هر آنچه باید از قرص آسپرین بدانید

۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۱۲:۱۵:۲۳
کد خبر: ۹۸۰۱۹۸
یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که تمام دارو‌ها دارای عوارضی هستند، گفت: آسپرین به‌عنوان یکی از دارو‌های رایج در کشور در کنار فواید عوارضی نیز دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ اصغر حیدری، در رابطه با آسپرین و مصرف آن با اشاره به این‌که آسپرین یکی از دارو‌های رایج است که بسیاری از ما مصرف می‌کنیم، اما از عوارض جانبی آن آگاه نیستیم، اظهار کرد: آسپرین که به‌عنوان استیل سالیسیلیک اسید شناخته می‌شود یک داروی سالیسیلات است که اغلب به‌عنوان ضد درد یا مسکن استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که عنصر فعال موجود در آسپرین استیل سالیسیلیک اسید، مشتق مصنوعی ترکیب سالیسین است که به طور طبیعی در گیاهان به ویژه درخت بید یافت می‌شود، عنوان کرد: آسپرین قدیمی‌ترین ضد درد و مسکن موجود در بازار است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که می‌تواند برای درمان درد خفیف تا متوسط استفاده شود.

حیدری در رابطه با فواید و کاربرد‌های قرص آسپرین، تصریح کرد: بعضی‌از درد‌ها مانند درد عضلات، دندان درد، سردرد، سرماخوردگی، تب و التهاب با آسپرین درمان می‌شوند، آسپرین می‌تواند درد را به مدت ۳ تا ۴ ساعت به تأخیر بی‌اندازد، زیرا به جای معده در روده کوچک حل و هضم می‌شود.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با اشاره به این‌که تحقیقات نشان می‌دهد که آسپرین علاوه‌بر تسکین درد یا کاهش تب، کاربرد‌های دیگری نیز دارد، عنوان کرد: کاهش التهاب و تورم در صدمات و آرتریت ازجمله فواید این دارو است، به همین دلیل این دارو اغلب پس‌از عمل جراحی قلب برای بهبودی سریع، به بیماران داده می‌شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از قرص آسپرین خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند کولون، مری، معده، رکتوم و سرطان پروستات را کاهش می‌دهد، ادامه داد: آسپرین دارای اثرات ضد پلاکت یا ضد انعقادی است، بنابراین مانع از لخته شدن خون در بدن می‌شود به همین دلیل، آسپرین در دوز‌های پایین یا آسپیرین بچه برای جلوگیری از رخ دادن حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می‌شود.

حیدری با اشاره به این‌که آسپرین باید با غذا یا شیر مصرف شود تا باعث تحریک معده نشود، عنوان کرد: دوز روزانه آسپیرین بسته به نوع استفاده از آن، ۵۰ تا ۶۰۰۰ میلی گرم است بنابراین پیشنهاد می‌شود که پس از مشاوره با پزشک خود، مقدار آن را تعیین و استفاده کنید.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با بیان این‌که قرص آسپرین عوارض جدی دارد که حتما مردم باید از آن خبر داشته باشند، ادامه داد: سوزش سر دل یا التهاب معده ازجمله این عوارض است، آسپرین می‌تواند با تحریک کردن پوشش معده، باعث سوزش و التهاب معده و مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ و عدم هضم شود که عوارض جانبی رایج آسپرین هستند، اما ممکن است منجر به مشکلات جدی شود.

وی با اشاره به این‌که واکنش آلرژیک از دیگر عوارض آسپرین است، عنوان کرد: بعضی افراد حساسیت یا آلرژی نسبت به آسپرین را تجربه می‌کنند، واکنش‌های آلرژیکی ممکن است شامل تورم لب‌ها، زبان، مشکلات تنفسی، خارش بینی، سرگیجه و کهیر باشد.

حیدری با بیان این‌که قرص آسپرین برای جنین ضرر دارد و بعضی اوقات ممکن است باعث بروز مشکلات قلبی، کم شدن وزن هنگام تولد یا سایر عوارض جدی دیگری شود، ادامه داد: این دارو برای عمل جراحی نیز ضرر دارد، بنابراین قبل از هر نوع عمل جراحی، نباید از قرص آسپرین استفده کنید، چراکه این دارو خون را رقیق می‌کند و دارای خواص ضدانعقادی است که مصرف آن قبل‌از جراحی ممکن است منجر به خونریزی بیش از حد یا طولانی مدت شود.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در رابطه با مشکلات مربوط به کبد، عنوان کرد: مصرف بیش‌از حد و طولانی مدت آسپیرین می‌تواند باعث آسیب به کبد شما شود، چراکه کبد به‌عنوان یک عضو سم‌زُدا عمل می‌کند بنابراین دوز‌های بالای این دارو می‌تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد آن شود.

وی با بیان این‌که نارسایی کلیه از دیگر عوارض مصرف زیاد آسپرین است، افزود: استفاده منظم از آسپرین می‌تواند باعث نفروپاتی ضد درد شود که نوعی آسیب کلیوی است و در اثر مصرف دارو‌های ضد درد رخ می‌دهد گاهی اوقات بیماری کلیه بدون هیچ علتی رخ می‌دهد و ممکن است تا جایی پیش برود که دچار نارسایی کلیه شوید.

حیدری تصریح کرد: سندرم ری در کودکان و نوجوانان، سکته مغزی هموراژیک، وزوز گوش و مشکلات شنوایی و پوستی، آسم، حملات نقرس، زخم معده و روده کوچک، فشار خون بالا و اثرات مضر بر روی سیستم عصبی مرکزی ازجمله مضرات استفاده بی‌رویه و بدون تجویز پزشک از آسپرین است.

منبع: ایسنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز