آیا قیمت طلا سقوط می کند؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۱ - ۰۹:۰۸:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۸۰۸۴
آیا قیمت طلا سقوط می کند؟
سرمایه گذاران فلزات ارزشمند روز جمعه از سقوط چهار درصدی قیمت طلا و ریزش ۱۰ درصدی قیمت نقره ناامید شدند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا،تحلیلگران در گفت و گو با کیتکونیوز اظهار کردند: رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار عامل اصلی ریزش قیمت در بازار فلزات ارزشمند بود.

بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار کامکس آمریکا روز جمعه بیش از ۸۰ دلار معادل ۴.۱ درصد سقوط کرد و در ۱۸۳۵ دلار و ۴۰ سنت بسته شد. همزمان بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالای ۱.۱ درصد صعود کرد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، در حال حاضر رشد بازده اوراق خزانه، تقاضا برای دلار را تقویت کرده و باعث فروش گسترده در بازار طلا شده است. علاقه زیادی در میان سرمایه گذاران موسسه ای برای فاصله گرفتن از طلا وجود دارد و همچنین این ترس بزرگ وجود دارد که موجودی صندوقهای ETF با موفقیت بشتر جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در مهار پاندمی کووید ۱۹ کاهش پیدا خواهد کرد. طلا شاهد فروش فنی شدیدی است. ادوارد مویا با اشاره به این که بازار طلا ممکن است در روزهای آینده شاهد نوسان ۱۰۰ دلاری قیمتها باشد، به سرمایه گذاران توصیه کرد به دلار آمریکا توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در وال استریت این دیدگاه وجود داشت که با خودداری بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخهای بهره به این زودی، ضعف ارزش دلار عمیقتر خواهد شد اما آنچه که مشاهده کردیم، بهبود ارزش دلار بود که معاملات طلا را متاثر کرد.

دورنمای اقتصادی بسیار مبهم مانده و در بحبوحه قرنطینه های سخت گیرانه و آمار بالای قربانیان کووید ۱۹، آمریکا کاهش ۱۴۰ هزار شغل در دسامبر را گزارش کرد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار کرد: در حال حاضر دو عامل موثر در ریزش قیمت طلا وجود داشته که شامل رشد بازده اوراق قرضه و مصائب اقتصاد است. این امر باعث فروش و فرار به سمت نقدینگی شده است. آمار اشتغال روز جمعه نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. واکنش معمول بازار به اخبار اقتصادی بد، حرکت به سمت نقدینگی است. پول از بازار طلا خارج شد و به سمت بازارهای سهام یا اوراق قرضه رفت. همچنین عرضه واکسن ضعیفتر از انتظارات قبلی بوده و به جای بهبود، بدتر شده است.

بیت کوین رقیب طلا در بازار جهانی

تحلیلگران بیشتری قبول دارند که بیت کوین توجهات را از طلا به سمت خود جلب کرده و جریان معمول سرمایه که به دلیل جذابیت این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن به سمت طلا سرازیر می شد، اکنون به سوی بیت کوین می رود.

طلا هفته گذشته ۱۲۵ دلار سقوط کرد در حالی که بیت کوین بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش یافت و روز جمعه به رکورد بالای جدید ۴۱ هزار دلار رسید.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ در این باره به کیتکونیوز گفت: بیت کوین شاهد ورود سرمایه گذاران جدیدی است که متقاضی دارایی امن هستند. بیت کوین با جذب سرمایه گذاران، به جذابیت طلا لطمه می زند.

مویا هشدار داد با وجود جذابیت ارز رمزها و تاثیر منفی کوتاه مدت آن بر طلا، حباب بیت کوین بالاخره در مقطعی خواهد ترکید و انتظارات تورمی احتمالا از قویتر شدن قیمت طلا پشتیبانی می کند.

بسیاری از تحلیلگران با این نظر موافق بوده و معتقدند روند صعودی طلا در سال میلادی جاری هنوز تغییر نکرده است.

اگر اونس طلا به پایین ۱۷۰۰ دلار سقوط کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به گفته ادوارد مویا، بزرگترین خط برای بازار طلا در معاملات هفته جاری سطح ۱۷۷۰ دلار خواهد بود که پایینترین رکورد نوامبر است. وی در ادامه افزود: من ترجیح می دهم طلا را در حدود ۱۸۵۰ دلار ببینم. حواس همه به رکورد پایین نوامبر خواهد بود و اگر طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار نزول کند، تعجب خواهم کرد. خواهید دید که این قیمت نهایتا تثبیت خواهد شد.

شون لاسک گفت: نزول طلا به ۱۸۵۰ دلار در دسامبر با افزایش تقاضای خرید روبرو شد و اکنون هم ممکن است چنین اتفاقی روی دهد. بخش زیادی از فروشی که روز جمعه اتفاق افتاد، تکنیکال بود. سطح ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار که رکورد پایین اواسط دسامبر بود، حفظ خواهد شد و نزول طلا به پایین ۱۸۰۰ دلار به منزله کاهش پنج درصدی قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون خواهد بود. اگر طلا پایین ۱۸۲۸ دلار بسته شود تا مرز ۱۸۰۰ دلار عقب نشینی خواهد کرد و راه برای نزول به سمت ۱۷۷۸ دلار هموار می شود.

اخبار اقتصادی مهم هفته جاری

به گزارش ایسنا، در هفته جاری اخبار اقتصادی مهمی نظیر نرخ تورم آمریکا در روز چهارشنبه، آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنج شنبه و شاخص قیمت تولیدکننده و آمار خرده فروشی آمریکا در روز جمعه منتشر می شوند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هم قرار است روز پنج شنبه در کنفرانس مجازی دانشگاه پرینستون سخنرانی کند.

نظر شما