در گفت و گو با جماران؛

یکی از مسئولین بیمارستان مسیح دانشوری: داروی کرونا در ایران وجود دارد/ در درمان کرونا خیلی پیشرفت کرده ایم/ باکس دارویی ما قطعا بیشتر از آمریکا است

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۱۸:۵۸:۵۷
کد خبر: ۹۸۳۹۱۹
یکی از مسئولین بیمارستان مسیح دانشوری: داروی کرونا در ایران وجود دارد/ در درمان کرونا خیلی پیشرفت کرده ایم/ باکس دارویی ما قطعا بیشتر از آمریکا است
رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در حال حاضر توسط چند شرکت داروسازی ایرانی مواد اولیه ساخت داروی فاویپیراویر خریداری شده و دارند روی تولید انبوه آن کار می کنند؛ تا در کنار واردات این دارو بتوان از تولیدات داخلی آن هم استفاده کرد. یکی از شرکت های بزرگ قول داده که ان شاء الله تا چند روز آینده این دارو را در اختیار گروه های پزشکی بگذارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به ورود چند شرکت بزرگ داروسازی کشور برای تولید داروی فاویپیراویر، تأکید کرد: در درمان کرونا خیلی پیشرفت کرده ایم و WHO اعلام کرد که بیمارستان مسیح دانشوری از لحاظ سطح درمان این بیماری بسیار بالا است. خیلی دیگر از بیمارستان های ما همین طور هستند. الآن باکس دارویی ما قطعا بیشتر از آمریکا است

محمدرضا هاشمیان، رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص مشکل واردات داروی کرونا اظهار داشت: درمان کرونا شامل مجموعه ای از داروهای ضد التهابی مثل فاویپیراویر، اینترفرون و آی وی آی جی و مجموعه داروهای ضد ویروس مثل کلترا، پاپی کاویر، رم رسیور و مجموعه ای از اکسیژن درمانی ها است که از اکسیژن درمانی های سبک تر شروع می شود تا به دستگاه های پیشرفته می رسد. خوشبختانه این مجموعه ها در مجموعه های بیمارستانی قوی کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از داروها سلیقه ای است، تصریح کرد: به طور مثال داروی رم رسیور در کشور آمریکا وجود داشته و اثربخشی مناسبی هم نشان داده است. در کشور ما هم محموله ای از چین وارد شد و در خیلی از بیمارستان ها موجود است و استفاده می شود. خوشبختانه ظاهرا در کشور خودمان هم در موارد بسیار بالا دارد تولید می شود. فاویپیراویر هم در ژاپن تولید شده و چین و ژاپن از آن استفاده کرده اند. البته جوابگویی همه اینها نسبی است و کرونا فعلا دارویی برای درمان قطعی ندارد.

هاشمیان گفت: در بیمارستان مسیح دانشوری استفاده از فاویپیراویر به صورت موردی شروع شد. یعنی ما از بیماران خواستیم و تهیه کردند. بعد هم از طریق وزارت بهداشت در اختیار چند بیمارستان گذاشتند تا آزمایش این دارو انجام شود؛ که در بیمارستان ما بسیار خوب جواب داد. برای 30 بیمار استفاده کردیم و گزارشات آن هم آماده شده است. در واقع نسبت به داروی کلترا که ما استفاده می کردیم اثربخشی بسیار بالایی داشت. هفته پیش پزشکان آمریکایی در خصوص این دارو از تجربه ما سؤال کردند و با گروه دیگری از پزشکان به FDA اعلام کرده اند که سریعا این دارو را در اختیار مردم آمریکا قرار دهد و در بیمارستان های آمریکا موجود باشد. اگر این اتفاق بیفتد این دارو گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه ما در جبهه جنگ هستیم، تأکید کرد: همه مردم می دانند که ما از ابتدا وسط میدان بوده ایم و من از روز اول بوده ام. نیاز داریم که همه دستگاهها هم به ما کمک کنند. ما می خواستیم از این دارو به یکی از پزشکان بدهیم که موجود نبود و ایشان فوت شدند و من خیلی ناراحت بودم. در آن شرایط چون راه ارتباطی دیگری نداشتیم از طریق یکی از شبکه های مجازی خواهش کردم که این دارو را تأمین کنند. اما از من ناراحت شدند و نامه ای علیه من به حراست بیمارستان نوشتند. من یک دکتر درمانگر هستم؛ نه اهل آشوب و اغتشاش بوده ام و نه خواهم شد. امیدوارم در جوّ علمی که می خواهیم داشته باشیم همه کمک کنند.

رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری اظهار داشت: خدا را شکر الآن یک حرکت ملی برای تهیه دارو ایجاد شده و امیدوارم که جوابگو باشد. در حال حاضر توسط چند شرکت داروسازی ایرانی مواد اولیه ساخت داروی فاویپیراویر خریداری شده و دارند روی تولید انبوه آن کار می کنند؛ تا در کنار واردات این دارو بتوان از تولیدات داخلی آن هم استفاده کرد. البته الآن این دارو در ایران وجود دارد. ولی دارد به صورت موردی مصرف می شود. ما برای 30 بیمار بدون در نظر گرفتن شغل و موقعیت اجتماعی آنها استفاده کردیم و داروی ما تمام شد. یکی از شرکت های بزرگ قول داده که ان شاء الله تا چند روز آینده این دارو را در اختیار گروه های پزشکی بگذارند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص کنترل اپیدمی کرونا گفت: اپیدمی ارتباط مستقیم با بحث قرنطینه دارد. در این چند روز پزشکان قم چیزهایی را به من می گویند که ای کاش از ابتدا بیشتر به آن توجه می شد؛ اینها گذشته و باید به آینده نگاه کنیم. الآن احساس می کنم که مردم توجه بیشتری به قرنطینه می کنند و این موضوع باعث کمتر شدن اپیدمی می شود. به شرط اینکه هشت میلیون نفری که در این ایام سفر کرده اند اتفاق بدی را ایجاد نکند؛ امیدوارم.

هاشمیان افزود: در درمان کرونا خیلی پیشرفت کرده ایم و WHO اعلام کرد که بیمارستان مسیح دانشوری از لحاظ سطح درمان این بیماری بسیار بالا است. خیلی دیگر از بیمارستان های ما همین طور هستند. الآن باکس دارویی ما قطعا بیشتر از آمریکا است. یعنی در درمان خیلی خوب جلو رفته ایم. در رابطه با اپیدمی ابتدا بد بودیم ولی الآن خدا رو شکر کنترل دارد خیلی بیشتر می شود. تعطیلی مغازه ها، مدارس و دانشگاه ها مسائل خیلی خوبی است و قطعا در کنترل بیماری تأثیر خواهد داشت.

 

نظر شما