غول های چینی بدون پلاک در ایران

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۸:۲۵:۴۷
کد خبر: ۳۶۰۴۵۵
غول های چینی بدون پلاک در ایران
تهرانی‌ها هر روز شاهد تردد اتوبوس‌هایی هستند که بدون پلاک ملی، خیابان‌های اصلی شهر را بالا و پایین می‌کنند؛ مساله‌ای که از یک سو داشتن مجوزهای زیست محیطی و سایر مجوزهای لازم برای اخذ پلاک این غول‌های چینی را زیر سوال می‌برد و از سویی نظارت پلیس را ...

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، «عصر ایران» با این مقدمه نوشت: برخی‌ها می‌گویند بعضی وقت‌ها و در بعضی جاها، تخلف هر چقدر بزرگ‌تر باشد، حاشیه امن بیشتر است؛ شاید مصداق این حرف را بتوان در طول خیابان ولیعصر دید؛ آنجا که ده‌ها و شاید صدها اتوبوس شرکت واحد در روز روشن و در مقابل چشم هزاران شهروند تهرانی و مسئولان مرتبط، بدون داشتن پلاک ملی دود می‌کنند و خیابان پر چنار ولی‌عصر (عج) را بالا و پایین می‌روند.

نصب پلاک روی وسایل نقلیه از گاری و موتور تا خودرو و کامیون از زمان وثوق‌الدوله در سال 1298 آغاز شد و با توجه به افزایش فزاینده و روزافزون وسائل نقلیه موتوری، سیستم طراحی پلاک و شماره‌گذاری وسائل نقلیه در سال 82 به شکل و فرمت خاصی تحت عنوان «پلاک ملی» تبدیل شد.

پلاک‌های ملی که در پنج رنگ سفید، زرد، سبز، قهوه‌ای و قرمز طراحی شده است 11 نوع خودروی شخصی، تاکسی‌ها، خودروهای عمومی، خودروهای دولتی، خوروهای معلولان، خودروهای ترانزیت، خودروهای کشاورزی، خودروهای تشریفات، خودروهای پلیس، خودروهای کلاسیک (تاریخی)، موتورسیکلت‌ها و خودروهای مناطق آزاد تجاری - صنعتی را در بر می‌گیرد.

موضوع پلاک برای شناسایی وسیله نقلیه به منظور کنترل تخلفات یا اصالت این وسائل نقلیه به اندازه‌ای در سال‌های اخیر پر رنگ شده است که علاوه بر ضرورت نصب و خوانا بودن پلاک خودروها و موتورسیکلت‌ها، گاری‌های منطقه 12 بازار تهران نیز به پلاک‌ خاصی مجهز شده‌اند. این مساله تا جایی حائز اهمیت است که پلیس در مواجهه با مخدوش‌بودن پلاک‌های خودروها یا موتورسیکلت‌ها مبادرت به توقیف این وسائل نقلیه کرده و آمارها نشان‌دهنده توقیف ده‌ها هزار موتورسیکلت و خودرو در سال است.

اما در این میان و علی‌رغم تاکید پلیس بر نظارت بر تردد خودروهای دارای پلاک و ممانعت از تردد وسائل نقلیه فاقد پلاک، خیابان‌های اصلی مرکز پایتخت، شاهد تردد روزانه ده‌ها و یا صدها اتوبوس چینی در مسیر خطوط بی‌آرتی‌ در خیابان ولی‌عصر و انقلاب است.

این موضوع از نگاه مردم نیز پنهان نمانده و یکی از شهروندان می‌گوید: پلیس چند وقت پیش موتورسیکلتم را به دلیل کثیف‌بودن پلاکش توقیف کرد ولی شما می‌بینید این اتوبوس‌های جدید چینی، بدون پلاک هر روز جلوی چشم ده‌ها مأمور پلیس بالا و پایین می‌روند.

البته موضوع تردد بدون پلاک اتوبوس‌های شهرداری تهران پیش از این نیز خبرساز شده بود و چهار سال پیش سردار اسکندر مومنی رئیس وقت پلیس راهور ناجا در واکنش به سوال خبرنگاران نسبت به این امر، از فرصت پلیس به شرکت اتوبوسرانی برای شماره‌کردن اتوبوس‌های پایتخت خبر داده و بر برخورد پلیس با اتوبوس‌های بدون پلاک پس از اتمام این فرصت تاکید کرده بود ولی ادامه‌دار بودن تردد اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی فاقد پلاک یا ناشی از ادامه‌دار بودن مهلت پلیس به شرکت اتوبوسرانی پس از 4 سال است یا ... .

اما عدم اخذ پلاک ملی توسط اتوبوسرانی پایتخت برای این اتوبوس‌های چینی، سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرده است؛ سوالاتی نظیر آنکه آیا با توجه به وارداتی بودن این اتوبوس‌ها، این غول‌های چینی با داشتن مجوزهای لازم از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند؟ آیا انتقال این اتوبوس‌ها از گمرک به تهران با مجوز پلیس راهور در جاده‌ها انجام شده؟ با توجه به ضرورت اخذ مجوزهای استاندارد محیط زیست و سایر ارگان‌ها برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، این اتوبوس‌ها قادر به اخذ این مجوزها هستند؟ آیا در صورت وجود تمام این مجوزها، چرا این غول‌های بی‌آرتی، هنوز نتوانسته‌اند، پلاک ملی دریافت کنند و در آخر اینکه با توجه به وظیفه پلیس، چگونه تردد اتوبوس‌های غول‌پیکر فاقد پلاک ملی در اصلی‌ترین معابر پایتخت، از چشم پلیس مخفی مانده؟

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز