سوریه درباره اقدامات تنش‌زا و محرک آمریکا در خلیج فارس هشدار داد

۱۳۹۸/۰۲/۲۷ - ۱۶:۳۶:۰۳
کد خبر: ۸۴۷۱۸۹
سوریه درباره اقدامات تنش‌زا و محرک آمریکا در خلیج فارس هشدار داد
وزارت خارجه سوریه با تأکید بر لزوم احترام به قواعد حقوق بین‌الملل درباره تضمین کشتی‌رانی آزادانه در خلیج فارس، از همه طرفها خواست خویشتن‌داری کنند.

 به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه به اقدامات تنش‌زا و محرک ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس هشدار داد.

این منبع تأکید کرد که سوریه مخالف هر گونه اقدامی است که در روند کشتی‌رانی در خلیج فارس خلل ایجاد کند و این مسئله را دارای تأثیر منفی بر همه کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که باید به قواعد حقوق بین‌الملل درباره تضمین کشتی‌رانی آزادانه برای همه کشورها احترام گذاشت.

وزارت خارجه سوریه با تأکید بر لزوم پرهیز از هر گونه اقدامی که به این قواعد خدشه وارد کند، از همه طرفهای حاضر در تنش موجود در منطقه خلیج فارس خواست که خویشتن‌داری کنند.

دمشق همچنین تأکید کرد که افزایش تنش در خلیج فارس به سود کشورهای منطقه نیست.

این منبع در پایان خواستار گفت‌وگو به دور از مداخلات خارجی شد و تصریح کرد که این مسئله یقینا به کاهش تنش منجر شده و امنیت و صلح و ثبات را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

در همین ارتباط، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در بیانیه‌ای از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه (استقرار) فرماندهی مرکزی آمریکا (غرب آسیا/خاورمیانه) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است.

بولتون ادعا کرد که «ایالات متحده برای جنگ با رژیم ایران تلاش نمی‌کند اما برای هر حمله‌ای، چه از طرف نمایندگانش، چه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا از طریق نیروهای متقارن باشد، آماده است».

در حالی این روزها رسانه‌های وابسته به دولت آمریکا و کشورهای عربی همپیمان واشنگتن بر طبل جنگ با جمهوری اسلام ایران می‌کوبند که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پنجشنبه (روز گذشته) گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت این کشور گفته است که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

این روزنامه اظهارات ترامپ را پیامی به «دستیاران جنگ‌طلبش» توصیف کرده و نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا گفته نمی‌خواهد شاهد آن باشد که کارزار فشار به ایران به درگیری نظامی با ایران مبدل شود.

بولتون اما پیش از ورود به دولت ترامپ بارها از تلاش برای براندازی در ایران یا حتی حمله نظامی به ایران حمایت کرده بود. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که بولتون در محافل خصوصی از بی‌میلی ترامپ به تلاش برای تغییر در غرب آسیا ابراز ناخرسندی کرده است.

این روزنامه حتی نوشته است که برخی در کاخ سفید آینده بولتون در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مورد تردید قرار داده‌اند. وضعیت ونزوئلا و ناکامی آمریکایی در کنار زدن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از دیگر مواردی است که به ناراحتی ترامپ از بولتون منجر شده است.

 

نظر شما