رابطه غدد بزاقی و ویروس کرونا برملا شد

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۵:۵۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۰۴۸۴۷
کارشناس: تاکنون تصور می‌شد ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های مشترک می‌شوند از غدد بزاقی به عنوان مخزن استفاده می‌کنند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از تارنمای «wionews»، تاکنون تصور می‌شد ویروس‌ کرونا از غدد بزاقی به عنوان مخزن استفاده می‌کند اما یافته های جدید دانشمندان این مسئله را زیر سوال برده است.

گروهی از آسیب شناسان، دندانپزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی از دانشکده پزشکی دانشگاه «سائو پائولو» در برزیل دریافتند که ویروس کرونا قادر به تولید مثل در غدد بزاقی است.

دانشمندان نمونه‌هایی از سه نوع غدد بزاقی (پاروتید، زیر فکی و کوچک) را از بیماران بزرگسالی که در اثر ابتلا به کود ۱۹ فوت کردند، آزمایش کردند و دریافتند که بافت‌های مسئول تولید و ترشح بزاق مخزن ویروس هستند. محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی نه تنها حضور پاتوژن بلکه تکثیر آن را در سلول‌ها مشاهده کردند.

پیش از این، دانشمندان گیرنده‌های ACE۲ را در مجاری غدد بزاقی شناسایی کردند که پروتئین ویروس SARS-COV-۲، عامل کوید ۱۹ می‌شود به آن‌ها متصل می‌شود و آن را به دروازه‌ای برای عفونت تبدیل می‌کند. اگرچه اعتقاد بر این است که ویروس کرونا عمدتاً از طریق بینی به بدن وارد می‌شود، اما دانشمندان با استفاده از تحقیقات جدید دهان را واسطه‌ای برای ورود مستقیم ویروس می دانند.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال 2019 میلادی در چین شروع شد، علاوه بر30 استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرد.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

 این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

نظر شما