آیا اتحادیه اروپا زیر ضربات کرونا دوام خواهد آورد؟

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۱۰:۲۳:۳۹
کد خبر: ۹۸۲۹۹۲
آیا اتحادیه اروپا زیر ضربات کرونا دوام خواهد آورد؟
به نظر می رسد بحران هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای اتحادیه اروپا به وجود آمده و 330 هزار نفر را به این ویروس مبتلا و21 هزارنفر را به کام مرگ کشیده ، و قاره اروپا را به کانون بزرگ این ویروس در جهان تبدیل کرده ،حقیقت عدم همکاری کشورهای اروپایی که اتحادیه اروپا بارها در صدد سرپوش گذاشتن بر آن بود را فاش کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ این در حالی است که ایتالیا بارها برای مقابله با این بحران ازهم پیمانان اروپائی خود درخواست کمک کرده اما تاکنون کسی دست یاری اش را به گرمی نفشرده است.

جوزیبی کونته نخست وزیر ایتالیا که کشورش با ثبت 10 هزار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا، بیشترین تلفات در جهان را داشته ، زنگ خطر را برای اتحادیه اروپا به صدا درآورد زمانی که از اختلافاتش با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هم چنین بحران ناشی از شیوع ویروس در کشورش و قربانی شدن شمار زیادی و رکود شدید اقتصادی خبر داد.

وی با لحنی تهدید امیز گفت: من به نمایندگی از کشوری که زیر باردرد شدید است سخن می گویم و به خودم اجازه نمی دهم سهل انگاری کنم، اروپا نباید در مقابله با کرونا مرتکب «اشتباهات تراژیک» شود. اگر اروپا نتواند توانایی خود را برای انجام این مسوولیت نشان دهد، شاید اتحادیه اروپا، اعتبارش را نزد شهروندان از دست بدهد..

"لویجی دی مایو" وزیر امور خارجه ایتالیا نیز هشدار داد کشورش به خاطر شیوع ویروس کرونا در وضعیت فوق العاده اقتصادی به سر می برد و از شرکای اروپایی خود خواست به دور از سخنان فریبنده بی فایده ، به ایتالیا وفادار باشند.

فقط ایتالیا به آینده اتحادیه اروپا بدبین نیست زیرا زیرا رهبران بزرگ این اتحادیه از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز هشدار داده بود که در صورت عدم همکاری کشورها در بحران شیوع ویروس کرونا ؛ پایه های اصلی اتحادیه اروپا در معرض تهدید است .

مکرون با خطاب قرار دادن 26 تن از سران اتحادیه در کنفرانس مطبوعاتی تلفنی، گفت: طرح اروپا در معرض خطر است، تهدید فرارو؛ نابودی منطقه شنگن خواهد بود.

به نظر می رسد ریشه های بحران اتحادیه اروپا عمیق تری از کروناست و به رابطه اقتصادی بحرانی کشورهای شمال اروپا مانند آلمان هلند فرانسه و کشورهای جنوبی اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا بازمی گردد که اکنون پس از مخالفت کشورهای شمالی در کمک به کشورهای جنوبی آسیب دیده از کرونا شدت یافته است به گونه ای که کشوری مانند آلمان معتقد است در چنین شرایط دشوارباید منابع مالی خود را حفظ کند، ایتالیا و اسپانیا نیز این عملکرد را نقض اصول اتحادیه اروپا می دانند.

به نظر می رسد، ناتوانی کشورهای اتحادیه اروپا دررسیدن به توافق برای تصویب طرح قدرتمند مشترک مالی، در مقابله با بحران بی سابقه بهداشتی، زیان های زیادی به اقتصاد این اتحادیه و به اعتبار ماهیت این اتحادیه بزند.این درحالی است که " ژاک دولور "رئیس پیشین کمیساریای اروپا نسبت بدان هشدار داده و تاکید کرده بود که شرایط حاکم بر مسئولان کشورها و دولتها و عدم همکاری کشورهای اروپایی؛ دو عامل تهدید آمیز برای اتحادیه اروپاست .

نحوه برخورد اتحادیه اروپا با شیوع ویروس کرونا، تعیین کننده اعتبار و فایده این اتحادیه خواهد بود.این در حالی است که هفته گذشته این اتحادیه دررسیدن به توافق برای کاهش دادن تبعات ویروس بر اقتصاد ناکام ماند و سوال اروپائی ها و در راس انان ایتالیا امروز این است اگر اروپا فقط یک بازار یکپارچه در روزگار خوشی هاست پس وجودش توجیه ناپذیراست.

منبع:العالم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز