آیا سند مالکیت عدن به اسم امارات زده می شود؟

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۶:۳۷:۲۱
کد خبر: ۸۸۴۴۳۲
در سایه سفر محمد بن زاید به عربستان اغلب تحلیل ها متوجه مذاکره بر سر حاکمیت آینده بر بندر استراتژیک عدن و منطقه باب المندب است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در سایه سفر محمد بن زاید به عربستان اغلب تحلیل ها متوجه مذاکره بر سر حاکمیت آینده بر بندر استراتژیک عدن و منطقه باب المندب است.

​تحلیل:

این سفر از آن جهت که متعاقب تحولات اخیر عدن و سقوط این بندر به دست نیروهای هوادر امارات موسوم به شورای انتقالی صورت می پذیرد این گمانه را تقویت می کند که بحث جدی سلمان و بن سلمان با محمد بن زاید بر سر آینده عدن و کنترل این منطقه استراتژیک در دستان امارات باشد.

در حالی که طبق سیاسیت های چند ساله اخیر امارات این کشور اصرار دارد مجموعه ای از بنادر را در جای جای دنیا از آن خود کند وبدین شیوه گونه ای امپراطوری دریایی تشکیل دهد ودرحالی که عربستان درمقابل تحولات چند روز گذشته کاملا سکوت کرد و به قربانی شدن دولت دست نشانده خود در این منطقه رضایت داد می توان با تحلیل فوق همراه شد و منتظر خروجی این سفر در قالب نوعی معامله میان بن سلمان و بن زاید در تقسیم یمن ماند.

پس از آنکه مشروعیت دولت هادی در قالب تحولات اخیر به شکلی کامل زیر سوال رفت به نظر می رسد سعودی و امارات در قالب نوعی تقسیم بندی با اشغال یمن در منطقه مهره و حضرموت از جانب سعودی و عدن و باب المندب از ناحیه امارات رضایت داده و می کوشند تا به شکلی با واسطه و در سایه به کارگیری "گماشتگان" خود در این مناطق بی سر و صدا یمن را به ظاهر ترک گویند. در استراتژی سعودی و امارات حصول پیروزی نظامی در یمن به امری محال تبدیل شده است و موشک ها و پهپادهای انصارالله دو کشور را به این جمع بندی رسانده است که ضمن حفظ منابع حیاتی خود و البته پرستیژ سیاسی و حقوقی کشورهایشان یمن را ترک کنند.

در همین راستا منتهای سعی امارات و سعودی آن است که یمن را به مجموعه ای از ایالات با محوریت جدال های معطوف به طائفه گری تبدیل کنند تا از یک سو در آینده با تهدیدی به نام دولت مرکزی مستقر در صنعا مواجه نباشند و از دیگر سو و در سایه اختلافات و جنگ های داخلی احتمالی در آینده به تعقیب منافع خود در یمن بپردازند.

در حالی که در شرایط جدید به نظر می رسد خیال امارات بیش از هر زمان درخصوص یمن راحت شده و به آنچه می خواسته رسیده است و در شرایطی که با این معامله بن سلمان بر این اعتقاد است که همچنان بن زاید را در کنار خود دارد، اما واقعیت آن است که عزم انصارالله بر اخراج اشغالگران از یمن کاملا جزم تر از گذشته است و ایشان با هرگونه اشغالی اعم از مستقیم یا با واسطه کاملا مخالفند. موشک هایی که یکی پس از دیگری به سمت دشمن شلیک می شود و همچنین سخنان امروز محمد عبدالسلام در دیدار با رهبری ایران این را به خوبی نشان می دهد.

تجربه 5 سال جنگ با امارات و سعودی و البته ائتلاف نشان داد خط قرمز انصارالله اشغال و تجزیه یمن است این خط قرمز البته سخت از گذشته رعایت خواهد شد هر چند رسیدن به مقصود سال هایی دیگر از مقاومت و مبارزه را طلب کند.

منبع:العالم

 

نظر شما