علت درد مفاصل و استخوان در سرما چیست؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۰۴:۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۱۱۹۲۶۳
علت درد مفاصل و استخوان در سرما چیست؟
با شروع فصل سرما، بسیاری از افراد درد استخوان و مفاصل را تجربه می‌کنند. اما رابطه درد مفاصل و سرما چیست و چگونه می‌توان از این درد پیشگیری کرد؟

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، شروع فصل سرما می‌تواند یک خبر بسیار بد برای مبتلایان به آرتروز و التهاب مفاصل باشد، چرا که آن‌ها با تمام وجود معنای واقعی ارتباط درد مفاصل و سرما را حس می‌کنند. آنچه که در این مطلب خواهید خواند، علت درد مفاصل و استخوان‌درد در سرما است و در نهایت راه‌هایی برای پیشگیری از درد مفاصل در فصول سرد سال را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 
علت درد مفاصل در سرما چیست؟
◦  از مهم‌ترین علت درد مفاصل و استخوان‌درد در سرما، گرفتگی عضلات و سرمازدگی آن‌ها است؛ چرا که عضلات بدن از جمله عضلات اطراف مفاصل در سرما منقبض می‌شوند و فشردگی حاصل از این انقباض، سبب بروز درد در مفاصل ملتهب خواهد شد.
◦  سرما همچنین باعث انقباض عروق می‌شود که این نیز درد مفاصل دارای التهاب را افزایش می‌دهد.
◦  افت فشار اتمسفریک، که اغلب با نزدیک شدن جبهه هوای سرد همراه خواهد بود، سبب منبسط شدن و التهاب مفاصل می‌شود که درد را به همراه خواهد داشت.
◦  همچنین کم شدن دما، سبب افزایش ضخامت مایع زلاله‌ای و سفت شدن آن می‌شود که در نهایت حرکت مفاصل را با درد همراه خواهد کرد.
◦  جالب است بدانید که زمستان می‌تواند DNA‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داده شد ژن‌ هایی که سبب التهاب می‌شوند، در زمستان افزایش یافته و ژن‌های سرکوب‌گر آن‌ها، در این فصل کاهش خواهند یافت.
◦  از سوی دیگر، کاهش آستانه درد در هوای سرد را می‌توانیم از جمله علت‌های درد مفاصل و استخوان درد در سرما بنامیم.
 
اما خبر خوب این است که اگر آرتروز دارید، با روش‌های پیشگیری از درد مفاصل در سرما می‌توانید تا حد زیادی خود را از این درد برهانید.
 
روش‌های پیشگیری از درد مفاصل در سرما
۱. فعال باشید
ورزش کردن برای افراد مبتلا به آرتروز و درد مفاصل بسیار اهمیت دارد. فعالیت بدنی به کاهش درد، افزایش قدرت، انعطاف پذیری و تقویت انرژی کمک می‌کند. اجتناب از ورزش با تصور افزایش درد مفاصل، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات است که باید از آن بپرهیزید. به کسانی که مبتلا به آرتروز هستند، برای پیشگیری از درد مفاصل در سرما، توصیه می‌شود حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته و همچنین دو جلسه تمرین قدرتی در هفته انجام دهند. درست است که ورزش کردن از همان ابتدا به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود، اما خوب است تفکرات اشتباه را کنار گذاشته و حتی در فصل زمستان، ورزش نمایید.
 
۲. سالانه واکسن بزنید
حتی سالم ‌ترین افراد نیز در طول فصل سرما می ‌توانند به بیماری‌های مختلف و درد مفاصل دچار شوند که البته افراد مبتلا به آرتروز این درد را بیشتر تجربه خواهند کرد. شما می‌توانید با مشورت با پزشک خود، سالانه واکسن دریافت نمایید تا بدن خود را در مقابل با ویروس‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بیمه کنید.
 
۳. خود را گرم نگهدارید
گرما مانند فصل بهار، عضلات سفت شده بدن شما را نرم می‌کند. گرما جریان خون را برای تقویت تحریک گیرنده‌های موجود در پوست که تحمل درد را آسان می‌سازد، بهبود می‌بخشد. همچنین گرما با باز کردن عروق و عضلات، باعث کاهش انقباض عضلات و کاهش سفت و سختی آن‌ ها می‌شود. راه‌های زیادی برای گرم شدن و بهره بردن از مزایای آن در فصل سرما وجود دارد:
•  دوش آب گرم
•  وان گرم
•  پوشیدن لباس‌های گرم
•  چسب‌های گرمازا
•  حوله گرم و کیسه‌های آب گرم
•  پتو‌های برقی
•  وسایل گرمایشی
 
حتی در دست گرفتن یک فنجان قهوه گرم در روز‌های زمستانی می‌تواند درد مفاصل در سرما را کاهش دهد.
 
۴. مفصل دردآلود را بپوشانید
بهتر است برای مفصل دردآلود یک پوشش هوشمندانه انتخاب کنید. مثلا اگر دست شما در اثر سرما درد می‌گیرد، می‌توانید دستکش‌های پشمی که وزن کم، اما قدرت گرمابخشی زیادی دارند را انتخاب نمایید و یا برای زانوی ملتهب خود یک زانوبند گرم و مناسب در نظر بگیرید. شما با این کار می‌ توانید به جای پوشیدن لباس‌های زیاد و کلافگی، به راحتی مفاصل درد آلود را در برابر سرما حفظ کرده و آن‌ها را گرم نگه دارید.
 
۵. ویتامین D دریافت کنید
دریافت ویتامین D در فصل زمستان به نظر کمی سخت به نظر می‌رسد، چرا که پوست شما کم ‌تر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد اغلب در زمستان دچار کمبود ویتامین D هستند و کمبود این ویتامین در بروز علائم آرتروز و درد مفاصل نیز تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل بهتر است تا در روز‌های سرد میزان مصرف ویتامین D و خوراکی‌ های حاوی این ویتامین را افزایش دهید. ماهی سالمون، شاه ماهی و ساردین، روغن جگر ماهی، کنسرو ماهی تن، میگو، زرده‌ی تخم‌مرغ، قارچ، شیر گاو، شیر سویا، آب پرتقال، غلات و بلغور جو دو سر از منابع ویتامین D هستند.
 
۶. از افراد بیمار دور بمانید
اگر کسی در اطراف شما سرماخورده و یا مبتلا به آنفولانزا است، از او دوری نمایید، چرا که در صورت سرایت بیماری به بیماران آرتروزی، روز‌های بسیار سختی با درد مفاصل بیشتر پیش روی آن‌هاست.
 
چند نکته مهم
•  پوشیدن جوراب، دستکش و کلاه می‌تواند راه‌های خروج گرما از بدن را ببندد.
•  از کفش‌هایی که سبب راحت راه رفتن شما می‌شوند، استفاده کنید. سخت راه رفتن درد مفاصل در سرما را افزایش می‌دهد.
•  وزن خود را کاهش دهید تا فشار روی مفصل‌ها کم شود.
•  شب‌ها خوب بخوابید، غذا‌های سالم میل کنید و انرژی مثبت داشته باشید.
 
رابطه میان طبع سرد و سرما چیست؟
افرادی که دارای طبع سرد هستند و میزان تری و سردی آن‌ ها در مزاج‌شناسی بالاست، اغلب در تمامی فصول سال، به ویژه در زمستان احساس سرمای بیشتری می‌کنند. این افراد در طول زمستان، از سایر افراد بیشتر لباس گرم می‌پوشند و ممکن است بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار گیرند.
 
سخن پایانی
آرتروز و درد‌های مفاصل در زمستان و فصول سرد سال تشدید می‌شوند، پس عاقلانه است پیش از شروع این درد، از راه‌های پیشگیرانه استفاده کنید تا از تاثیرات درد مفاصل و سرما در امان بمانید. 
نظر شما