معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان؛

قریب ۴۰ درصد مردم اصلا بیماری کورونا را باور ندارند

۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۱۷:۴۹:۲۳
کد خبر: ۹۸۱۱۹۹
قریب ۴۰ درصد مردم اصلا بیماری کورونا را باور ندارند
دکتر علیرضا آرمانی کیان در نشست خبری با موضوع کووناویروس؛ اظهار کرد: در مقابله با بیماری کورونا حدود ۶۰ درصد رفتارها و عملکردها خوب بوده ولی قریب ۴۰ درصد از مردم اصلا بیماری را باور ندارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان عصر سه‌شنبه پنجم فروردین ماه سال‌جاری در نشست خبری که هر روز عصر با موضوع کووناویروس ازطریق ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود؛ با بیان اینکه متاسفانه هنوز شاهد برگزاری تجمعات هستیم که هم برای خود مردم و هم برای دیگران خطرناک است. اظهار کرد: اگر آمار امروز ما نسبت به دیروز، ۶۵ نفر اضافه شده نشان می‌دهد که طی چند روز اخیر رعایت نشده است و این عدم رعایت، متاسفانه منجر به یک آسیب جدی خواهد شد و آن آسیب جدی هم، همین است که پاسخگویی به درمان و سرویس‌دهی درمانی در سطح استان و کشور دچار اشکال خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد رفتارها و عملکردها خوب بوده ولی قریب ۴۰ درصد اصلا انگار بیماری کورونا را باور ندارند تصریح کرد: ما باید بتوانیم دست به دست هم دهیم و آن ۴۰ درصدی که کوتاهی می‌کنند و آسیب به خودشان و دیگران می‌زنند را کمک کنیم که به مسیر درست برگردند و هدایت صحیحی داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید براینکه همه دستگاه‌ها تمام تلاش‌شان را می‌کنند و همه سازمان‌ها، ازجمله صدا و سیما که فوق‌العاده همکاری می‌کند و شما اصحاب رسانه و کلاً مدیاها همه در تلاش هستند که به یک نحوی کنترل کنند، افزود: باز یک عده‌ای اصلاً انگار نمی‌خواهند گوش کنند، مثل کسی که خودش را به خواب می‌زند و نمی‌شنود، یک عده اصلا توجه ندارند و نمی‌دانند که این آسیب، بسیار نگران‌کننده است.

دکتر آرمانی‌کیان اظهار کرد: خوشبختانه تا اینجا هیچ کسی بدون دارو، درمان، وسایل پوششی و بدون آزمایش نبوده است و امیدوار هستیم که همین‌طور بتوانیم مسیر را به خوبی هدایت کنیم و مردم از تجمع، به ویژه در روز طبیعت و ایامی که به نظر می‌رسد خدایی نکرده بخواهند باز با همان رسم و رسومی که دارند بیایند بیرون و به تجمع و دورهمی‌ها بپردازند، پرهیز کنند.

وی افزود: ما نگران این تجمعات هستیم که یک هفته یا ۱۰ روز بعد از آن یک اپیدمی بسیار ناجوری پیش بیاید، علیرغم اینکه تا اینجا سیستم توانسته کژدار و مریض بالاخره با تمام امکانات کنار بیاید و با تمام کمبودها سرویس‌دهی خوبی داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد مگر با همراهی مردم، و در این مسیر، تمام سیستم، دست به دست هم داده‌اند و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در شرایط اضطرار هیچ مشکل عمده‌ای نبوده و برنامه‌ریزی هم برای این مسیر هست که با کمک دوستان در دستگاه‌های دیگر، نقاهتگاه‌های خوبی آماده شده است تا برای اینکه خدای ناکرده اگر پیک پیش آمد، سرویس‌دهی بشود. ولی، چرا باید پیک پیش بیاید؟

دکتر آرمانی‌کیان تصریح کرد: ما نگران این موضوع هستیم و خواهش ما از شما اصحاب رسانه که دست‌اندرکاران مدیا هستید این است که در این مسیر ما را کمک کنید.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران مشکوک به کرونای بستری در بیمارستان‌ها از ابتدای شیوع این ویروس در استان، ۱۲۴۸ بوده و در حال حاضر ۳۵۱ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیانگر اشغال ۲۸ درصدی تخت‌های بیمارستانی استان است، اظهار کرد: برخی از بیمارن کرونایی در برابر درمان مقاومت می‌کنند و ما سعی می‌کنیم از راه‌های مختلف این افراد را تحت پوشش درمانی قرار دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: هر شخصی که بیماری وی مثبت ‌اعلام می‌شود، خانواده او نیز رصد می‌شوند که این امر به خود خانواده کمک می‌کند که این فرد، دیگر با همه در تعامل نباشد و بیماری را به افراد مختلف منتقل نکند.

دکتر آرمانی‌کیان با بیان اینکه تاکنون ۳۲ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کورونا در استان جان خود را از دست داده‌اند افزود: این افراد عمدتا سالمند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

وی ادامه داد: فقط ۲۰ درصد از افرادی که سن بالا دارند به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و در بین افرادی که سن بالا داشته و به کرونا مبتلا شده‌اند نیز ۴۸ درصد منجر به مرگ می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، استرس، شایعه و برچسب خوردن، از عوامل خطرناک در شرایط کنونی محسوب می‌شود، تصریح کرد: کاهش قدرت ایمنی بدن برای مواجه با بیماری، ارائه اطلاعات نادرست و در نهایت مقاومت برای گرفتن درمان مناسب در صورت ابتلا به بیماری، از نتایج عوامل خطرناک مورد اشاره سازمان بهداشت جهانی بوده که تا حد توان برای مقابله با آن‌ها باید تلاش شود.

دکتر آرمانی‌کیان با بیان اینکه اکنون پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری کرونا از طریق هوا نیز منتقل می‌شود و در هوا نیز چند ساعتی زنده می‌ماند، در حالی که قبلا گفته می‌شد این بیماری از طریق قطرات مایع از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن کودکان بالا است و به همین دلیل علائم بیماری کرونا در بین کودکان کم بوده ولی بیماری‌زایی کودکان مبتلا به کروناویروس بسیار بالا است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه شاید تب در روزهای نخست جزء علائم این بیماری نباشد، ولی ۹۱ درصد بیماران در ادامه بیماری، تب خواهند داشت و به طور کلی این بیماران فقط چند روز تب ندارند.

دکتر آرمانی‌کیان با اشاره به ارائه پیشنهادات مختلف برای قرنطینه کردن مردم، اظهار کرد: هر چند پیشنهادات مختلفی ارائه شد، ولی در حال حاضر ورودی شهرها برای پلاک‌های غیربومی ممنوع شده که اگر درست اجرا شود، اقدام خوبی است .

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرفته در درمان بیماری کرونا است تصریح کرد: کشور ما یکی از پنج کشوری است که وارد درمان پلاسماترابی شده است، ولی باید متوجه بود که هر درمانی با توجه به تفاوت ژنتیکی، برای همه انسان‌ها پاسخگو نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با وجود همه تلاش‌ها، هنوز پروتکل مطمئن و ۱۰۰ درصد علمی ثابت شده برای درمان کووید - ۱۹ وجود ندارد.

دکتر آرمانی‌کیان با اشاره به اینکه شمار بیماران کرونایی در زنجان به ۴۳۲ نفر رسیده است افزود: ۲۷۱ نفر از این تعداد از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز