فرماندار زنجان:

اجازه کشت به محصولاتی که با فاضلاب‌‌های آلوده آبیاری می‌شوند داده نمی شود

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۱۵:۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۱۸۷۴۹
اجازه کشت به محصولاتی که با فاضلاب‌‌های آلوده آبیاری 
می‌شوند داده نمی شود
امسال نیز تأکید بر این داریم که جهاد کشاورزی کنترل‌های لازم را اعمال کند و اجازه کشت به محصولاتی که با فاضلاب‌‌های آلوده آبیاری می‌شوند ندهد و در صورت کشت نیز اجازه برداشت محصول را ندهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ فرماندار زنجان در واکنش به عدم نظارت به محصولات کشاورزی کاشت شده در اطراف زنجانرود و استفاده از آب‌های آلاینده برای آبیاری محصولات تولید شده این‌گونه عنوان کرد که سال گذشته به مجموعه جهاد کشاورزی ابلاغ کردیم تا کاشت در این محدود را کنترل کرده و مزارع صیفی‌جاتی که از آب آلوده این رودخانه استفاده می‌‌کنند شخم بزنند و در صورت کشت نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی امحا کرده و اجازه عرضه به بازار را ندهند که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام و احکام قضایی هم صادر شد.

رضا عسگری در ادامه تصریح کرد: امسال نیز تأکید بر این داریم که جهاد کشاورزی کنترل‌های لازم را اعمال کند و اجازه کشت به محصولاتی که با فاضلاب‌‌های آلوده آبیاری می‌شوند ندهد و در صورت کشت نیز اجازه برداشت محصول را ندهد.

به گفته فرماندار زنجان استفاده از فاضلاب در بخش کشاورزی زمانی قابل قبول است که هم سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را صادر کند و هم محصول تولیدی ضرری برای سلامت افراد هم نداشته باشد.

وی در واکنش به این موضوع که نظارت‌های لازم در این زمینه انجام نشده و در طول سال‌های گذشته تغییر محسوسی در این بخش شاهد نبودیم، بیان کرد: سال گذشته برای نخستین بار با کشاورزانی که در این محدوده کشت کرده و از آب آلوده برای آبیاری محصولاتشان استفاده می‌کردند برخورد و در برخی موارد احکام قضایی نیز صادر و اجرا هم شد و در صورت ادامه‌ تخلف از سوی کشاورزان و یا واحدهای تولیدی و صنعتی باید برخوردهای لازم انجام شود.

استاندارد شدن فاضلاب خروجی راشاکاسپین

فرماندار زنجان در توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای ساماندهی زنجانرود، استاندارد شدن پساب‌های ورودی به این رودخانه را محور اصلی مباحث مطرح شده در این زمینه عنوان کرد و پیگیری به استاندارد رساندن فاضلاب خروجی راشاکاسپین را از جمله وظایف محوله به فرمانداری دانست.

به گفته فرماندار زنجان موضوع اصلی در ساماندهی زنجانرود به استاندارد رساندن پساب‌ واحدهای تولیدی است که وارد این رودخانه می‌شود و در این قضیه نیز سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت‌های لازم را داشته و از اختیارات قانونی خود برای پیگیری این موضوع استفاده کند.

وی ورود آب‌های جاری و سطحی و نیز پساب غیراستاندارد واحدهای تولیدی را سبب وضعیت نامطلوب زنجانرود دانسته و گفت: شهرداری موظف به احداث زباله‌گیر در مسیر آ‌ب‌های جاری بود و در این زمینه پیمانکار نیز انتخاب کرده و کار را آغاز کرده بودند، علاوه بر این فعالیت‌های عمرانی در حاشیه این رودخانه در حوزه گردشگری در حال انجام بوده و سرمایه‌گذاری شده است که در صورت عدم ساماندهی آن عملاً این موضوع کارکرد خود را از دست می‌دهد.

ضرورت اتصال همه منازل به شبکه فاضلاب

عسگری این مطلب را یادآور شد که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از هدایت فاضلاب منازل به نهرها همه محلات باید به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند که این کار فعلا عملیاتی نشده است و فاضلاب برخی منازل همچنان به زنجانرود هدایت می‌شود که شهرداری و آب و فاضلاب باید کنترل‌های لازم را داشته باشند.

فرماندار زنجان هدایت فاضلاب منازل به چاه‌های جاذب و جلوگیری از اتصال آن‌ها به آب‌های جاری و در نهایت پیوستن آن‌ها به زنجانرود را از وظایف شهرداری دانسته و طبق تکالیف و ضوابط و مقررات لحاظ شده شهرداری باید نظارت‌های لازم را در این بخش داشته باشد.

وی معتقد است آنچه در حال حاضر چشم‌گیر بوده زباله‌های نهرهایی است که به آب‌های جاری متصل شده و به زنجانرود هدایت می‌شوند که این مشکل با نصب زباله‌گیر قابل حل است، عملیات اجرایی نصب زباله‌گیر آغاز شده و باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و در صورت نیاز زباله‌گیرهای بیشتری در مسیل‌های منتهی به زنجانرود نصب شود.

بخش دیگری از ساماندهی وضعیت زنجانرود و آلودگی‌های آن مرتبط به فاضلاب‌های صنعتی است که به این روخانه سرازیر می‌شود که از جمله مهم‌ترین‌ آن پساب راشاکاسپین است، موضوعی که فرماندار زنجان نیز به آن اشاره داشته و معتقد است که پساب‌های ورودی به رودخانه زنجانرود باید استانداردهای لازم را داشته باشد از همین رو موضوع تصفیه‌خانه این شرکت مطرح بود که آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشتند.

رأی به نفع معارضان

وی با تأکید بر این‌که رهاسازی پساب‌های خروجی این شرکت با وجود به استاندارد رساندن آن باید ضابطه‌مند باشد، افزود: اواخر اسفند ماه سال گذشته بخشی از لوله‌گذاری برای انتقال این پساب به رودخانه انجام شد ولی در نقطه پایانی مشکلاتی ناشی از تصرف بستر رودخانه توسط برخی از معارضان بود که متاسفانه شکایتی که در این زمینه از سوی آب منطقه‌ای انجام شد ولی رأی به نفع معارضان صادر شد از همین رو آن‌ها اجازه دفن لوله را نداند.

فرماندار زنجان خطاب به آب و فاضلاب عنوان کرد که این سازمان باید از ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی خود و نیز ماده ۹ قانون اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند تا رفع تعرض انجام شود و بتوانیم این پروژه را هر چه سریع‌تر تکمیل کنیم.

به گفته عسگری هزینه این لوله‌گذاری‌ها توسط شرکت راشاکاسپین پرداخت شده و پیگیری رفع معارض نیز باید توسط شرکت آب و فاضلاب تسریع شود.

وی معتقد است لوله‌گذاری در مسیل نباید منجر به عدم کنترل پساب‌ها شود چرا که این فاضلاب خروجی در هر نقطه‌ای باید استانداردهای لازم را دارا بوده و مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد، به طور یقین هر پسابی که خارج از ساختارهای تعیین شده برای پساب واحدهای صنعتی باشد مورد پذیرش نبوده و باید برخورد لازم با متخلفان انجام شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز