چهره یک زن روی اسکناس‌ برای اولین بار

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۵:۲۲:۴۶
کد خبر: ۳۹۷۶۱۱
چهره یک زن روی اسکناس‌ برای اولین بار
رابرت مک‌فارلین نویسنده، انتخاب تصویر رمان‌نویس «جنگل معدن» که چهره‌اش روی اسکناس‌های پنج پوندی نقش خواهد بست را «انتخابی فوق‌العاده و پیشرو» خواند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا،  چهره نَن شِپِرد نویسنده اسکاتلندی که در رمان کلاسیکش «کوهستان زنده» به اکتشاف در کوهستان‌های کِرن‌گورم پرداخت، روی یک اسکناس جدید ۵ پوندی اسکاتلند نقش خواهد بست.

بعد از اینکه مَری سامرویل دانشمند با رای عمومی به عنوان فردی که تصویرش روی اسکناس ۱۰ پوندی اسکاتلند نقش خواهد بست انتخاب شد، حالا رویال بانک اسکاتلند شپرد را انتخاب کرده است. اسکناس ۵ پوندی جدید اواخر امسال و اسکناس ۱۰ پوندی از سال ۲۰۱۷ وارد چرخه بانکی خواهد شد. مالکوم بیوکانان، رییس هیات مدیره بانک رویال اسکاتلند گفت این بانک «هرگز پیش از این عکس یک زن را روی اسکناس‌های چاپ رسمی‌اش قرار نداده بود و اسکناس‌های جدید در تجلیل از دستاوردهای فوق‌العاده و اغلب نادیده گرفته شده این دو زن بزرگ اسکاتلندی به چاپ خواهند رسید.»

علاوه بر تصویر شپرد، اسکناس ۵ پوندی جدید شامل نقل‌قولی از رمان اول این نویسنده یعنی «جنگل معدن» است: «رخصت گرفتن برای زندگی کردن چیز باشکوهی است». یک نقل قول از رمان «کوهستان زنده» او نیز روی اسکناس درج می‌شود: «اما تقلای بین شبنم و نیرویی که در آب جاری است به زودی تمام نخواهد شد. این نبرد نوسان خواهد داشت و در نقطه نوسان بین حرکت آب و بی‌حرکتی شبنم، شکل‌های عجیب و زیبایی نقش خواهد بست.»

شپرد که سال ۱۸۹۳ به دنیا آمد، تمام زندگی‌اش را در اَبِردبین گذراند. او رمان ۸۰ صفحه‌ای‌اش درباره کوهستان‌های کرن‌گورم را در طول جنگ جهانی دوم نوشت اما این کتاب سال ۱۹۷۷ و چهار سال پیش از مرگش منتشر شد. تا آغاز قرن بیست و یکم، این رمان تقریبا فراموش شده بود، اما موجی جدید از علاقه‌مندی نسبت به نویسندگی درباره طبیعت باعث شد کتاب‌های شپرد جانی تازه بگیرند.

رابرت مک‌فارلین نویسنده که معرفی‌نامه نسخه بازنشرشده ۲۰۱۱ «کوهستان زنده» را نوشته بود، شپرد را «انتخابی فوق‌العاده و پیشرو» برای تصویر اسکناس ۵ پوندی خواند و گفت: «او چهره‌ای به شدت الهام‌بخش و غیرعادی است؛ از این نظر که زنی بود که درباره کوهستان‌ها و حیات وحش و طبیعت می‌نوشت. او مسیر خود را در زندگی و ادبیات پیدا کرد و نوشته‌های او این احساس را منتقل می‌کند که او بسیار از ما جلوتر بود؛ ما همیشه تازه داریم شروع می‌کنیم تا به گرد پای نَن برسیم. از نظر فلسفی و سبک نوشتاری، او خارق‌العاده بود.»

منبع: مهر

 

نظر شما