حداقل نیمی از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند.

همچنین آدریان مارتینو، استاد عفونت تنفسی در دانشگاه کوئین مری لندن، یک آزمایش بالینی را برای بررسی اینکه آیا ویتامین D می‌تواند خطر کووید ۱۹ یا شدت آن را کاهش دهد یا خیر، مورد مطالعه قرار داد؛  این گروه، که هفته گذشته کارشان را آغاز کردند و میزان ویتامین بیش از ۵۰۰۰ نفر را در طول زمستان بررسی می‌کنند تا به اینجا نشان داده است که تعداد بالای مردم انگلیس کمبود ویتامین D دارند و تعداد بالای بیماران بستری در بیمارستان هم دچار همین کمبود هستند.

بدن ما در پاسخ به نور شدید خورشید ویتامین D تولید می‌کند و سطح کمبود ویتامین D با توجه به میزان نور خورشید در طول سال در نوسان است. در مقاله‌ای در مجله پزشکی خانواده انگلیس آمده است حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت انگلیس در زمستان با کمبود ویتامین D روبرو هستند و در پایان تابستان به ۸ درصد کاهش می‌یابد.

این بدان معناست که در شرایط فعلی که مردم درگیر بیماری کرونا هستند، این کمبود ویتامین می‌تواند برایشان پر خطر باشد و باعث شود ویروس کرونا با شدت بیشتری در آن‌ها مشاهده شود.

سخنگوی وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی انگلیس هم گفت: شرکت‌های مواد غذایی آزاد هستند که محصولات غذایی را با ویتامین D غنی کنند و قبلاً این کار را برای تعدادی از غذا‌ها، از جمله غلات صبحانه انجام داده اند.

بهداشت عمومی انگلستان به مردم توصیه می‌کند که در طول پاییز و زمستان از مکمل ویتامین D استفاده کنند و این امر با توجه به وجود ویروس کرونا بسیار پراهمیت بوده، زیرا ممکن است بسیاری از افراد به دلیل کووید ۱۹ زمان بیشتری را در داخل خانه گذرانده باشند و کمبود ویتامین D داشته باشند.

محققانی که روی این پروژه در حال تحقیقات هستند از مردم خواسته اند که در زمستان امسال باتوجه به کاهش تابش نور خورشید و از طرفی خانه نشینی به دلیل ویروس کرونا مراقب میزان ویتامین D بدنشان باشند. آن‌ها معتقد هستند ویتامین D اگر علت ویروس کرونا نباشد، اما می‌تواند در شدت بروز این بیماری تاثیرگذار باشد.

نظر شما