روزنامه سعودی بررسی کرد؛ مرگ سرکرده داعش و احیای القاعده

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ - ۱۰:۴۰:۲۰
کد خبر: ۹۲۰۷۹۰
روزنامه سعودی بررسی کرد؛ مرگ سرکرده داعش و احیای القاعده
بر اساس تحلیلی که سایت سعودی ایندیپندنت عربی منتشر کرد، مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، نه تنها پایانی بر حیات سازمان‌های تروریستی نیست بلکه سبب احیای القاعده خواهد شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ وبسایت «ایندیپندت عربی» -وابسته به عربستان سعودی- در تحلیلی از کشته شدن سرکرده داعش، نوشت که این اتفاق سبب احیای سازمان تروریستی القاعده خواهد شد.

 ایندیپندت عربی در این گزارش تحلیلی با شخصی مصاحبه کرده که او را از «سران القاعده» معرفی کرده و به نقل از او نوشت، سران القاعده به داعش به عنوان خطری بزرگ می‌نگرند.

این شخص توضیح داد، داعش «تاثیرات منفی داشت و سبب فاجعه‌های خطرناکی در ساختار [القاعده] شد و باعث ایجاد دودستگی بین شاخه‌های وابسته به سازمان [القاعده] شد. همچنین ماندگاری اعضای جدید را شکننده و جدایی آنان را تسریع کرد و سبب واکنش خشن برخی گروه‌هایی شد که با القاعده بودند سپس از آن جدا شدند؛ هر چند این موضوع علل دیگری نیز داشت اما وجود سازمان دولت [اسلامی] علت اصلی بود... و بهانه‌ای شد تا بیشتر مردم اشتباهات را گردن آن بیندازند».

ایندیپندنت عربی با بیان اینکه از هویت این فرد مستقلا کسب اطمینان نکرده، به نقل از او ادامه داد که خطر داعش فقط متوجه «ساختار» گروه‌های مرتبط با القاعده نبود «بلکه در سطح سران نیز برخی را تحت الشعاع خود قرار داد؛ برای مثال برخی از این افراد در جدا شدن بعضی از گروه‌های مرتبط با سازمان مادر [القاعده] و آن هم به بهانه‌هایی واهی سهم بسزایی داشتند حتی نخبه‌های علمی که در خدمت القاعده بودند از این فراز ونشیب‌ها در امان نماندند. به همین دلیل ما این فرصت را غنیمت می‌شماریم تا القاعده را دوباره و به شکل صحیح بازسازی و ساختار سازمانی صف اول [اعضا]، [نحوه] مدیریت پرونده‌ها و چگونگی برخورد با آن‌ها را ارزیابی کنیم».‌

این روزنامه سعودی نوشت، بر اساس این تحلیل، این عضو القاعده افسوس خود را در قبال آنچه آن را تباه کردن تلاش در مناطقی چون عراق و سوریه خواند، انکار نمی‌کند. از نظر القاعده این تباهی به علت اشتباه در واگذاری مسئولیت به کسانی است که او آنان را «بی عرضه» خواند و گفت: ما ابایی نداریم به وجود اشکالاتی در تعامل با اتفاقات بخصوص در عراق و سوریه اذعان کنیم؛ اشکالاتی که سبب تباه شدن تلاش‌ها و فداکاری‌ها شد و علت آن هم وجود سران ناتوان در حل مسائل تعیین‌کننده و افزایش اختیارات [آنان] یا ادعای [آنان مبنی بر] داشتن اختیارات بود. این نکته مهمی است که شاید شیخ ایمن الظواهری دوای این آشوب و سردرگمی را بداند.

این گزارش با اشاره به سازمان‌های مسلح با گرایش سلفی در شمال آفریقا که آنان را «اسلامگرا» خواند، و درگیری میان القاعده و داعش در آن مناطق، افزود، این دو سازمان در این مناطق به دنبال جذب نیرو بودند. به عنوان مثال القاعده تلاش می‌کند در مثلث میان مالی،‌ نیجر و الجزایر نیرو جذب کند و سیطره خود را بر آن مناطق گسترش دهد. از طرف دیگر داعش نیز در قسمت جنوبی این مثلث،‌ مثلثی میان نیجر،‌ مالی و بورکینافاسو برای خود دارد.

در همین ارتباط،‌ ایندیپندنت با یکی از کارشناسان امور گروهک‌های مسلح در شمال و شمال غرب آفریقا به نام «الحسین اغ عیسی» نیز گفت‌وگو کرد. عیسی در این ارتباط گفت: «هر دو سازمان در این مناطق با یکدیگر درگیر هستند؛ به طوریکه اگر یکی از آنها عملیاتی انجام دهد و آن را جهادی بنامد دیگری نیز تلاش می‌کند پاسخی سنگین‌تر به آن بدهد. این درحالی است که دو طرف درگیری‌های میان خود را انکار می‌کنند».

این گزارش در پایان با بیان اینکه داعش تلاش می‌کند که بر زخم‌های خود مرهم بگذارد نوشت، آسیب وارد آمده به این سازمان عمیق‌تر از آن است که آن را درمان کند. با این حال، ناظران هشدار داده‌اند که نباید از حمله‌های انتقام‌جویانه داعش غافل شد.

این رسانه سعودی در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که کارشناسان بر این باورند که نبود داعش، القاعده را در بلندمدت بیش از پیش خطرناک‌تر می‌کند. ایندیپندنت با اشاره به انتخاب «ابو ابراهیم الهاشمی القرشی» به جای ابوبکر البغدادی نوشت، هدف از تعیین القرشی به عنوان رهبر داعش آن است که این سازمان نشان دهد که کماکان صحنه تحت کنترلش است اما با این حال تمام این مسائل حاکی از آن است که القاعده فرصتی  طلایی یافته است تا خود  را احیا کند.

منبع:فارس

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز