گاف عجیب بایدن که کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۰۹:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۴۶۱۹۴
گاف عجیب بایدن که کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند
بایدن در جمع مقامات تگزاس بار دیگر آنقدر واضح از گاف جدید خود رونمایی کرد که وب‌سایت کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، پوشش وب‌سایت کاخ سفید واشنگتن از سخنرانی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در جمع مقامات ایالت تگزاس در روز جمعه کامل بود و همه تپق‌ها و فراموش‌کاری‌های رئیس‌جمهور جدید را منتشر کرد.

البته خود بایدن هم بار‌ها به این موضوع اشاره کرده که یک ماشین تولید گاف است. در ۴۷ سال زندگی کاری، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده عادت داشته حاضرجواب باشد و زبانش زودتر از مغزش به کار افتد، اما در سخنرانی روز جمعه موضوع حاضرجوابی در کار نبود. وی واقعاً به اختلال فراموش‌کاری مبتلا است.

به‌هرحال اگر مقامی در یک حالت بحرانی و اضطراری بخواهد درباره موضوعی خاص و حساس صحبت کند شاید رشته کلام از دستش در برود و پس از اندکی فکر باز به مسیر بازگردد؛ اما سخنرانی بایدن نه در شرایط اضطراری بود نه وی می‌خواست خبر مهمی را به سمع مردم کشورش برساند. یک سخنرانی ساده در جمع برخی مقامات ایالت تگزاس بایدن را به سمت و سویی کشید که نه‌تن‌ها رشته کلام از دستش رفت بلکه اسامی را هم نمی‌توانست به‌خوبی تلفظ کند.

فقدان نظارت بر سلامت روان کا نداید‌ها در ساختار انتخاباتی آمریکا

از همه بدتر این بود که خود بایدن هم داشت از این موضوع رنج می‌برد. وی درست در هنگام فراموش کردن اسم یکی از نمایندگان کنگره از این ایالت معذرت‌خواهی کرد و از خودش پرسید که من برای چه اینجا هستم؟ سپس ادامه داد من دارم رشته کلام را گم می‌کنم! بعد هم به‌سختی توانست نام الیزابت پانیل فلچر نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را بگوید و سریع همه باقی اسامی را که یادش بود گفت و از آن‌ها تشکر کرد. در ادامه از دلیل سفرش به تگزاس گفت و درنهایت با جمله‌ای نامفهوم سخنانش را ادامه داد و پس‌ازآن به نظر رسید که توانست به حالت عادی بازگردد.

به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، بایدن پیش از آن‌که در ۱۰ سالگی همراه خانواده به ویلمینگتون در ایالت دلاویر نقل‌مکان کند، دوران کودکی خود را در اسکرانتون در ایالت فیلادلفیا گذراند. در مدرسه همکلاسی‌هایش او را به دلیل لکنت زبانش مسخره می‌کردند. آن‌ها وقتی او می‌خواست نام خانوادگی خود را بر زبان آورد، به او با بای‌بای پاسخ می‌دادند.

در ماه آگوست ۲۰۲۰ شان هانیتی گزارشگر شبکه خبری فاکس نیوز درباره مشکلات روانی بایدن با دکتر مارک سیگل مصاحبه کرد. سیگل که در مرکز پزشکی لانگان در نیویورک مشغول کار است، اگرچه اعلام کرد از راه دور و بدون انجام آزمایشات تخصصی نمی‌تواند نظر قطعی خود را بگوید، اما تأکید کرد وی چندین تغییر شناختی در بایدن مشاهده کرده است.

وی ادامه داد موارد پزشکی تهدیدکننده در سوابق پزشکی بایدن وجود دارد. وی به کهولت سن، آنوریسم و ترمیم مغزی در سال ۱۹۸۸، موارد گزارش‌شده از فیبریلاسیون دهلیزی و ضد انعقاد خون در بایدن اشاره کرد. دکتر سیگل تأکید کرد که این موارد خطر بروز حمله خاموش و خفیف در بایدن را افزایش داده است.

سیگل از این اوضاع اعلام نگرانی کرد و تصریح کرد که باید وضعیت سلامت بایدن ارزیابی شود.

به دور از دنیای رسانه و تنها با رجوع به مطالعه دقیق علمی درباره شخصیت بایدن می‌توان به بررسی‌های انجام‌شده توسط دکتر آن ماری گریبی و دکتر آوبری ایملمن که به ترتیب در کالج سنت بندیکت و دانشگاه سنت جان مشغول بکار هستند رجوع کرد. این دو محقق، شخصیت بایدن را تحت بررسی علمی روان‌شناسانه قرار داده‌اند. این دو برای تشخیص صحت یا عدم صحت روانی بایدن از مدل معیار تشخیص میلون استفاده کرده‌اند و یافته‌اند که شخصیت بایدن عمدتاً دارای خروجی گیج‌کننده بوده و از ویژگی‌های سازگاری و همکاری کمتر برخوردار است.

این دو محقق دریافتند که این ضعف‌های شخصیتی بایدن وی را در مقابل گروه‌های فشار، آسیب‌پذیر خواهد ساخت و ممکن است که در مذاکرات با رهبران جهان هم مشکل ایجاد کند.

تکه‌پرانی کاربران فضای مجازی به رئیس‌جمهور دموکرات

بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و نیز وب‌سایت‌های خبری- تحلیلی به گاف‌های روز جمعه بایدن واکنش نشان دادند.

وب‌سایت خبری تاداستارنس در واکنش به گاف روز جمعه بایدن این‌گونه تیتر زد که بایدن اسامی دموکرات‌ها را سلاخی کرد و گفت من اینجا چه می‌کنم؟

این وب‌سایت نوشت: قصد نداریم توضیح بدهیم رئیس‌جمهور چه گفته است. خود شما می‌توانید ویدئو سخنرانی وی را ملاحظه کنید که بایدن چگونه شیلا جکسون لی جمهوری‌خواه را شیرلی جکسون لی نامید و سناتور جان کورنین جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس را نماینده کنگره اعلام کرد.

کاربران توییتر هم به سخنرانی بایدن و گاف‌های عجیب‌وغریب وی واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران نوشت: این‌یک شرمندگی ملی است. جو بایدن ازلحاظ ذهنی شایستگی رهبری کشور ما را ندارد.

یک کاربر دیگر هم نوشت: بایدن در سخنرانی روز جمعه شیلا جکسون لی جمهوری‌خواه را شیرلی جکسون لی نامید و قبل از آن نیز سناتور جان کورنین جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس را نماینده کنگره نام داد. از اعلام دیگر اسامی هم طفره رفت، به پایین نگاه کرد و گفت من اینجا چه می‌کنم؟

یک کاربر دیگر هم با برجسته کردن پرسش بایدن از خودش مبنی بر من اینجا چه می‌کنم؟ بر آشفتگی وی تأکید کرد.

گاف عجیب بایدن که کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند

بسیاری از حامیان بایدن اشتباه لفظی وی را بامزه می‌دانند، اما این اظهار وی اغلب خبر از عادت شدن این گاف‌ها برای وی دارند.

اواخر بهمن سی. ان. ان نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین گاف خود گفت زمانی که پا به کاخ سفید گذاشت، واکسن کرونایی وجود نداشته است.

در حالی که بایدن در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ اولین دوز واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر و در ۱۱ ژانویه دوز دوم را دریافت کرد، اما در مصاحبه‌ای گفت: زمانی که مسئولیت دولت آمریکا را پذیرفتم، واکسن کرونا وجود نداشت!

وی همچنین در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور گفت آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌ها را رفع نخواهد کرد. اما بعدازاینکه سخنان وی واکنش‌هایی را از سوی آشنایان به مفاد توافق هسته‌ای دربرداشت یک مقام آمریکایی در توضیح سخنان بایدن گفت منظور وی توقف غنی‌سازی فراتر از برجام بوده است.

همچنین در اواسط آذرماه جو بایدن در معرفی فرد موردنظر خود برای تصدی سمت وزیر بهداشت آمریکا از تلفظ نام او بازماند. رئیس جمهور آمریکا هاویر بِسِرا را به‌عنوان وزیر بهداشت خود معرفی کرد و می‌خواست نام او را تلفظ کند، اما با مشکل مواجه شد. او اول وی را هاویر باکریا خطاب کرد و بعد عذرخواهی کرد و او را هاویر بِشِرا خواند!

در آبان گذشته حین مهم‌ترین سخنرانی عمر خود، گاف خجالت‌آوری داد و تعداد افرادی را که در آمریکا براثر ویروس کووید- ۱۹ درگذشته‌اند، اشتباه اعلام کرد. وی با ارجاع به دعایی که از حفظ می‌خواند، گفت: امیدوارم این دعا، آرامش و تسکینی برای بیش از ۲۳۰ میلیون هزار خانواده‌ای باشد که براثر این ویروس وحشتناک، عزیزی را از دست داده‌اند.

افزون بر این در اوایل آبان ماه بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه ان. بی. سی نیوز به اشتباه به جای استفاده از کلمه شوهر برای همسر کامالا هریس، از کلمه زن برای او استفاده کرد.

در حالی که در دوره کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر به اشتباه رقیب دموکراتش در ذکر کردن نام کوچک خود واکنش نشان داد.

ترامپ در واکنش به اشتباه بایدن در ذکر نام کوچک خود در توییتی نوشت: جو بایدن دیروز من را جورج خطاب کرد. او نمی‌توانست نام مرا به یاد بیاورد

روزنامه نیویورک پست نیز در گزارشی به چند مورد از بدترین گاف‌های جو بایدن اشاره کرده است. این نشریه می‌نویسد وی هنوز به مقام ریاست جمهوری نرسیده بود که رسانه‌های مطلع از اوضاع وخیم فراموش‌کاری وی تلاش کردند این موضوع را در قالب یک مقاله کامل به اطلاع مردم برسانند.

بایدن به عنوان فردی که قول بازگرداندن آداب‌دانی سیاسی را داده است علاوه بر فراموش‌کاری، اظهار متعصبانه، تعبیر عامیانه و طغیان‌های خشمگینانه را در موارد متعدد بیان کرده است. چند نمونه از بدترین اظهارات وی به این قرار هستند:

در دسامبر سال ۲۰۱۹ در اوهایو بایدن به یک عضو حزب دموکرات که او را با چند سؤال بی‌ربط گیر انداخته بود به‌شدت توپید و ناسزا گفت و فریاد زد: تو یک انسان دروغ‌گوی لعنتی هستی. سپس یکی از خبرنگاران، بایدن را به خاطر جوش آوردنش سرزنش کرد و به بایدن گفت: شما اینجا درباره نیاز به نزاکت سیاسی سخن می‌گویید. بایدن در پاسخی خشمگینانه گفت آیا این مؤدبانه نیست کسی را که دروغ می‌گوید دروغ‌گو بنامیم؟

سه دهه قبل حمله لفظی بایدن به یک رأی‌دهنده در دفتر حزب دموکرات در نیوهمشایر باعث شد که اولین کمپین انتخاباتی وی از جریان عادی خارج شود. وقتی فرانک فاهی یک آموزگار دبیرستان از بایدن پرسید که در چه مرکز آموزش حقوقی تحصیل‌کرده است بایدن که آن زمان سناتور دلاویر بود، مثل کوره داغ شد.

او با خشم پاسخ داد: به گمانم من دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به تو هستم. بایدن در مورد سابقه علمی درخشانی صبحت کرد که خبرنگاران بعداً متوجه شدند عمدتاً خیال‌بافی بوده. بعد معلوم شد بایدن در روز‌هایی که در کالج مشغول به تحصیل بوده، در جریان یک دزدی ادبی نیز بوده است. او به همین دلیل کمپین انتخاباتی کاخ سفید را رها کرد.

در سال ۲۰۰۶، وقتی بایدن برای بار دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، علاقه شدیدش به تظاهر به عدم حساسیت نژادی وی را به دردسر‌های متعدد انداخت. او در آن زمان به یکی از رأی‌دهندگان گفت: در دلاویر بزرگ‌ترین رشد جمعیت مربوط به هندی-آمریکایی‌هاست که از هند به آمریکا مهاجرت می‌کنند.

او ادامه داد: تو نمی‌توانی به سون-ایله‌ون یا دانکین دونات بروی مگر اینکه یک‌کم لهجه هندی داشته باشی و سپس با پوزخند گفت من شوخی نمی‌کنم. بعدازاین ماجرا بود که گروه‌های هندی-آمریکایی به اظهارات بایدن اعتراض کردند.

از سوی دیگر، تلاش بایدن در تعریف و تمجید از رقیب انتخاباتی هم‌حزبی‌اش شدیداً نتیجه عکس داد. وی خطاب به رأی‌دهندگان قبل از انتخابات ۲۰۰۸ درباره باراک اوباما که آن زمان سناتور بود گفت: منظورم این است که شما به اولین آفریقایی-آمریکایی که شمرده سخن می‌گوید و پاکیزه و واضح است دست‌یافته‌اید. تعارف طعنه‌آمیز بایدن وی را به‌عنوان باقی‌مانده نسلی که با لحن نژادپرستانه سخن می‌گفتند شناساند، زیرا تلاشی بود که اوباما را برتر از بقیه هم‌رنگانش قرار دهد. اوباما بعد‌ها گفت که اظهارات بایدن ازنظر تاریخی دقیق نبودند.

در مناظره انتخاباتی با پاول ریان در سال ۲۰۱۲ جو بایدن ۸۵ بار صحبت‌های ریان را قطع کرد و یک‌بار هم ریان را جک کندی نامید و برنامه کاهش مالیات وی را مشابه برنامه قدیمی کندی در سال ۱۹۶۰ دانست.

جو بایدن بداخلاق و تندخو نیرو‌های آمریکایی مستقر در ابوظبی را به دلیل سستی در شکل دادن صف احترام در سال ۲۰۱۶ مورد توهین قرار داد و گفت: تشویق کنید‌ای حرامزادگان احمق؛ و درجایی دگر هم آن‌ها را دسته "کندها" خواند.

اشتباه لفظی یا تبعیض نژادی؟

ناتوانی آشکار بایدن در خصوص بیان مواردی که حساسیت نژادی برمی‌انگیزند وی را بار‌ها به دردسر انداخته است. بعدازاینکه کامالا هریس بایدن را در خصوص مخالفت سابقش با ادغام مدارس فارغ از نژاد دانش‌آموزان در مناظره تابستان ۲۰۱۹ مورد سوال قرار داده بود بایدن تلاش کرد که برای خودش آبرو بخرد و خطاب به اعضای ائتلاف رنگین‌کمان جسی جکسون گفت: ما اعتقاد داریم کودکی که الآن یک بالاپوش معمولی به تن دارد ممکن است در آینده یک شاعر معروف شود نه یک خلاف‌کار. بایدن این سخنان را در جمعی می‌گفت که خود را فرهنگی می‌داند.

علاوه بر این، بایدن در شهرداری شهر دس موئینس در اوهایو در سال ۲۰۱۹ گفت ما باید دانش آموزان این مدرسه را به چالش بکشیم تا برنامه‌های کاریابی پیشرفته داشته باشند. ما این طرز تفکر را داشته‌ایم که اگر فقیر باشی نمی‌توانی به‌جایی برسی. کودکان فقیر همرتبه کودکان سفیدپوست هستند. او بعد از یک وقفه حرف‌هایش را جمع‌وجور کرد و ادامه داد منظورم این است که کودکان فقیر همانند کودکان ثروتمند، کودکان سیاه‌پوست و کودکان آسیایی هستند.

وی در جریان کمپین انتخاباتی دسامبر ۲۰۱۹ بار دیگر فردی را دروغ‌گوی لعنتی خطاب کرد و سپس وی را چاق نامید.

گاف عجیب بایدن که کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند

در سال ژانویه ۲۰۲۰ در جریان بحث با یک رأی‌دهنده، بایدن وی را به تمسخر سرباز کوچولوی دروغ‌گو خطاب کرد.

در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۲۰ وی کری وین که کارگر ساختمانی در دترویت بود را مورد اهانت قرار داد و از الفاظی استفاده کرد که بازگویی آن‌ها باعث شرمساری است.

در ماه مه سال ۲۰۲۰ هم بار دیگر اظهارات نژادپرستانه بایدن باعث آزردگی خاطر سیاه‌پوستان شد.

منبع:آنا

نظر شما