بیانیه مهم مقتدی صدر درباره تشکیل کابینه عراق

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۴:۴۳:۵۲
کد خبر: ۷۸۳۴۵۳
بیانیه مهم مقتدی صدر درباره تشکیل کابینه عراق
رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون روز دوشنبه در پیامی خطاب به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که برخی‌ها دست به دست هم دادند تا این کشور را به وضعیت سابق بازگردانند تا با فرمان و پشتیبانی خارجی و حکمرانی احزاب و مفسدان، دولت عمیق خود را تقویت کنند، فساد خود را ریشه دوانند و بر ثروت و سرنوشت ملت تسلط یابند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛صدر در ادامه با بیان این که به همراه هادی عامری رهبر ائتلاف فتح برای مهار بحران بیرون بردن عراق از سهمیه بندی ویرانگر و دستان ظالم غارتگر بودجه و ثروت آن از طریق قراردادهای فساد وارد عمل شدند، تاکید کرد که مفاسدان بار دیگر برای از بین بردن توافق میان بزرگ ترین فراکسیون های پارلمانی دست به کار شدند با این حال در این راه موفق نخواهند بود.

رهبر جریان صدر با بیان این که جریان های مذکور از پیام های توییتری وی برای قرار دادن عراق در راه درست و آغاز فعالیت سازمان یافته و تشکیل کشور دارای مبانی درست ناراحت هستند، تاکید کرد که آنها اقدام به تشکیل هم پیمانی فرقه ای کردند که در ظاهر سیاستمداران شیعه و سنی را گرد هم آورده با این حال در واقع مبتنی بر درگیری ها و کشمکش های قبلی بوده و دوام نمی آورد چرا که برای غنیمت های سیاسی با یکدیگر هم پیمان می شوند نه برای منافع مردم.

صدر با تاکید بر لزوم ادامه توافق میان ائتلاف های سائرون و فتح در راستای خواسته های مردم و مرجعیت برای تقویت دولت بدون ریشه دواندن هیچ کدام از احزاب، گروه ها و نژادها، خطاب به عبدالمهدی نوشت: ما در حالی با نامزدی شما موافقت کردیم که می دانیم یک فرد مستقل هستی که به هیچ جهت و فرقه ای تمایل پیدا نمی کنی و به دنبال جلب رضایت دیگران برای منصب نیستی بلکه در تلاش هستی تا یک مرحله جدید را رقم بزنی که در راستای خواسته های مردم باشد.

 رهبر جریان صدر با بیان این که عبدالمهدی ملزم به این است که زیر بار اقدامات پشت پرده در راستای تقسیم مناصب دولتی نرود است و باید همانند اقدام قبلی خود در استعفا از منصب دولتی، فردی آزاد باشد و هم اکنون نیز برای ایجاد دولت دارای مبانی درست در راستای برخوردای ملت از حقوق خود با آزادی و کرامت از طریق وزرای تکنوکرات و مستقل تلاش کند، تاکید کرد که این مسئله به ویژه در رابطه با وزارتخانه های دفاع و کشور و دیگر مناصب امنیتی صدق می کند و در این زمینه نیز نباید فرماندهان شجاعی که مناطق مختلف کشور را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کردند، فراموش شوند جایی که باید برای تصدی این مناصب در اولویت باشند.

رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون تاکید کرد که برخی‌ها دست به دست هم دادند تا این کشور را به وضعیت سابق بازگردانند تا با فرمان و پشتیبانی خارجی و حکمرانی احزاب و مفسدان، دولت عمیق خود را تقویت کنند، فساد خود را ریشه دوانند و بر ثروت و سرنوشت ملت تسلط یابند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت که نخست وزیر جدید عراق مسئولیت تسریع در تشکیل دولت را بر عهده دارد و در صورتی که موفق شود کار درست را انجام دهد و موفقیت خود در ارائه خدمات ضروری برای مردم و حفاظت از مرزهای عراق و بازگرداندن آن به محیط عربی، منطقه ای و بین المللی خود را به اثبات برساند، از پشتیبانی برخوردار است اما در صورت کم کاری و تقصیر شخصی، در برابر خدا، ملت و مرجعیت مسئولیت دارد و با مخالفت آنها رو به رو خواهد شد.

رهبر ائتلاف سائرون با درخواست از عبدالمهدی برای تلاش در راستای این که عراق به دور از دخالت خارجی تصمیم بگیرد تا حاکمیت آن درست شود و قدرت آن افزایش یابد، تاکید کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین این کشور در آزادسازی مناطق تحت کنترل داعش رویکرد درستی را در پیش گرفته بود و عبدالمهدی نیز برای اثبات موفقیت خود ملزم به ادامه این مسیر با اقدامات عملی و جدی در زمینههای امنیتی و خدمت رسانی می باشد.

نخست‌وزیر عراق حدود دو ماه است که مأمور به تشکیل کابینه جدید این کشور شده، اما هنوز موفق به تکمیل فرآیند آن نشده است. نمایندگان پارلمان عراق از میان 22 وزیر پیشنهادی نخست‌وزیر عراق، تاکنون تنها به 14 وزیر رای اعتماد داده‌اند و پست‌های وزارتی برای تصدی ریاست هشت وزارتخانه همچنان خالی است.

منبع:العالم

 

نظر شما