آژیر قرمز و فرار متفاوت نتانیاهو

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۰۸:۳۰:۳۴
کد خبر: ۸۹۶۹۶۸
آژیر قرمز و فرار متفاوت نتانیاهو
فرار نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پناهگاه در سه شنبه شب، همچنان سوژه داغ محافل رسانه ای است اما چند سووال درباره محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و تجمع انتخاباتی حزب لیکود در غلاف غزه باقی است؛ جایی که غرش موشک های مقاومت فلسطینی و آژیر قرمز همواره شنیده می شود؛ چرا «بنیامین نتانیاهو» تجمع حزب لیکود را در اشدود و اشکلون به صورت پخش زنده برگزار کرد و آیا او دچار اشتباه محاسباتی شد؟

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ بنیامین نتانیاهو که با اعلام قبلی در کنفرانس مطبوعاتی درباره برنامه های انتخاباتی خود در پخش زنده سخن می گفت و وعده الحاق دره اردن را به سرزمین های اشغالی می داد ناچار شد با شنیدن صدای آژیر بدنبال شلیک موشک ها، کنفرانس را در دقایق اولیه رها و به پناهگاه فرار کند؛ حداقل می توان گفت این صورت قضیه است.

نتانیاهو که در تجمع انتخاباتی حزب لیکود درباره تایید ترامپ و حمایت دولت آمریکا از الحاق جولان اشغالی به این رژیم سخن می گفت، وعده الحاق دره رود اردن به سرزمین های اشغالی در صورت رای موافق اسراییلی ها به او در انتخابات را داد و گفت که ارتش اسراییل در غور اردن تا ابد خواهد ماند.

او گفت همان کاری که درباره سینا و بلند های جولان انجام دادیم درباره اردن هم انجام خواهیم داد.

در همین اثنا صدای آژیر خطر، نتانیاهو را وادار به فرار از تجمع انتخاباتی در شهرک صهیونیست نشین اشدود کرد؛ آژیری که رسانه های صهیونیستی گزارش دادند بعد از شلیک موشک فلسطینی به صدا درآمد.

ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد که نتانیاهو در محاصره حلقه امنیتی خود، هراسان از محل تجمع انتخاباتی حزب لیکود حاکم گریخت و رسانه های صهیونیستی از به کار افتادن سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین برای رهگیری چند موشک شلیک شده فلسطینی ها خبر دادند.

رسانه های اسراییلی اعلام کردند که از پنج موشک شلیک شده دو موشک رهگیری شده است.

فرار نتانیاهو به پناهگاه را رسانه های اسراییلی به ویژه رقبا و مخالفان نتانیاهو باعث سرشکستگی و شرم اسراییل دانستند.

خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که شلیک موشک ها تصادفی نبود و مقاومت در غزه منتظر پخش مستقیم سخنان نتانیاهو بود تا موشک ها را شلیک کند.

روزنامه «اسراییل هیوم» نوشت: «نخست وزیر اسراییل را به خاطر شلیک موشک ها به سویش از جایگاه پایین آوردند. به خدا این اهانتی ملی است.»

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که نتانیاهو در هنگام آژیر خطر رو به محافظانش کرد و گفت: هشدار با رنگ قرمز داریم؛ از کجا فرار کنم و به کجا بروم؟

«آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسراییل بیتنو» و «نفتالی بنت» رئیس حزب «راست جدید» فرار نتانیاهو را به سخره گرفتند.

لیبرمن مانند خود نتانیاهو فرار کرد اما به نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که «او باعث شد تا حماس دست به شلیک موشک بزند»

وی افزود: ناچار شدم محل دیدار با فعالان در اشدود را به علت شلیک موشک های حماس ترک کنم و این به علت سیاست تسلیمی است که نتانیاهو دنبال می کند. شلیک موشک ها در غلاف غزه ثابت می کند که سیاست نتانیاهو شکست خورده است.

نفتالی بنت نیز گفت: فرار نتانیاهو از مراسم انتخاباتی بعد از شلیک موشک ها یعنی ذلت ملی...حماس دیگر از چیزی ترس ندارد.

«عمیر بیرتس» رئیس حزب کار اسراییل در این باره گفت: نتانیاهو دوباره از چشم ساکنان جنوبی مخفی شد و سران ما باید مشکل را ریشه ای حل کنند نه اینکه در سایه گنبد آهنین پناه بگیرند.

«تساحی دبوش» نویسنده اسراییلی در رادیو ارتش صهیونیستی تصریح کرد: برای قدرت منطقه ای بزرگی مانند اسراییل خجالت آور است که نخست وزیرش در مقابل دوربین ها به پناهگاه فرار کند.

«تامیر ستینمان» خبرنگار صهیونیست از شبکه 12 تلویزیون این رژیم گفت: عادتا وقتی نخست وزیر یا وزیر یا رئیس جمهور به غلاف غزه وارد می شود دادن خبر ورودش از رسانه ها به خاطر ترس از شلیک موشک های حماس، ممنوع می شود.

وی به نکته سووال برانگیزی اشاره می کند و ادامه می دهد: این بار اما نخست وزیر در صفحه فیس بوک خود خبر آمدنش را می دهد و می گوید: من در اشدود هستم....با این وجود نتیجه این اقدام او به موقع است (شلیک موشک در حین کنفرانس).

این روزنامه نگار اسراییلی سووالی مطرح نمی کند و گویا این اقدام را نتیجه اشتباه محاسباتی می داند اما چند نکته در این بین قابل توجه است:

1 - هیچ طرف فلسطینی هنوز مسوولیت شلیک موشک ها را بر عهده نگرفته است. آیا شلیک موشک ها سناریویی خودساخته و نوعی خودزنی از سوی نتانیاهو برای استفاده های سیاسی و انتخاباتی است؟ این موضوعی مسبوق به سابقه است و پیشتر نیز در اوایل فروردین سال جاری، نتانیاهو با اهدافی سیاسی شلیک موشک هایی از منابع ناشناس را به مقاومت فلسطینی نسبت داده بود. 

2 - برای نتانیاهو، نشان دادن خود به عنوان تنها کسی که می تواند امنیت اسراییل را تضمین کند اهمیتی حیاتی دارد به همین دلیل با وجود اینکه هیچ کدام از گروه های فلسطینی مسوولیت حملات موشکی اولیه را بر عهده نگرفت، تصاعد تنش از سوی صهیونیست ها مسیر همیشگی خود را طی کرد و با حملات هوایی اسراییلی ها و نمایش گسترده ویدئوها و تصاویر این حملات در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی همراه شد تا لااقل این پیام را داده باشد که تل آویو برابر حملات موشکی دست بسته نیست و همچنین این پیام را القا کند که در برابر موشک های فلسطینی بهترین گزینه موجود بنیامین نتانیاهو است که از قرائتی صهیونیستی، کنش را با واکنش درخور و خارج از مرزهای خود پاسخ می دهد.

2 - شهرک های اشکلون و اشدود در مجاورت غزه واقع شده اند، جایی که در تیررس موشک های مقاومت است و در آن شنیدن آژیر قرمز چیز عجیبی نیست.

آیا نتانیاهو دچار اشتباه محاسباتی شد یا به عبارت دیگر انتظار حمله موشکی نداشت؟

اینجا صحبت از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و تجمع انتخاباتی در شهرک هایی است که همجوار غزه است و آسمان آن هر چند شب، یکبار با داغی موشک های فلسطینی روشن می شود. ساده انگارانه است اگر تصور شود که نتانیاهو و تیم امنیتی او به احتمال غرش موشک ها و آژیر قرمز پس از آن فکر نکرده باشند. اینکه نتانیاهو منتظر حمله موشکی باشد و با این وجود حضور خود را در این منطقه اعلام کند و با علم به احتمال حمله موشکی، از چند ساعت پیشتر، محل و زمان کنفرانس انتخاباتی خود را در این منطقه، رسانه ای و اقدام به پخش زنده کنفرانس کند، سووال برانگیز نیست؟

اینکه فیلم فرار به پناهگاه از فیس بوک نتانیاهو منتشر شود چه مفهومی دارد؟ نتانیاهو علاوه بر افکار عمومی داخل اسراییل با این ویدئو و تصاویر انتشاری به چه طرف های دیگری چه پیام هایی می دهد؟

پاسخ این سووال ها می تواند از اقدام نتانیاهو در کمپین انتخاباتی خود رمز گشایی کند.                                                

3 - 15 مورد حمله جنگنده های صهیونیستی به مواضع مقاومت در غزه و نیز شلیک 6 موشک به پایگاه های دریایی حماس بعد از آژیر قرمز سه شنبه شب در واقع می تواند یکی از کارکردهای این سناریوی خودساخته باشد؛ نمایشی که همزمان، تهدید موشک های مقاومت فلسطینی را پررنگ و پاسخ صهیونیستی را نیز در ابعادی چند برابری توجیه می کند؛ واکنشی که می خواهد ثابت کند تحرک کابینه جنگ صهیونیستی با تصاعد تنش در ابعاد منطقه ای صحت دارد و اقدامی بجا است؛ توجیهی برای حمله به حشد الشعبی در عراق، تخریب پایگاه های دولت سوریه در دمشق، تجاوز پهپادهای اسراییلی به لبنان و حملات مداوم به غزه.

تیم مشاوران نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با برجسته سازی تهدید می خواهد این پیام را بدهد که اگر نتانیاهوی جنگ سالار نتواند پاسخ دشمنان را در خارج از مرزها بدهد رقبای انتخاباتی او هرگز نمی توانند و اگر در خارج از مرزها تقابل با جبهه ضد اسراییلی صورت نگیرد، اسراییلی ها باید منتظر شنیدن غرش و آژیر های بیشتر باشند و بنابراین صلح با فلسطینیان نیز معنا و منطقی ندارد.

منبع:ایرنا

نظر شما