علی‌اصغر فانی :

باید بدانیم معلم، کارمند نیست

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۱:۵۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۰۷۸۵۴
باید بدانیم معلم، کارمند نیست
فانی با اشاره به اینکه تمامی امورات در آموزش و پرورش به صورت دولتی اداره می شود، ابراز داشت : ما باید در اداره امورات آموزش و پرورش سکان دار باشیم نه پارو زن .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ نشست هم اندیشی شورای معاونین اداره کل و روسای مناطق و نواحی استان زنجان با حضور علی‌اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در محل سالن تجلی اداره کل برگزار شد .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، علی اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اهمیت آسیب شناسی در آموزش و پرورش ابراز داشت : اولین آسیب در آموزش و پرورش این است که این دستگاه به شدت مدیریت متمرکز دارد و امکان خلاقیت برای کارکنان از بین می برد .

 وی در ادامه افزود : یکی دیگر از آسیب های آموزش و پرورش،  رسمیت بالای آن است و مدیران مدارس ما و نه مدیر آموزشی هستند و نه راهبر آموزشی، بلکه صرفاً به کارمندان اداری که جوابگوی بخشنامه ها باید باشند تبدیل شده اند .

فانی  با اشاره به اینکه تمامی امورات در آموزش و پرورش به صورت دولتی اداره می شود،  ابراز داشت :  ما باید در اداره امورات آموزش و پرورش سکان دار باشیم نه پارو زن  .

فانی همچنین تصریح کرد :  نبود نیروی خوب و جذب درست و تربیت صحیح آن یکی از آسیب های آموزش و پرورش است ، باید بدانیم معلم در فرآیند تعلیم و تربیت رکن اصلی است و اگر معلم خوب نباشد آموزش و پرورش تعطیل است و سند تحول بنیادی نیز بدون این نیروی انسانی اجرا نمی شود.

 این مقام مسئول ادامه داد:  باید بدانیم معلم کارمند نیست بلکه معلم یک معلم است ، در صورتی که قانونی که برای کارمندان اجرا می شود برای معلمان نیز اجرا می گردد ، همانطور که برای اساتید دانشگاه قانون خاصی وجود دارد باید برای معلمان نیز باید قانون خاص خود را داشته باشد.

 فانی با اشاره به پالایش نیروهای انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت : رتبه بندی معلمان اکنون در مجلس است و پاشنه آشیل رتبه‌بندی ارزیابی آن است که اگر خوب اجرا نشود رتبه بندی به خوبی اجرا نخواهد شد و به نظر من این ارزیابی باید خارج از دستگاه آموزش و پرورش صورت پذیرد .

وی همچنین گفت :  سیاسی شدن آموزش و پرورش یکی دیگر از آسیب های آن است و فارغ از جناح های سیاسی باید افرادی در آموزش و پرورش مدیریت داشته باشند که همواره به تعلیم و تربیت می ‌اندیشند.

 وی در ادامه سخنان خود ابراز داشت :  عدم استقلال آموزش و پرورش و دخالت دیگران و سهم خواهی از آن از دیگر آسیب های آموزش و پرورش است.

 وی ادامه داد :  آموزش و پرورش امروزه تنها مشارکت جو  نیست بلکه مشارکت پذیر هم نیست و این آسیب است .

عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد :  انعطاف ناپذیر بودن آموزش و پرورش از دیگر آسیب های آن است ،  ما نمی توانیم ۱۵ میلیون دانش آموز با یک نسخه تربیت کنیم .

فانی در ادامه اظهار داشت: بیماری کرونا و دوران پسا کرونا از دیگر آسیب هایی از که امروز آموزش و پرورش با آن درگیر است ، ضعف علمی و درسی دانش آموزان ، چاقی و عدم تحرک آنان،  تضعیف شدن تربیت اجتماعی از جمله آسیب‌هایی است که کرونا به دانش‌آموزان تحمیل نموده است .

وی  در ادامه سخنان خود ابراز داشت:   اکنون سوال این است که ، چه باید کرد؟ توصیه من به وزیر آینده این است که پنج سیاست  که عبارتند از : ساماندهی و بهسازی منابع انسانی ، بالا بردن مشارکت در آموزش و پرورش ، تمرکز زدایی ، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی و مدیریت منابع و بودجه ادامه یابد .

عضو شورای عالی آموزش و پرورش همچنین توصیه نمود : باید برای نحوه اداره مدارس،  تربیت معلمان و مدیریت مدرسه مدل هایی طراحی شود و همچنین حذف مدارس ناامن، بالا بردن ضریب بهرمندی آموزش و پرورش از تولید ناخالصی کشوری ،  تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین ، برنامه ریزی دوران پسا کرونا و برنامه ریزی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اولویت‌های کاری وزیر آینده باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز