ماجرای فروش قلب برای خرج زندگی صحت ندارد!

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ - ۱۱:۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۳۲۷۹۵۰
ماجرای فروش قلب برای خرج زندگی صحت ندارد!
فروش اعضای بدن برای امرار معاش، بیشتر شامل کلیه است. اما اخیرا، سایر اعضای بدن نیز خرید و فروش می شود. در این بین، موضوع فروش قلب که عضو حیاتی بدن است، جای تعجب دارد.

به گزارش برنا؛ در روزهای اخیر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری منتشره شده است، مبنی بر اینکه پدری می‌خواهد قلب خود را برای رها شدن خانواده اش از مشکلات اقتصادی، بفروشد.

خرید و فروش کلیه که از سال‌های دور تا کنون نیز به صورت غیر قانونی وجود دارد، شایع‌ترین عضو بدن است که اگر یکی از آنها هم نباشد، بتوان به زندگی ادامه داد. اما، اینکه بخواهیم قلب خودمان را بفروشیم، تا حدودی جای تعجب دارد.

فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان فروش قلب وجود دارد یا خیر، گفت: نه!

وی افزود: حتماً این پدر خواسته برای بیان مشکلاتش، جلب توجه کند.

نوحی تاکید کرد: فروش قلب، نه تنها در ایران که در دنیا هم رسمیت ندارد.

اگر فرض را بر این بگیریم که چنین فردی پیدا شود و بخواهد قلب خودش را بفروشد، قطعاً نخواهد توانست عمل پیوند را در بیمارستان‌های کشور انجام دهد. زیرا، بیماران در نوبت پیوند قلب، فقط از افراد مرگ مغزی می‌توانند قلب دریافت کنند. حالا، کدام بیمارستان می‌تواند این ریسک را قبول کند که بخواهد عمل پیوند قلب از فرد زنده را انجام دهد.

عمل پیوند قلب، یکی از حساس‌ترین اعمال جراحی است که یک تیم مجرب درمان را می‌طلبد. جراح قلب، متخصص بیهوشی، دستیاران جراح، پرستاران رشته قلب و…، برای عمل پیوند لازم است. بنابراین، اگر قرار باشد فروش قلب اتفاق بیافتد، حتماً لازم است این عمل پیوند در یک مرکز درمانی مجهز انجام شود تا پیوند موفقیت آمیز حاصل گردد.

این روزها، بازار دلالی اعضای بدن با شایعات زیادی همراه شده است، به طوری که گفته می‌شود علاوه بر کلیه، برخی دیگر از اعضای بدن نیز خرید و فروش می‌شود که صحت و سقم آن چندان قابل اعتماد نیست.

انتشار صوتی از مردی که گفته است می‌خواهد قلب خودش را بفروشد تا زندگی خانواده اش سامان یابد، با ابهاماتی همراه است که نمی‌توان به آسانی قبول کرد که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. زیرا، چه کسی حاضر است با اراده خودش، قید زنده بودن را بزند.

محمد جواد عالم زاده انصاری متخصص قلب به صراحت فروش قلب را تکذیب کرد و گفت: در این یک مورد، امکان ندارد فروش قلب اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به حساسیت عمل پیوند قلب، افزود: بیماران پیوند قلب به صورت دقیق رصد می‌شوند و وزارت بهداشت به شدت بر عمل پیوند قلب نظارت دارد و امکان ندارد به صورت غیر قانونی بتوان پیوند قلب انجام داد.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز این موضوع را یک شایعه دانست و گفت: پیوند قلب نیاز به تجهیزات خاص و تیم پزشکی مجرب دارد و نمی‌توان در مکانی غیر از بیمارستان، این عمل را انجام داد.

وی افزود: طرح این موضوعات در فضای مجازی، شایعه است.

نظر شما