در پنج مرکز با عنوان «خانه‌های کودکان و نوجوانان»:

مدیرکل بهزیستی استان زنجان: درخواست فرزند خواندگی از بهزیستی از طریق سامانه انجام می‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۶:۴۱:۳۲
کد خبر: ۱۰۳۸۴۸۰
مدیرکل بهزیستی استان زنجان: درخواست فرزند خواندگی از بهزیستی از طریق سامانه انجام می‌شود
محمد محمدی قیداری امروز در زنجان اظهار کرد: متقاضیان فرزند‌خواندگی ابتدا به بهزیستی شهرستان محل اقامت خود مراجعه و پس از اخذ مشاوره‌های لازم درخواست خود را باید از طریق سامانه فرزندپروری به آدرس http://adoption.behzisti.net مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه حدود 60 کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در 5 مرکز نگهداری می‌شود، گفت: درخواست فرزند خواندگی از بهزیستی از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 60 کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست در پنج مرکز با عنوان «خانه‌های کودکان و نوجوانان»  نگهداری می‌شوند، افزود: قانون‌گذار فقط تا 16 سالگی اجازه فرزند خواندگی می‌دهد که البته همه کودکان دارای شرایط فرزندخواندگی نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه درخواست‌کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند که همه هزینه‌های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تامین کنند، تأکید کرد: این حکم حتی پس از فوت سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید، برای کودک یا نوجوان جاری است به این منظور سرپرست موظف است با نظر بهزیستی خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کند.
وی با اشاره به اینکه بانوان ازدواج نکرده و مطلقه فاقد فرزند که سن آن‌ها بالای 30 سال است می‌توانند فرزند دختر از اداره بهزیستی تحویل بگیرند، افزود: کودکانی به فرزندی سپرده خواهند شد که امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر، جدپدری آنان وجود نداشته باشد پدر، مادر، جد پدری و ولی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.
محمدی ادامه داد: افرادی که به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی مراجعه نکرده باشد و همچنین هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضم امین یا ناظر حاصل نشود، واجد شرایط واگذاری به صورت فرزندخوانده شناخته می‌شوند.
وی با اشاره به اولویت پذیرش سرپرستی تأکید کرد: اولویت به ترتیب با زن و شوهر فاقد اولاد، سپس زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند و در نهایت زن و شوهر دارای فرزند است.
محمدی با بیان اینکه اخذ شناسنامه کودک با مشخصات والدین قانونی بعد از طی دوره 6 ماهه آزمایشی و صدور حکم سرپرستی دائم انجام ‌خواهد شد،‌ یادآور شد: دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می‌کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تملیک کند.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان افزود: تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است و در مواردی که دادگاه تشخیص دهد، اخذ تضمین عینی از درخواست کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرستی کودک و یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی انجام می‌شود.

 

 

 

نظر شما