راز ذخیره سازی لغات در مغز

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۹:۳۷:۴۴
کد خبر: ۳۹۸۷۱۰
راز ذخیره سازی لغات در مغز
به تازگی روند پردازش لغات زبان انگلیسی در مغز از طریق نقشه های معنایی یا فرهنگ لغات زبان انگلیسی توسط محققان دانشگاه برکلی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از تک تایمز، این یافته ها نشان می دهد که چگونه اتفاقاتی همچون آسیب دیدن مغز یا سکته قلبی باعث می شود روند اموزش و حفظ لغات در مغز مختل شود.

پژوهشگران با هدف بررسی نحوه سازماندهی زبان در مغز انسان و شناسایی دقیق بخش هایی از مغز که لغات با معنای مشابه را درک می کند تحقیقاتی انجام داده اند که نشان می دهد آموزش زبان محدود به چند نقطه خاص و کوچک از مغز نیست و نقاط گسترده تری را در برمی گیرد.

محققان دانشگاه برکلی با تصویربرداری و اسکن ام آر آی مغز عده ای داوطلب در زمان گوش کردن به یک برنامه رادیویی فعالیت های عصبی آن را زیرنظر گرفته و به جزییات تازه ای در مورد نحوه درک معنای کلمات اداشده توسط مغز پی برده اند.

در نهایت از همین طریق نقشه تازه ای از نقاط درگیر مغز در این فرایند زبانی ترسیم شده که در افراد مختلف کم و بیش مشابه بوده و همین امر موجب شگفتی دانشمندان شده است.

برای جمع آوری این داده ها از روش بررسی جریان خون و تغییرات اکسیژن هم استفاده شده که نشان دهنده فعالیت زبانی مغز در غشای مغزی است که لایه خارجی مغز بوده و فعالیت هایی مانند پردازش لغات و حفظ هشیاری از طریق آن صورت می گیرد.

نقشه ترسیم شده نشان می دهد که فرایند درک لغات در هر دو نیم کره سمت چپ و راست مغز صورت گرفته و بخش های مختلفی از آن درگیر تشریح و درک روابط انسانی و افراد هستند. نتایج این بررسی ها در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع: فارس

نظر شما