ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۱۱:۳۱:۴۸
کد خبر: ۹۷۰۳۸۸
ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی
چهارشنبه گذشته بود که اولین خبر رسمی از وجود کرونا ویروس در ایران، به یکباره همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد، اما حالا ترس از ابتلا به این بیماری، نگران کننده‌تر از شیوع این ویروس چینی شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ که اخیراً تحت عنوان کووید ۱۹ از آن نامه برده می‌شود، از شهر «ووهان» چین شروع شد و حالا نزدیک به ۴۰ کشور دنیا درگیر این ویروس شده‌اند. بیماری که گفته می‌شود قدرت بالای سرایت آن، باعث تفاوت کرونا ویروس با سایر بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا، سارس، مرس و…، شده است.

در همین حال، تدابیر بهداشتی و مراقبتی ایران در مرزها، برای جلوگیری از ورود کرونا ویروس به کشور، تا هفته گذشته جواب داد و سرانجام این بیماری در قم خودش را نشان داد. به دنبال آن، این بیماری در اراک، تهران، گیلان، مازندران و…، نیز مشاهده شد و آخرین آمار‌های رسمی وزارت بهداشت، حکایت از ابتلای ۱۳۹ نفر و فوت ۱۹ مبتلا به این بیماری دارد. البته این آمار‌های رسمی وزارت بهداشت است.

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد تا کنون بیش از ۲۷۰۰ نفر مبتلا به کرونا ویروس، جان خود را از دست داده‌اند که سهم کشور چین بالاتر از سایر کشور‌هایی است که این ویروس را گرفته‌اند. به طوری که در برخی از کشور‌های اروپایی، قاره آمریکا، آسیا و آفریقا نیز شاهد شیوع این ویروس بوده‌ایم.

کرونا چگونه وارد ایران شد

مسئولان وزارت بهداشت، بر این عقیده اند که ورود این بیماری به شهر قم از طریق کارگران چینی شاغل در این شهر بوده است. البته روایت دیگری نیز بازگو شده مبنی بر اینکه یک بازرگان ایرانی به طور غیر مستقیم به چین رفت و آمد کرده و باعث شده این ویروس به داخل کشور منتقل شود. آنچه مسلم است، این بیماری حالا تعدادی از هموطنان را گرفتار ساخته و اقدامات کنترلی و بهداشتی برای پیشگیری از افزایش موارد ابتلاء، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی

در همین ارتباط، سعید نمکی وزیر بهداشت، گفت: با اقدامات صورت گرفته، نقاط بسیار آلوده به کرونا ویروس در کشور به شدت تحت کنترل است و موارد مثبت بیماری نسبت به روز‌های اول در مناطق آلوده کشور کنترل شده است.

وی با عنوان این مطلب که اکثر مبتلایان کرونا در کشور از مسافران قم بوده‌اند، افزود: امیدواریم مردم با گوش دادن به توصیه‌های بهداشتی، ما را مجبور نکنند به شیوه سنتی قرنطینه عمل کنیم.

اقدامات وزارت بهداشت

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که از یک ماه و نیم قبل اقداماتی برای پیشگیری از کرونا ویروس در کشور آغاز شده است، گفت: این اقدامات صرفاً در داخل وزارتخانه و در قالب قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس انجام شد و حمایت‌های بین بخشی و حساسیت لازم آنچنان که باید و شاید وجود نداشت. اما بعد از تشخیص اولین موارد مثبت کرونا ویروس در کشور، فراتر از قرارگاه واقع در وزارت بهداشت، ستاد ملی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس تشکیل شده است.

ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی

اطلاع رسانی در مورد کرونا ویروس در دو فاز انجام می‌شود. فاز اول در مورد آموزش و اطلاع رسانی در مورد کرونا ویروس جدید یا بیماری کووید ۱۹ است. این فاز در انحصار وزارت بهداشت نیست، گرچه در چارچوب سیاست‌ها و گزاره‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما محدود به وزارت بهداشت نبوده و دانشگاه‌ها در این فاز نقش اساسی خواهند داشت و چنانچه قرار باشد اطلاع رسانی ضریب نفوذ واقعی و مؤثری پیدا کند، بدون حضور صف و مدیران و مجموعه روابط عمومی دانشگاه‌ها، امکان پذیر نخواهد بود. فاز دوم اطلاع رسانی به ارائه آمار تجمیعی رسمی مبتلایان و متوفیان اختصاص دارد، این فاز صرفاً در حیطه وزارت بهداشت تعریف شده و در وزارت بهداشت به صورت متمرکز انجام شود.

قدرت سرایت کرونا ویروس

ویژگی منحصر به فرد کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹، قدرت بالای سرایت آن است که نسبت به سایر ویروس‌ها مثل آنفلوانزا و…، شدیدتر اتفاق می‌افتد. در همین حال، گفته می‌شود میزان کشندگی این بیماری کمتر از آنفلوانزا است.

مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کنترل کرونا ویروس، با عنوان این مطلب که ۸۰ درصد عفونت کرونا ویروس بدون علامت است، به خبرنگار مهر، گفت: در ۲۰ درصد موارد کرونا ویروس با علامت همراه است که از این ۲۰ درصد، فقط ۲.۵ درصد آن‌ها با فرم شدید بیماری مواجه می‌شوند که نیاز به بستری دارند.

این متخصص عفونی، با عنوان این مطلب که موارد مرگ و میر کرونا ویروس بین دو تا سه درصد است، تاکید کرد: میزان مرگ و میر در بیمارانی که بستری می‌شوند، ۱۳ درصد است و این آمار برای بیمارانی که به آی سی یو منتقل می‌شوند، ممکن است افزایش یابد.

در ۲۰ درصد موارد کرونا ویروس با علامت همراه است که از این ۲۰ درصد، فقط ۲.۵ درصد آن‌ها با فرم شدید بیماری مواجه می‌شوند که نیاز به بستری دارند

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تفاوت کرونا ویروس با آنفلوانزا را در نوع علائم بیماری دانست و گفت: علائم کرونا ویروس در مدت ۶ تا ۷ روز اول به صورت خفیف بوده و به یکباره شدید می‌شود. لذا، تنها چیزی که از مردم می‌خواهیم این است که به ما اعتماد کنند.

وی افزود: دوره این بیماری ممکن است تا ۱۴ روز طول بکشد و اگر حال عمومی بیمار تشدید شد، باید تحت مراقبت قرار بگیرد.

استرس روانی کرونا کنترل شود

احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با تاکید بر توجه به ابعاد روانی بیماری کرونا ویروس، گفت: باید بر بروی خود مراقبتی در حوزه سلامت روان کار کنیم. زیرا، حجم نگرانی‌ها از این بیماری خیلی بیشتر از واقعیت‌های کرونا ویروس است.

وی افزود: ما باید در حیطه خود مراقبتی به ابعاد سلامت روان کرونا ویروس توجه کنیم و توصیه‌هایی برای مردم داشته باشیم تا کمتر دچار استرس و اضطراب بیماری شوند.

مردم باید با واقعیت کرونا ویروس بیشتر آشنا شوند تا از این طریق، استرس و اضطراب جامعه را کم کنیم

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، بر ضرورت ارتقای دانش و آگاهی جامعه نسبت به این قبیل بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: مردم باید با واقعیت این بیماری بیشتر آشنا شوند تا از این طریق، استرس و اضطراب را کم کنیم.

توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید

کارشناسان بهداشت محیط، برای پیشگیری از انتقال ویروس، توصیه می‌کنند حداقل ۳۰ ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون وقت بگذاریم و مرتب دستانمان را بشوییم. می‌توانیم در صورت نبود دسترسی به آب و صابون، از محلول ضد عفونی کننده بر پایه الکل که دست کم ۶۰ درصد الکل دارد، استفاده کنیم. ضمن اینکه از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنیم. از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنیم.

ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی

برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا، به سرعت پس از ورود به خانه، دست‌های خود را بشوییم و ضدعفونی کنیم؛ این کار را از همه اعضای خانواده بخواهیم. با دستمال کاغذی، هنگام سُرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیریم و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازیم. اشیا و سطوحی را که مرتب لمس می‌کنیم مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره در‌ها و گوشی همراه، تمیز و ضدعفونی کنیم. رعایت فاصله دست کم یک متر با فرد بیماری که سرفه می‌کند، در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری مؤثر است. دست دادن و روبوسی را به کمترین اندازه ممکن برسانیم. استفاده از ماسک به هیچ وجه برای عموم مردم توصیه نمی‌شود و تنها افرادی که سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارند، بهتر است برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران از ماسک استفاده کنند.

نکاتی که در هنگام تهیه مواد غذایی باید رعایت شود

افشین محمد علیزاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، با اشاره به تراکم جمعیت در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها و اینکه تهیه غذا در چند مرحله و توسط چند فرد انجام می‌شود، احتمال آلودگی در این محیط‌ها را بیشتر دانست و گفت: در شرایط اپیدمی یک بیماری واگیر، بهتر است غذا‌ها در شرایطی تهیه شود که کمتر دست به دست شده و غذا‌ها به شکل پخته شده مصرف شود.

ویروسی مثل کرونا می‌تواند با ضریب بالا و استحکام بیشتری در محیط بماند

وی درباره نان که احتمال قرار گرفتن آن روی سطوح آلوده بیشتر است، افزود: این موضوع فصل مشترک همه مواد غذایی است، ویروسی مثل کرونا می‌تواند با ضریب بالا و استحکام بیشتری در محیط بماند و این محیط شامل همه محیط‌ها می‌شود. برای مثال اگر دست نانوا آلوده به ویروس باشد و بعد از فرایند پخت دست خود را بدون دستکش به نان بزند، طبیعتاً احتمال انتقال ویروس افزایش می‌یابد، چنین نکاتی باید توسط افراد جامعه رعایت شود تا بتوان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

ماجرای ورود کرونا به ایران/ پیدا و پنهان ویروس چینی

محمد علیزاده گفت: در شرایط اپیدمی بیماری مردم باید از حضور در مکان‌های پرازدحام مانند سینماها، ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و هرجایی که تراکم وجود دارد خودداری کنند، اما هیچ ضرورتی ندارد که از حضور در مکان‌هایی همچون سوپرمارکت‌ها وحشت زده شوند.

حاشیه‌های کرونا در ایران

بعد از اینکه کرونا ویروس وارد ایران شد، شایعات و حاشیه‌های این بیماری به سرعت افزایش یافت و همچنان نیز در فضای مجازی شاهد دست به دست شدن اخبار و تصاویری از کرونا در کشور هستیم که اغلب آن‌ها واقعیت نداشته و تنها به چاشنی استرس و نگرانی مردم منجر می‌شود. اینکه گفته می‌شود آمار مبتلایان در کشور خیلی فراتر از گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت است، و اینکه قرار است فلان شهر قرنطینه شود و…، این روز‌ها نقل محافل فضای مجازی کشور شده است.

کارشناسان حوزه سلامت روان، آثار مخرب غیر واقعی از یک اتفاق و حادثه را به مراتب ویرانگرتر از خود حادثه می‌دانند و معتقدند که استرس و اضطراب ناشی از اخبار نادرست کرونا ویروس، می‌تواند جامعه را ملتهب کند. از همین رو، لازم است که تدابیری برای مدیریت این حجم از اخبار و اطلاعات نادرست اندیشیده شود.

دسترسی مردم به انواع و اقسام شبکه‌های اطلاع رسانی در فضای مجازی، باعث شده تا اخبار پیرامون کرونا ویروس در کشور با حواشی زیادی همراه شود و همین مسئله، دغدغه و نگرانی هموطنان را دو چندان کرده است. ترس از ابتلاء به این بیماری به قدری آسیب زا است که خود بیماری این قدرت آسیب را ندارد. در این بین، اطلاع رسانی‌های شفاف به مردم، می‌تواند آن‌ها را از نگرانی و استرس دور کرده و باعث شود اقدامات کنترلی و پیشگیری نیز، با قوت بیشتری دنبال شود.

منبع:مهر

نظر شما