این کار در حمام باعث مرگتان می شود!

۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۰۸:۴۶:۵۱
کد خبر: ۸۱۰۶۲۷
این کار در حمام باعث مرگتان می شود!
حمام رفتن و رعایت بهداشت شخصی همیشه توصیه شده حتی در دین اسلام نیز به این نکته اشاره شده. اما در این مطلب برای شما از مضرات بیش از اندازه حمام رفتن صحبت کردیم که می تواند منجر به مرگ شود!

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ حقایق شگفت‌انگیزی در مورد مصرف بعضی داروها وجود دارد که نه‌تنها می‌تواند اثر آن‌ها را کمتر یا بیشتر کند بلکه توجه نکردن به این نکات ممکن است عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد. چند ماه پیش بود که یک زن 67 ساله در کشور انگلستان فقط به‌دلیل حمام بعد از مصرف یک داروی خاص جان خود را از دست داد. این زن از یک برچسب دارویی استفاده می‌کرد که روی پوست قرار می‌گرفت و داروی مسکن فنتانیل را به‌تدریج وارد بدنش می‌کرد اما گرمای حمام باعث افزایش سرعت جذب دارو از طریق پوست شد و در نهایت با ایست قلبی به زندگی این زن پایان داد.

نمونه‌های مشابه با این اتفاق کم نیستند. در بسیاری موارد دیگر هم حمام کردن موجب افزایش شدید سرعت جذب داروهای مسکن از طریق پوست شده و حتی فرد بیمار را بی‌هوش کرده است. توجه به همین موارد نشان می‌دهد، هنگام استفاده از داروها باید به‌تعدادی از نکات مهم توجه ویژه نشان داد؛ این نکات نه‌تنها به افزایش کارایی داروها و سرعت درمان کمک می‌کند بلکه در مواردی جان یک شخص را از خطر مرگ حتمی نجات می‌دهد.

با این داروها نباید دوش گرفت

هنگام استفاده از برچسب‌های دارویی که روی پوست قرار می‌گیرند به‌هیچ عنوان نباید به حمام رفت. گرمای حمام موجب گشاد شدن رگ‌های بدن و افزایش سرعت گردش خون در آن‌ها می‌شود. مشخص است که در این حالت دارو با سرعت بیشتری جذب شده و به سمت اندام‌های حیاتی بدن حرکت می‌کند.

این موضوع به‌خصوص در مورد مصرف بعضی از انواع مسکن‌ها مانند فنتانیل (fentanyl)، اکسی کودون (oxycodone) و بوپرنورفین (buprenorphine) ممکن است خطرناک باشد. به غیراز حمام کردن، قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم هم همین تاثیر را دارد البته بسیاری از برچسب‌های دیگر مانند برچسب‌های ترک سیگار که این روزها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز در برابر گرما همین اثر را به همراه خواهند داشت.

توجه داشته باشید قرار گرفتن داروها در برابر گرمای حمام می‌تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی در آن‌ها شده و اثرشان را از بین ببرد. موارد زیادی اتفاق افتاده که به این دلیل دارو فاسد شده و به جای درمان فرد بیمار را روانه بیمارستان کرده است. دقیقا به همین دلیل است که روی بسته بسیاری از داروها تاکید شده که حتما باید آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

دمای بسیار سرد هم تاثیر بدی روی بعضی از داروها دارد، برای مثال با قرار گرفتن انسولین در معرض دمای انجماد، مولکول‌های آن نابود می‌شوند؛ به این ترتیب این دارو اثر خود را از دست می‌دهد و بیماران دیابتی دیگر نمی‌توانند با کمک آن قند خون خود را کنترل کنند.

حمام رفتن بیش از حد و آسیب به پوست

حمام رفتن منظم برای بهداشت شخصی توصیه می‌شود. با این حال، بیش از حد حمام رفتن ممکن است باعث آسیب دیدن پوست شما شود. خارجی‌ترین لایه سطح پوست (که به آن استراتوم کورنئوم یا لایه شاخی می‌گویند) حائلی است که از سلول‌های پوستی مرده و سخت ساخته شده است. این سلول‌های پوستی در واقع از لایه‌های زیرین که حاوی سلول‌های زنده و سالم‌اند محافظت می‌کنند. البته لایه شاخی چیزی بیش از سلول‌های مرده پوستی است؛ این سلول‌ها از طریق لیپیدها به هم مرتبط‌اند؛ لیپیدها اجزای چرب سطح پوست‌اند که به مرطوب ماندن پوست کمک می‌کنند.

حمام و تحمیل پوست خشک به شما

زمانی که شما دوش می‌گیرید، به‌ویژه دوش آب داغ، و با مواد شوینده و ابزار شست‌وشو مانند لیف یا کیسه خود را می‌شویید، یک‌پارچگی لایه شاخی پوست شما تضعیف می‌شود. مواد شوینده و آب داغ، لیپیدها را در خود حل می‌کنند و ابزار شست‌وشو به این فرایند شتاب می‌دهند. هر چه بیش‌تر حمام بروید، این آسیب بیش‌تر به پوست شما می‌رسد و پوست شما زمان کم‌تری برای ترمیم خود از طریق تولید روغن طبیعی در اختیار دارد. علاوه بر این، لایه شاخی پوست شما ممکن است حین استفاده از لیف یا کیسه از بین برود و در نتیجه سلول‌های پوستی زیر لایه خارجی هم آسیب ببینند. در واقع نتیجه حمام کردن بیش از حد داشتن پوستی خشک، تحریک‌شده و ترک‌خورده است.

حمام رفتن و استفاده از حوله

مشکل دیگری که در ارتباط با حمام کردن بیش از اندازه به وجود می‌آید خشک کردن بدن با حوله است. گرچه خشک کردن پوست بدن با کشیدن حوله روی آن امری متداول است، اما این کار ممکن است به پوست شما آسیب بزند. بهترین راه خشک شدن سطح بدن با هوای محیط است اما اگر زمان کافی برای این کار ندارید، حتما از حوله‌‌ای نرم و ظریف استفاده کرده و آن را با حرکتی آرام روی سطح بدن خود بکشید.

حمام رفتن و کاهش باکتری های مفید

علاوه بر تمامی موارد بالا، نتایج مطالعه‌ای که در مرکز علوم ژنتیک در دانشگاه یوتا انجام شده نشان می‌دهد که حمام کردن بیش از حد به میکروبیوم انسان آسیب می‌زند. میکروبیوم به مجموعه باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع مختلف میکروب گفته می‌شود که درون بدن انسان زندگی می‌کنند. در واقع وجود میکروبیوم برای سلامت انسان ضروری‌ است و طبق نتایج این پژوهش «اختلال در اکوسیستم میکروبی بدن باعث بروز بیماری می‌شود». در نتیجه حمام بیش از حد ممکن است سیستم ایمنی بدن، سیستم هضم و حتی قلب شما آسیب ببیند.

البته ساختار و نوع پوست هر فرد متفاوت است، به همین دلیل هر روز حمام رفتن ممکن است آسیب‌های متفاوتی به افراد مختلف با انواع پوست گوناگون برساند. اگر همچنان دوست دارید هر روز دوش بگیرید به توصیه‌های ما گوش کنید. برای محافظت بیش‌تر از پوست از شامپوهای مناسب و آب گرم و پس از دوش گرفتن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

منبع:بهداشت نیوز

 

نظر شما