دستآورد ۱۰۰ روزه بایدن چه بود؟ آیا توانست از میراث ترامپ رهایی یابد؟

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۰:۴۳:۵۲
کد خبر: ۱۱۷۳۷۹۸
دستآورد ۱۰۰ روزه بایدن چه بود؟ آیا توانست از میراث ترامپ رهایی یابد؟
یکصد روز اول دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا - به رسم روزهای نخست دولت های جدید- بر مسائل داخلی اولویت دار تمرکز دارد که شرایط بی سابقه ویروس کرونا از جمله تاثیرات شدید اقتصادی افزون بر میراث پر التهاب دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین تحمیل کرده که بایدن برای برخورد با آن به روش های مختلف تمایل زیادی نشان داد.

 به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ سیاست خارجی آمریکا با وجود تلاش متمرکز آن بر مسائل داخلی، از بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای مهم از جمله مسائل راهبردی خاورمیانه به دور نبوده است.

برخی کارشناسان معتقدند بایدن از زمان به قدرت رسیدن تا این لحظه اولویت های اساسی را در نظر دارد که مقابله با اختلافات جامعه ناشی از درگیری با ترامپ از جمله آنهاست و در عین حال در صدد بررسی تصمیمات جسورانه ترامپ در دوره اخیر و لغو دهها توافق ترامپ و بازگشت به محافل بین المللی است به شکلی که دموکراتها و نه ترامپ بدان معتقد هستند.

کارشناسان معتقدند، بایدن با بحران های زیادی روبرو ست که اولین مورد، موضوع کرونا و مدیریت خوب و مهار کرونا بود که نوعی محبوبیت ایجاد کرد و در اولین روز به 53 درصد افزایش یافت مساله دیگر بایدن موضوع اقتصادی امریکاست این اولویت اساسی امریکا ناشی از رکود اقتصادی ناشی از کروناست زیرا رئیس جمهوری امریکا در صدد مقابله با این رکود است.

آنها معتقدند اولویت دوم بایدن نشان دادن چهره جدید امریکا یا بازگشت به وجهه پیشین، هم چنین مقابله با چین و تلاش برای به تعویق انداختن تبدیل آن به قطب دوم در سطح جهان و درگیری با روسیه و مساله پرونده هسته ای ایران و تلاش جدی امریکا برای بازگشت به این پرونده و تلاش برای دست یافتن برچیزی در صورت پایداری ایران است.

کارشناسان درباره سیاست امریکا در قبال خاورمیانه معتقدند اولویت مقامات جدید دموکرات ،موضوع برنامه هسته ای ایران به شکلی اساسی است اما درباره موضوع اسرائیل ،تفاوت زیادی میان جمهوری خواهان و دموکراتها وجود ندارد و تنها اختلاف در راهکارها و ابزارهاست اما هیچ کس اماده خروج از ائتلاف رژیم صهیونیستی نیست.

آنها تاکید دارند، اسرائیل امروز از تحولات منطقه دغدغه دارد زیرا با بازگشت امریکا به توافق هسته ای ، سرنوشت این رژیم نیز مبهم خواهد شد .

برخی تحلیلگران معتقدند برخی تغییرات مثبت و منفی در رفتار دولت امریکا دردوره انتخابات رخ داد زیرا احتمال داشت ترامپ بار دیگر به ریاست جمهوری برسد و روسیه نیز چندین سوال درباره امکان تمدید توافق استارت 1 داشت که پس از پیروزی بایدن بسیار سریع تفاهم شکل گرفت و توافق تمدید شد.

تحولات مثبتی نیز در خصوص توافق هسته ای ایران رخ داد و مذاکراتی در وین انجام شد و بر اساس برخی اظهارات این مذاکرات در حال پیشرفت است زیرا نکات مثبتی دارد.

در عین حال تحلیلگران افزودند برخی تصمیمات پیشین ترامپ مانند قدس و مساله فلسطین و اسرائیل به شکل کلی و صحرای غربی و برخی مسائل دیگر قابل بازگشت نیست زیرا اثر انگشت ترامپ به نوعی وجود دارد .

درباره توافق هسته ای ایران نیزباید گفت دلیل مذاکرات وین ؛ تلاش امریکا برای بازگشت واقعی به این توافق نیست بلکه دلیل اصلی این مذاکرات این است که دولت بایدن در صدد ایجاد روابط خوب و سازنده با هم پیمانان خود در اروپاست و علاقه مند به از سرگیری همکاری اقتصادی با ایران پیش از هرچیز دیگری است.

تحلیلگران سیاسی درباره نیت امریکا در عقب نشینی کنونی از افغانستان تردید دارند و برای روشن شدن مساله منتظر فرا رسیدن روز دهم سپتامبر اتی هستند.

آنها معتقدند گرایش امریکا به سوریه کاهش یافته اما به این معنا نیست که طی 4 سال به همین شکل ادامه یابد زیرا سوریه منطقه مهمی برای روسیه است و احتمال تشدید بحران در این منطقه وجود دارد.

اما تحلیلگران معتقدند دولت بایدن به محض روی کار امدن تغییرات اساسی در سیاست خاورمیانه ای خود ایجاد کرد مانند ایجاد توافق میان عربستان و قطر و نزدیک کردن ترکیه و مصر و هم چنین سخن از اطلاعاتی درباره مذاکرات و رایزنی های میان عربستان و یاران در عراق نیز به گوش می رسد همه این خبرها در صورت درست یا نادرست بودن 100 درصد با ورود بایدن به کاخ سفید اتفاق افتاده است.

برخی ناظران اما از وجود اثر انگشت ترامپ در داخل و خارج از آمریکا خبر می دهند که در مرحله پایانی خود است و دلیل ان نیز کوتاه بودن مدت زمانی ریاست بایدن یعنی 100 روز است .

ناظران معتقدند بایدن تاکنون درخصوص اقتصاد داخلی ،مساله کرونا، عدالت نژادی و موضوع جرج فلوید و مهاجرت با طرح قانون اعطای تابعیت موفق بوده و موفقیت داخلی بسیار مهم است زیرا پشتیبانی اساسی برای سیاست خارجه است .

ناظران درباره مساله فلسطین نیز معتقدند بخش اصلی استراتژی بایدن لغو اقدامات ترامپ است زیرا به عقیده دموکراتها اقدامات ترامپ با منافع عالی امریکا به ویژه روابطش با همپیمانان منطقه ای متناسب نبود.

ناظران تاکید دارند امریکا هم اکنون برای باقی ماندن به عنوان تنها قطب جهان می جنگد از اینرو اولویت جدیدی برای امریکا و منافع عالی بالاتر از اولویت خاورمیانه ایجاد شده اولویت جدید منافع امریکا در اقیانوس آرام و دریای چین و اقیانوس اطلاس و در مناطقی مشخص و در مقابله با روسیه است.

منبع:العالم

نظر شما