انگلیس از مذاکره با آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خلیج فارس خبر داد

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۶:۳۹:۱۹
کد خبر: ۸۶۹۷۷۰
انگلیس از مذاکره با آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خلیج فارس خبر داد
دفتر نخست وزیری انگلیس از مذاکره لندن و واشنگتن در زمینه تشکیل یک ائتلاف در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ سخنگوی دفتر «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز جمعه اعلام کرد که لندن در حال رایزنی با آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس است.

به دنبال توقیف غیرقانونی یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق از سوی انگلیس که تحت فشارهای آمریکا صورت گرفته است، مقامات ایرانی خواستار رفع توقیف این نفتکش شده و تاکید کرده اند در صورت عدم همکاری انگلیس، این کشور باید منتظر عواقب اقدامات سوء خود باشد.

این مساله موجب نگرانی انگلیس در رفت و آمد کشتیهای تجاری اش از تنگه راهبردی هرمز شده است.

نشریه تایم اخیرا گزارش داد، پس از آنکه نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش حامل نفت ایران را هنگام گذر از تنگه «جبل الطارق» توقیف کرد، نیروی دریایی انگلیس از بیم پاسخ ایران در حال اسکورت نفتکش‌های انگلیسی در حال تردد از تنگه هرمز است.

به نوشته تایم، کشتی جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروس» روز (سه‌شنبه) نفتکش انگلیسی «پسیفیک وویاجر» را هنگام گذر از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان، اسکورت کرده است.

ایران این تحرکات و اظهارات مقامات غربی را در راستای تشدید تنشها در منطقه میداند.

مقامات آمریکایی و انگلیسی روز گذشته مدعی شدند که چند قایق نظامی متعلق به ایران قصد داشتند نفتکش بریتانیایی «بریتیش هریتِج» متعلق به شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» را هنگام عبور از تنگه هرمز متوقف کرده و به سمت سواحل ایران تغییر مسیر دهند.

این ادعا صریحا از سوی مقامات نظامی ایران رد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رد این ادعا تاکید کرد که در صورت تصمیم به توقیف یک کشتی، نیروی دریایی سپاه توان آن را خواند داشت.

منبع:فارس

 

نظر شما