لواسان گردی با طعم کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۸:۳۷:۰۹
کد خبر: ۹۸۰۵۹۳
گردنه قوچک مسدود شد. این خبری بود که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد اما نرسید به دست افرادی که باید می رسید؛ همان هایی که خطر ویروس مرگبار کرونا را جدی نگرفته و سوار بر خودرو راهی لواسان شده اند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا به نقل از همشهری محله، ورود گردشگران و تجمع در مرکز خرید و روستاهای لواسانات و رودبار قصران شمیرانات مشکلات بسیاری را برای اهالی به وجود آورده است تا جایی که فرمانداری، کلانتری و هلال احمر شمیرانات با کمک نیروهای مردمی وارد عمل شدند.
تهران خلوت شده و شمار جمعیتی که در بوستان ها و مراکز گردشگری دیده می شوند قابل مقایسه با نوروز سال های پیش نیست. اما در لواسان ماجرا کاملاً برعکس است. خیابان ها شلوغ و ترافیک درست مانند روزهای پایانی هفته است. هر گوشه لواسان خانواده ای بی خیال کرونا بساط منقل و جوجه را علم کرده اند و بعد از چند ساعت خوشگذرانی، زباله های خود را گوشه خیابان رها می کنند و از لواسان بیرون می روند و همه این ماجراها در حالی اتفاق می افتد که اهالی لواسان و رودبار قصران و روستاهایی که همیشه میزبان گردشگران بوده اند خانه ماندن را اختیار کرده اند. «سحر کبیری» از اهالی لواسان می گوید: « هیچ وقت ایام تعطیلات نوروز، لواسان اینقدر شلوغ نبوده.  صف نانوایی آنقدر شلوغ است که قید خریدن نان را می زنیم. وقتی هم برای خرید ضروری به سوپرمارکت مراجعه کنیم با گردشگرانی مواجه می شویم که بدون ماسک و دستکش برای خرید آمده اند. اوضاع در لواسان مانند غروب سیزده به در شده است. پلاک خودروها نشان می دهد که از تهران و  شهرهای اطراف به طرف لواسان آمده اند. ترافیک ورودی شهر هم زیاد است. مشکل اصلی، باز بودن کافه ها و رستوران هاست اما حتی اگر بسته هم باشند گردشگران در حاشیه رودخانه و باغ ها اتراق می کنند و به هیچ وجه اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند. حاضرند 2، 3 ساعت در ترافیک بمانند تا خود را به لواسان برسانند، ساعتی بمانند و بروند. »

ترافیک و دردسر اهالی
چند روزی است که طرح غربالگری در ورودی لواسان انجام می شود اما اهالی معتقدند که اجرای این طرح فقط سرعت ورود به لواسان را کاهش می دهد و مانع ورود گردشگران نیست.  آنها می گویند اجرای این طرح  فایده چندانی نداشته است.  خودروها بعد از معطلی در ترافیک وارد لواسان می شوند و ممکن است بسیاری از سرنشینان ناقل ویروس کرونا باشند. ساکنان لواسان پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از شیوع این بیماری در لواسان که از بیمارستان و مراکز درمانی بی بهره است به خودروهایی با پلاک غیربومی اجازه ورود داده نشود. 
«حمید دانش آموز» بخشدار لواسانات در پیامی از مردم لواسان خواسته تا برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  در خانه بمانند. درخواست اهالی و پیگیری مسئولان موجب مسدود شدن جاده تلو و انجام تست غربالگری در میدان زردبند شده و این موضوع ترافیک سنگینی را در ورودی شهر لواسان ایجاد کرده است. بخشدار از مردم خواسته تا  از سفرهای غیرضروری به تهران جداً خودداری کنند. او می گوید:«با توجه به محدودیت های ایجاد شده در ورود گردشگران به شهرهای شمالی کشور و شرایط آب و هوایی لواسان و نزدیکی آن به تهران پیش بینی می شد که شاهد توجه نکردن عده ای به دستورات ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و حضور بی رویه آنها در منطقه باشیم که مسلماً این کار منجر به انتقال و شیوع ویروس در منطقه خواهد شد. برای پیشگیری از شیوع این بیماری، تدابیر و تصمیمات محلی گرفته شده و به مرحله اجرا درآمده است. گندزدایی و ضدعفونی اماکن و معابر عمومی شهر و روستاها، عابربانک ها ، اداره ها ، مدارس ، تاکسی و...، آموزش کارکنان حوزه های مختلف شهرداری ، آتش نشانی ، پمپ بنزین ، نانوایی ها و ... مبنی بر  رعایت دستورالعمل ها انجام شده است. با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی پرداخته و  ماسک و مواد ضدعفونی توسط دهیاری ها بین مردم توزیع شده است. مسدود کردن جاده تلو و راه اندازی پایگاه پایش سلامت و غربالگری در ورودی شهر لواسان با همکاری نهادها و دریافت مجوز از مراکز مسئول بخشی از کارهای انجام شده است که تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت. تعداد زیادی از رستوران ها در پی هشدارها، داوطلبانه تعطیل کرده اند ولی با توجه به تصمیم استانداری مبنی بر تعطیلی فعالیت صنوف غیرضروری نیز به محض وصول دستورالعمل مربوطه اقدام خواهد شد.»
«آمنه کنعانی» سرپرست مرکز بهداشت پیامبر اکرم(ص) لواسان می گوید:« خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع از طریق رسانه های محلی، مردم لواسان نسبت به عوامل شیوع ویروس کرونا و نشانه های این بیماری آگاهی یافته اند و تعداد مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی بسیار کاهش یافته است.» او که برای انجام تست غربالگری همراه سایر همکاران و نیروهای هلال احمر حضور داشته است می گوید:« خوشبختانه مردم لواسان همکاری خوبی دارند اما برخی از گردشگران بدون توجه به هشدارهای بهداشتی وارد لواسان و روستاهای رودبار قصران و لواسانات می شوند و سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند. ممکن است ناقل این ویروس باشند و بعید نیست با رفتنشان از لواسان زمینه انتشار این ویروس را فراهم کرده باشند. نیروهای مردمی تلاش بسیاری برای گندزدایی کوچه ها و معابر انجام داده اند. امیدواریم گردشگران مانع هدر رفتن تلاش نیروهای خدمات رسان نشوند و با در خانه ماندن،  زنجیره انتشار ویروس کرونا را قطع و برای حفظ سلامت خود و دیگران، فکر آمدن در ایام نوروز و به ویژه 13 به در را از سرشان بیرون کنند.»

لواسان شلوغ تر از هر سال
«امسال لواسان یکی از شلوغ ترین محورهای مواصلاتی کشور و برخلاف سال های گذشته بسیار پرتردد است.» «حسن فراهانی» رئیس جمعیت هلال احمر شمیرانات با بیان این موضوع، اجرای طرح های ویژه در ورودی لواسان را توضیح می دهد:« به درخواست مردم لواسان و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح غربالگری در ورودی لواسان اجرا شد. این طرح با همکاری اداره بهداشت شمیرانات، فرمانداری و بخشداری و نیروهای داوطلب انجام شد و به افرادی که تب بالای 37 درجه داشتند  اجازه ورود به لواسان داده نشد. اگرچه این طرح تا حدودی بازدارنده است اما متأسفانه هجوم گردشگران به این منطقه موجب شده تا خطر انتشار ویروس کرونا بیشتر شود. تردد در شرایطی که می دانیم جان هموطنانمان به ویژه افراد آسیب پذیر به خطر می افتد هیچ توجیهی ندارد. توصیه می کنیم که خانواده ها صبوری، پیشه و به هشدارهای بهداشتی عمل کنند. آنهایی که به این توصیه ها عمل نمی کنند زمینه انتشار ویروس را فراهم کرده اند و با این کار چرخه پیشگیری و درمان را سخت تر می کنند. برخی گردشگران به دلیل مسدود کردن راه یا انجام غربالگری و معطل شدن در ترافیک معترض می شوند اما باید توجه داشته باشند که جمعیت هلال احمر و کادر درمانی  متعلق به همه مردم هستند و همه این کارها برای حفظ سلامتی شهروندان انجام می شود. بسیاری از مردم در خانه مانده اند و گروهی هم بی توجه برای گردش و تفریح به لواسان می آیند  و برای دیگران مشکل ایجاد می کنند.  اگر می خواهند کمکی هر چند کوچک انجام دهند با در خانه ماندن به ما کمک کنند تا کادر درمانی ونیروهای خدمات رسان بتوانند به وظایف خود عمل کنند. با حضور در لواسان و روستاهای گردشگری سلامت خود و سایرشهروندان را به خطر نیندازیم.»

نظر شما