گزارش ایندیپندنت

بن بست میان کاخ سفید و مجلس سنا

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۳:۱۱:۱۴
کد خبر: ۹۳۰۱۹۲
مناقشه نامزدی مأمور شکنجه گوانتانامو برای سمت ارشد حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در صحنه سیاسی این کشور همچنان ادامه دارد

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر نامزد کردن یکی از مقامات آمریکایی که در استفاده از شیوه‌های خشن بازجویی پنتاگون پس از حملات یازده سپتامبر مشارکت داشته به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور امنیت، دموکراسی و حقوق بشر، باعث ایجاد یک بن بست میان کاخ سفید و مجلس سنا شده است، بن بستی که باعث شده این پست کلیدی دیپلماتیک به مدت سه سال خالی باقی بماند.

دونالد ترامپ در ماه فوریه مارشال بیلینگسلیا را به عنوان معاون وزیر امور خارجه در امور امنیت، دموکراسی و حقوق بشر نامزد کرد، ولی این تصمیم بلافاصله هشدار فعالان حقوق بشر و مقامات سابق دولت را به دنبال داشت که معتقدند تأیید او پیامی ناخوشایند در مورد تعهد آمریکا به حقوق بشر به خارج ارسال می‌کند.

بسیاری از مقامات آمریکایی بیلینگسلیا را به کوچک نمائی نقشش در بحث بازجویی‌ها در دولت جورج دابلیو بوش متهم می‌کنند.
بیلینگسلیا از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۳ به عنوان مسئول بازداشت شدگان نظامی در زندان گوانتانامو و تحت نظارت دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا خدمت کرده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۰۸ مجلس سنا، وی در این جایگاه، در زمینه شیوه‌های بازجویی که کنگره بعداً آن‌ها را شکنجه نامید نقش داشته است. از جمله این روش‌ها می‌توان به محرومیت از خواب، ایستادن به مدت طولانی، چشم بند زدن، استفاده از کلاه سرپوش، تراشیدن ریش، عریان کردن و استفاده از سگ‌های نظامی به منظور تهدید و ارعاب زندانیان اشاره کرد.
توماس رومیگ، از ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی در مورد نامزدی بیلینگسلیا برای این پست گفت: «اگر بخواهیم ساده بگویم، من معتقدم که آقای بیلینگسلیا یکی از بدترین نامزد‌های ممکن برای نقش مهم و حیاتی نظارت بر سیاست حقوق بشری وزارت امور خارجه است.»
دولت ترامپ و چهره‌های شاخص جمهوریخواه کنگره از این نامزدی به شدت حمایت می‌کنند و می‌گویند نقش بیلینگسلیا در تأیید شیوه‌های شکنجه بزرگ نمایی شده است و او یکی از افراد مؤثر و قاطع در جایگاه کنونی اش به عنوان دستیار معاون وزیر خزانه داری در امور حمایت مالی تروریسم بوده است.
یکی از حامیان بیلینگسلیا، خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا است که در نامه‌ای در ماه سپتامبر به سنای آمریکا از تلاش‌های او به خاطر هدایت تلاش‌های آمریکا در زمینه تحریم رژیم نیکلاس مادورو تمجید کرد.
اما سرنوشت این نامزدی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به دنبال جلسه استماع ۱۹ سپتامبر که در آن بیلینگسلیا با سوالات تندی در مورد سابقه اش روبرو شد و مدام نقشش در شکنجه را رد کرد، سناتور رابرت منندز او را به سوءبازنمایی نقشش در سیاست بازجویی متهم کرد و از پنتاگون خواست سوابق مربوط به سمت او به عنوان دستیار معاون وزیر را از حالت محرمانه درآورد.
جایگاه معاون وزیر امور خارجه در امور امنیت، دموکراسی و حقوق بشر از زمان روی کار آمدن ترامپ خالی مانده است.

مبع:خبرگزاری صداوسیما

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز