احتمال جنگ لبنان و اسرائیل؟!

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۱:۰۷:۳۱
کد خبر: ۸۵۸۶۱۶
وزیر دفاع لبنان با بعید دانستن وقوع جنگی میان کشورش با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که لبنان تا حد امکان تلاش خواهد کرد تا خود را از نزاع‌های منطقه‌ای دور کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایسنا، الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک گفت: من بر این باور نیستم که حجم بالایی از فعالیت‌های نظامی از سوی اسرائیل علیه لبنان در حال انجام باشد. نه اسرائیلی‌ها و نه لبنان منفعتی برای وقوع جنگ ندارند. چرا که جنگ این چنینی دردناک خواهد بود. همانطور که این جنگ برای لبنان، ملتش و اقتصاد آن دردآور خواهد بود، برای طرف اسرائیلی نیز دردناک خواهد بود. از آنجا که اسرائیلی‌ها این مسئله را می‌دانند، من بعید می‌دانم که جنگی به دلیل اختلافات میان لبنان و اسرائیل به وقوع بپیوندد.

وی ادامه داد: اگر مسائل در سطح منطقه در هم بپیچد و اختلافات ابعاد منطقه‌ای پیدا کند، لبنان تا حد امکان تلاش خواهد کرد تا خود را دور نگه داشته و شریکی در هیچ نزاع منطقه‌ای نباشد.

وزیر دفاع لبنان گفت که کشورش از هیچ بخشی از مرزهای زمینی یا دریایی خود در مذاکرات غیر مستقیم احتمالی با اسرائیل که با میانجیگری آمریکا انجام می‌شود، کوتاه نخواهد آمد.

وی ادامه داد: لبنان شروطی خاص برای ترسیم مرزهای زمینی و دریایی دارد، این‌ها پیش شرطی برای مذاکره نیستند، بلکه به این دلیل است که امکان ندارد مسئله بخشی از مرزها حل شود و بخش دیگر باقی بماند.

بو صعب قبل از سفر آتی‌ خود به مسکو در محدوده زمانی ۲۴ تا ۲۷ ژوئن و مشارکت در فعالیت‌های نمایشگاه صنایع نظامی موسوم به "آرمی ۲۰۱۹" خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با مسئولان روس انجام خواهد شد به بررسی مسائل مهم و مشترک و چگونگی توسعه همکاری میان لبنان و روسیه به بهترین نحو خواهیم پرداخت.

وزیر دفاع لبنان درخصوص امکان انجام مذاکرات با طرف روسی برای دستیابی ارتش لبنان به سلاح  روسی، تصریح کرد: دو موضوع درخصوص تسلیحات وجود دارد؛ یک بخش برای ما هدایا و منافعی به ارمغان می‌آورد که این موضوع برای ما با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی‌مان خوشایند است و دوم تسلیحاتی است که ما آن را می‌خریم. ما تسلیحاتی از  روسیه در اختیار داریم و ارتش از تانک‌های روسیه استفاده می‌کند اما درخصوص بودجه، اموال لازم برای خرید سلاح اختصاص نیافته است.

 وی در ادامه افزود: من با روی کاملا باز برای همکاری با طرف روسی به مسکو سفر خواهم کرد و هیچ چیز مانع انجام آن نمی‌شود.

بوصعب در واکنش به سوالی در خصوص میزان توجه لبنان به اعزام افسرانی برای آموزش در دانشگاه نظامی روسیه یا انجام آموزش‌های مشترک با ارتش روسیه گفت: سخنانی در خصوص توافق همکاری مشترک میان لبنان و روسیه وجود دارد و نزدیک به 10 سال پیش توافقی از این قبیل امضا شد و در حال حاضر توافق مشابهی وجود دارد که به کابینه جهت اعطای مجوز به وزیر دفاع برای امضای آن مطرح شده است.

وی وجود فشارها بر لبنان برای ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح‌های روسی را تکذیب کرد.

وی عنوان داشت: احتمال دارد که منفعت اقتصادی روسیه به ویژه شرکت "نوواتیک" در آن باشد و همکاری موثری در زمینه استخراج گاز از بلوکات لبنان آغاز شود.

نظر شما