خوراکی هایی که باعث سرطان پروستات می شوند

۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ۰۶:۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۷۶۵۲۴
خوراکی هایی که باعث سرطان پروستات می شوند
عوامل متعددی در ابتلا به سرطان پروستات نقش دارند؛ از عوامل ژنتیکی گرفته تا سن و سال و سبک زندگی نادرست. در این بین یکی از مهم ترین کارها برای پیشگیری از این بیماری داشتن تغذیه ای مناسب است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، متأسفانه برخی مواد غذایی باعث افزایش احتمال بروز این بیماری و به سرعت انداختن پیشرفت آن می شوند. در این مطلب چند ماده ی غذایی را معرفی کرده و به آقایان توصیه می کنیم در مصرف آن ها زیاده روی نکنند.

پنیرهای چرب 

البته مصرف پنیرهای مختلف در ایران چندان رایج نیست اما امروزه با آشنایی بیشتر مردم با این پنیرها احتمال بیشتر شدن مصرف آن ها نیز وجود دارد. انواع پنیرهای چرب وطنی و برخی از این پنیرهای فرانسوی مانند کممبر یا پنیر راکفورت و غیره خطر بروز سرطان پروستات را افزایش می دهند. چون این پنیرها حاوی میزان زیادی چربی های حیوانی است که خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برند. اگر عاشق پنیر هستید حتماً از انواع کم چرب آن مانند پنیر بز و غیره استفاده کنید. البته نیازی نیست خودتان را از این پنیرها به طور کامل محروم کنید. می توانید روزانه به طور محدود یعنی 40 گرم از این پنیرها استفاده کنید.

گوشت های قرمز 

گوشت های قرمز نیز جزو محصولات چربی هستند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بین مصرف افراطی گوشت های قرمز و ابتلا به سرطان پروستات ارتباط وجود دارد؛ البته معنی حرفمان این نیست که مصرف گوشت را کنار بگذارید. چون این ماده ی غذایی حاوی آهن است که برای انتقال اکسیژن در بدن و ساخت گلبول های قرمز لازم و ضروری است. بنابراین کافی است که در مصرف گوشت حد تعادل را رعایت کرده و مصرف آن را به یک تا دو بار در هفته محدود کنید. باید به نوع پخت گوشت نیز دقت کنید. گوشت ها را به شیوه ای ملایم طبخ کنید و از افزودن روغن برای سرخ کردن آن ها اجتناب کنید چون این کار باعث افزایش کالری آن خواهد شد.

کلسیم زیاد 

بدون شک کلسیم برای سلامت استخوان ها لازم است و باید به طور مرتب جذب شود. اما نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند که مصرف روزانه بیش از 2 گرم کلسیم خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. بنابراین لازم است که در مصرف محصولات لبنی، مکمل ها و آب های معدنی سرشار از کلسیم زیاده روی نکنید.

چربی های حیوانی 

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بین مصرف چربی های حیوانی و رشد سرطان پروستات ارتباط وجود دارد. بنابراین لازم است که در مصرف آن ها احتیاط شود چون حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که تأثیر زیادی در رشد سرطان ها و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند. چربی های حیوانی به میزان زیادی در محصولات فرآوری شده، غذاهای آماده، کره، سوسیس و کالباس، پوست پرندگان، تخم مرغ و کله پاچه وجود دارند. البته حواستان باشد که روغن های گیاهی مانند روغن کلزا، روغن زیتون، روغن تخم کتان و غیره جزو چربی های مفید برای پروستات هستند. اما در نهایت بهتر است در مصرف هر نوع چربی جانب احتیاط را رعایت کرده و دچار افراط نشوید.

سرطان پروستات 

یادتان باشد که سوسیس و کالباس و دیگر گوشت های فرآوری شده سرشار از نیترات و نیتریت هستند که برای نگهداری طولانی مدت این محصولات استفاده می شوند. این ترکیبات این مواد غذایی را صورتی و خوشمزه تر می کنند و در عین حال خطری جدی برای سلامتی بدن محسوب می شوند. این افزودنی ها توسط فلور روده تغییر ماهیت داده و سرطان زا می شوند.

شیر 

محققان مدرسه ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند که مصرف افراطی و بیش از اندازه ی شیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برد. این محققان روی 21600 شرکت کننده که روزانه بیش از دو و نیم پیمانه شیر مصرف می کردند بررسی هایی انجام دادند. آن ها مشاهده کردند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در بین این افراد 12 درصد بیش از مردانی است که روزانه فقط نصف پیمانه شیر مصرف می کنند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بین مصرف چربی های حیوانی و رشد سرطان پروستات ارتباط وجود دارد. بنابراین لازم است که در مصرف آن ها احتیاط شود چون حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که تأثیر زیادی در رشد سرطان ها و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند 

قبلاً تأثیر مصرف زیاد شیر در بروز سرطان بین حیوانات به اثبات رسیده بود. محققان مشاهده کرده بودند که مصرف زیاد و منظم شیر پرچرب باعث بروز تومور در پروستات می شود. البته باز تأکید می کنیم که نباید مصرف شیر را به طور کامل قطع کنید. چون حاوی ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن است. کافی است در مصرف آن دچار افراط نشوید. اگر شیر را برای صبحانه دوست دارید آن را فقط محدود به این وعده ی غذایی کنید و از افزودن آن به قهوه بپرهیزید.

امگا 6 ها 

باز هم مسئله ی زیاده روی در میان است. چون نتایج پژوهش ها نشان داده اند که امگا 6 ها تأثیر مثبتی روی سلامتی دارند به خصوص زمانی که با امگا 3 ها و امگا 9 ها مصرف شوند. این ترکیب سه گانه از اسیدهای چرب ضروری نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و مقابله با عفونت ها و آلرژی ها، بهبود عملکرد دستگاه عصبی و قدرت احیاکنندگی بدن دارند. اما اگر تعادلی بین این اسیدهای چرب نباشد و وزنه ی ترازو به سمت امگا 6 ها سنگین تر شود باید گوش به زنگ باشید؛ چون در این صورت این اسیدهای چرب به جای محافظت از بدن باعث تحریک رشد تومورهای پروستات می شوند. البته در بروز چاقی مفرط نیز نقش دارند. متأسفانه در تغذیه های امروزی که حاوی میزان زیادی گوشت به خصوص گوشت های فراوری شده، روغن آفتاب گردان و کله پاچه است جذب امگا 6 ها بیشتر شده است. در صورتی که لازم است برای جذب امگا 3 بیشتر به مصرف ماهی، جلبک ها و برخی سبزیجات سالادی مانند بروکلی روی بیاورید. یعنی اینکه باید تعادل را بین مصرف ماهی، گوشت و میوه و سبزیجات رعایت کنید. 

حرف آخر 

زمانی که پای تغذیه در میان است هیچ معجزه ای در میان نخواهد بود. کافی است تعادل را رعایت کنید و مواد غذایی کم چرب، میوه ها و سبزیجات را در الویت قرار دهید. گاهی هم به خودتان مرخصی بدهید و محض تنوع از این محصولات ممنوعه نیز استفاده کنید. یادتان باشد با رعایت بیشتر بهداشت زندگی است که می توانید از بروز سرطان ها در امان بمانید و بیشتر عمر کنید.

 

 

نظر شما