معاون استاندار زنجان:

زنجان عملکرد مطلوبی در ثبت‌نام تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا دارد

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۱۵:۲۹:۰۷
کد خبر: ۱۰۳۴۴۰۱
زنجان عملکرد مطلوبی در ثبت‌نام تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا دارد
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: از ۴۸۸ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تاکنون متقاضیان برای دریافت ۷۰ میلیارد تومان ثبت‌نام کرده‌اند که معادل ۱۵ درصد مبلغ ابلاغی بوده که میانگین جذب تسهیلات در سایر استان‌ها نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ محمدرضا آبی‌پور با بیان اینکه زنجان در این زمینه، عملکرد مطلوب و قابل قبولی دارد اظهار داشت: تسهیلات مربوط به شماری از متقاضیان پرداخت و شمار دیگری نیز به بانک‌ها ارجاع شده و در جریان پرداخت قرار دارد.
وی با بیان اینکه اصناف و مشاغل و اقشار مختلف جامعه باید به ۲ نکته توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: اول اینکه جذب این تسهیلات در دست مسؤولان دولتی در استان نبوده و به ثبت‌نام جامعه هدف و مخاطبان دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد.
آبی‌پور افزود: دوم اینکه هنوز قضاوت نسبت به توفیق استان در میزان جذب این تسهیلات، خیلی زود بوده و مهلت ثبت‌نام به پایان نرسیده است.
وی تصریح کرد: در صورت اتمام مهلت ثبت‌نام و مشخص شدن میزان نهایی مبلغ تسهیلات می‌توان نسبت به میزان جذب و مقایسه آن با سایر استان‌ها و میانگین کشوری اظهار نظر کرد اما آنچه که مشخص است اینکه زنجان تا کنون عملکرد مطلوبی داشته است.

۴۸۸ میلیارد تومان تسهیلات برای استان زنجان ابلاغ شده است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: دولت برای کمک به ۱۴ گروه از اصناف و مشاغل آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا تسهیلاتی به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان با نرخ کارمزد ۱۲ درصد در سطح کشور کارسازی کرده که ۴۸۸ میلیارد تومان نیز برای مشاغل استان زنجان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: جذب این تسهیلات در دست دولت و دستگاه‌های اجرایی استان نبوده و بلکه به شمار متقاضیان و اصناف آسیب‌دیده از کرونا و ثبت‌نام آن‌ها در بخش تسهیلات کرونا در سامانه «کارا» بستگی دارد.
آبی‌پور با بیان اینکه نرخ کارمزد این تسهیلات ۱۲ درصد بوده و دریافت‌کنندگان تسهیلات به ۲ بخش تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: اصناف و مشاغلی مانند تالارهای پذیرایی که به اجبار و بنا به تصمیم دولت، تعطیل شده‌اند طبق لیست بیمه تامین اجتماعی اسفندماه سال گذشته به ازای هر کارگر، مبلغ ۱۶ میلیون تومان و مشاغلی که آسیب آن‌ها نه به دلیل تعطیلی توسط دولت بلکه به دلایل دیگری مانند کمبود مشتری بوده به ازای هر کارگر، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان با بیان اینکه مشاغل آسیب‌دیده نیز به ۲ گروه تقسیم می‌شوند، افزود: گروه اول، واحدهای دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی هستند که این گروه تا ۳۱ تیرماه مهلت ثبت‌نام داشتند.
وی تصریح کرد: البته در پی دریافت مهلت مجدد برای ثبت‌نام هستیم که در صورت تحقق، اطلاع‌رسانی می‌شود.
آبی‌پور ادامه داد: گروه دوم، واحدهای بدون کد کارگاهی تامین اجتماعی هستند که این گروه تا ۳۱ مردادماه سال جاری مهلت ثبت‌نام دارند.

اطلاع‌رسانی دقیق و کامل در خصوص این تسهیلات صورت گرفته است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: به محض دریافت این دستورالعمل به تمام دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد که اطلاع‌رسانی لازم با روش‌های مختلف را به زیرمجموعه‌های خود داشته باشند تا مشاغل واجد شرایط ذیل دستگاه‌ها تقاضای خود را در سامانه کارا ثبت کنند.
وی با تاکید بر اینکه شرایط و امکان دریافت این تسهیلات به صورت شفاف و دقیق به جامعه هدف اطلاع‌رسانی شده است، اظهار داشت: علاوه بر ابلاغ کتبی و مستمر از سوی معاونت اقتصادی استانداری و دستگاه‌های متولی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی ۲ مرحله با حضور در شبکه استانی سیمای مرکز زنجان نسبت به تبیین این موضوع اقدام کرده است.
آبی‌پور خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی این تسهیلات از طریق سایر ابزارها و روش‌ها نیز به طور کامل انجام شده است.
وی با بیان اینکه این متقاضی است که تسهیلات را دریافت می‌کند نه دولت، تصریح کرد: جذب مبلغ کمتر از ابلاغی دولت فقط به دلیل پایین بودن شمار متقاضیان است.
آبی‌پور با تاکید بر اینکه دولت، جذب‌کننده تسهیلات نبوده بلکه ارائه‌دهنده تسهیلات است، تاکید کرد: رویکرد جذب و دریافت این تسهیلات از طرف متقاضیان بوده و این مشاغل آسیب‌دیده هستند که برای دریافت تسهیلات باید در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

 

نظر شما