مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان:

خطر حمله گرگ در زنجان/ روستائیان موارد ایمنی را رعایت کنند

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۱۴:۳۵:۴۹
کد خبر: ۶۹۷۷۰۰
خطر حمله گرگ در زنجان/ روستائیان موارد ایمنی را رعایت کنند
امجد باقری مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان: آغاز فعالیت‌های کشاورزی و چرای دام در مناطق روستایی افزایش یافته و همین موضوع موجب افزایش حضور انسان‌ها در طبیعت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ امجد باقری مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان: آغاز فعالیت‌های کشاورزی و چرای دام در مناطق روستایی افزایش یافته و همین موضوع موجب افزایش حضور انسان‌ها در طبیعت شده است.وی با اشاره به اینکه حضور انسان‌ها در طبیعت حیوانات وحشی چون پلنگ، گرگ و ... را تحریک به حمله می‌کند، افزود: در برخی از شهرستان‌های استان حمله گرگ به دلیل بر هم خوردن نظم طبیعت است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه برای نمونه در شهرستان خدابنده نظم طبیعت با از بین رفتن و یا کاهش جمعیت برخی گونه‌ها به خطر افتاده است، تصریح کرد: جمعیت حیواناتی چون گراز، خرگوش، روباه و ... که در زنجیره غذایی گرگ‌ها قرار دارند به دلیل شکار بی‌رویه و ورود انسان‌ها به طبیعت به شدت کاهش یافته که همین موضوع امنیت و تغذیه حیوانات وحشی را به شدت به خطر انداخته است.

باقری با اشاره به اینکه در ایام بهار برخی از گرگ‌ها برای تامین غذا به روستاها مراجعه می‌کنند، افزود: عدم توجه اهالی روستاها به هشدارها نیز خود عاملی در زمینه افزایش خطر حمله این حیوانات وحشی به انسان‌ها و جوامع انسانی است.

وی به اهالی روستاها توصیه کرد از سپردن گله به خردسالان و افراد سالخورده خودداری کنند و افزود: به همراه داشتن سگ در کنار گله نیز خطر حمله گرگ به گوسفندان را کاهش می‌دهد.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه نباید گله گوسفندان در تاریکی شب و صبح زود به چرا برده شود، عنوان کرد: باید محل نگهداری دام دارای شرایط حفاظتی باشد.

باقری با اشاره به اینکه طی سال‌جاری یک مورد حمله گرگ در شهرستان ماهنشان گزارش شده است، گفت: حمله گرگ در زنجان طی سال گذشته 13 نفر را در مناطقی چون طارم، خدابنده و زرین‌آباد مصدوم کرد.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته یک مورد حمله پلنگ نیز در استان زنجان گزارش شده است، عنوان کرد: در این مورد فرد مضروب عملا وارد زیستگاه حیوانات شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در فصل بهار به دلیل زاد و ولد این حیوانات به شدت به دنبال غذا هستند، اضافه کرد: همین موضوع زمینه حضور گرگ‌ها برای تهیه غذای بی‌دغدغه را فراهم می‌کند.

باقری با بیان اینکه در فصل بهار احتمال زنده‌گیری توله‌های گرگ برای جفت‌گیری با سگ‌ها و همچنین نگهداری آنان افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: سال گذشته دو مورد از این گونه زنده‌گیری‌ها توسط محیط زیست استان زنجان شناسایی و با متخلفان بر خورد شد.

وی اضافه کرد: این اقدام برای خود افراد و خانواده آنان دارای خطر بوده و پیشنهاد می‌شود، افراد مطلع از متخلفانی که اقدام به زنده‌گیری گرگ‌ها می‌کنند موضوع را با محیط زیست استان زنجان در میان گذارند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز