انتقام از سعودی، امارات و بحرین به سبک السیسی

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۷:۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۸۶۴۸
انتقام از سعودی، امارات و بحرین به سبک السیسی
اخبار و گزارش ها حکایت از آن دارد که رییس جمهور مصر به ویژه بعد از اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس در "العلا" عربستان عزم خود را برای نزدیک شدن هر چه بیشتر با ترکیه جزم کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، اخبار و گزارش ها حکایت از آن دارد که رییس جمهور مصر به ویژه بعد از اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس در "العلا" عربستان عزم خود را برای نزدیک شدن هر چه بیشتر با ترکیه جزم کرده است.

تحلیل:

- در حالی که مهم ترین پرونده اختلافی میان مصر و ترکیه پرونده لیبی است اما شواهد نشان می دهد ابراز تمایل سیسی برای نزدیک شدن به اردوغان بسیار شدید تر از آن است که این اختلاف بتواند مانعی بر سر راه نزدیکی دو کشور ایجاد کند. البته این ابراز علاقه بیش از هر چیز متوجه تغییر شرایط در منطقه است. سیسی چندی پیش با حضور شخصی در مرزهای غربی کشورش برای نزدیکی ترک ها به مصر در لیبی خطوط قرمزی بسیار جدی ترسیم کرده بود.

- نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس و نادیده گرفته شدن مصر در آن حالا به خشم سیسی از برادران عربش تبدیل شده است. میزان این خشم به حدی است که سیسی علی رغم اختلاف شدید ایدئولوژیک با ترکیه ترجیح داده است به اردوغان نزدیک شود تا هم به شکلی از برادران عرب بی وفای خود انتقام گرفته باشد و هم تا حدی جبران هزینه هایی را بنماید که در همراهی سه و نیم ساله با سعودی ، امارات و بحرین و علیه قطر متحمل شده است.

- واقعیت ان است که مصر در ماجرای محاصره قطر برادری خود را به سعودی، امارات و بحرین ثابت کرد اما انقدر ماجرای نزدیکی سه کشور با قطر بدون در نظر گرفتن مصر برای سیسی گران تمام شده است که با علم به اینکه ترکیه در ایدئولوژی اخوانی با بزرگترین رقیبش یعنی اخوانی های مصر ارتباط دارد و همچنین در کودتای علیه "مرسی" او را تایید نکرده است اما اصرار دارد با هدف انتقام از سه برادر پیمان شکنش در دامان ترکیه آرام گیرد و پرونده لیبی را برای نشان دادن حسن نیتش روی میز بگذارد.

- دلبری سیسی برای ترک ها و در مقابل اغوش باز ترک ها برای او یکبار دیگر نشان داد ادعاهای پایبندی به ایدئولوژی برای برخی کشورها فقط و فقط تا مرز منافع خاص انها امتداد دارد و در واقع ایدئولوژی تها و تنها ابزاری است در خدمت تامین منافع و نه بیشتر.

- سیسی با خود اندیشیده است وقتی کشورهای سعودی، امارات و بحرین در حالی که با ایدئولوژی اخوانی دشمنی دیرینه دارند اغوش به روی قطر مدافع اخوان می گشایند چرا مصر از این فرصت کنار بماند و از منافع احتمالی آن در نزدیکی با ترکیه اخوانی بهره نجوید؟

- مصر در سایه این نزدیکی استراتژیک احتمالا به این منفعت هم چشم دارد که در سایه نزدیکی به ترکیه از حملات رسانه های قطری و به ویژه الجزیره اسوده خاطر گردد.

- این نزدیکی همچنین نشان می دهد که بازنده اصلی ماجرای اعمال حصار علیه قطر 4 کشور محاصره کننده این کشور هستند. البته دور از انتظار نیست که در اینده ای نه چندان دور سه کشور دیگر نیز پشت دروازه های انکارا منتظر دریافت اذن ورود به ترکیه صف بکشند. هرچند پیش از این سعودی چراغ برقرای رابطه با ترکیه را روشن کرده و حوالی یک ماه پیش وزیر خارجه اش را به دست بوسی وزیر خارجه ترکیه در نیجر فرستاد.

منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز