نظامیان آمریکایی در آستانه اخراج از عراق

۱۳۹۸/۰۲/۲۷ - ۱۳:۱۲:۲۷
کد خبر: ۸۴۷۱۰۸
کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق اعلام کرد که به زودی لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور مطرح می‌شود.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از فارس، «کریم علیوی» عضو این کمیته گفت که در جلسه روز شنبه آینده پارلمان عراق همه تجاوزاتی را که نیروهای نظامی آمریکا در عراق از زمان حضورشان به بهانه گروه تروریستی داعش مرتکب شده‌اند، بررسی خواهد کرد.

علیوی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که پارلمان عراق همچنین تدابیر بازدارنده‌ای علیه نیروهای آمریکایی اتخاذ خواهد کرد تا حاکمیت این کشور حفظ شود.

وی تصریح کرد که کمیته امنیت و شماری از نمایندگان حاضر در ائتلافهای «الفتح و سائرون» قصد دارند لایحه اخراج نیروهای خارجی از عراق به ویژه تروریستهای آمریکایی را در روز شنبه مطرح کنند.

به گفته این نماینده عراقی، تلاش نمایندگان الفتح و سائرون بر این است که در همان جلسه مسئله تجاوزات آمریکا را نیز مورد بررسی قرار دهند.

علیوی پیش‌بینی کرد که احتمالا این لایحه (اخراج تروریستهای ارتش آمریکا) در جلسه روز شنبه تصویب شود؛ زیرا ائتلافهای الفتح و سائرون دارای اکثریت در پارلمان هستند و می‌توانند آن را به تصویب برسانند.

حضور نظامیان تروریست آمریکایی در عراق اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی این کشور شده و برخی از نمایندگان عراق خواهان تصویب قانونی برای خارج کردن این نظامیان هستند.

مخالفت‌ها در بین افکار عمومی عراق و پارلمان این کشور از آنجا شروع شد که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تعطیلات سال نو میلادی سر زده و در سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی «عین الأسد» واقع در استان الانبار (غرب عراق) شد. این اقدام ترامپ موجب اعتراض و خشم عراقی‌ها شد.

ترامپ حدودا بعد از یک ماه از این حادثه، حضور نظامیان آمریکا در عراق را توجیه کرد و گفت که هدف از این حضور «رصد کردن» ایران است.

این اظهارات واکنش «برهم صالح»، رئیس جمهوری، «عادل عبدالمهدی»، نخست و‌زیر و آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی‌قدر عراق را در پی داشت و مقام‌های عراق گفتند که اجازه نمی‌دهند کشورشان به پایگاهی برای حمله به کشور یا رصد کردن همسایگان عراق تبدیل شود.

نظر شما