پارگی مینیسک زانو؛

آیا پارگی مینیسک خود به خود درمان می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۱:۲۳:۳۹
کد خبر: ۹۱۸۷۸۲
آیا پارگی مینیسک خود به خود درمان می‌شود؟
مینیسک مانند یک ضربه‌گیر عمل کرده و ضربه‌های ناشی از قسمت بالای پا به ساق پا را جذب می‌کند. همچنین این مینیسک ها به ثبات زانو و روان کار کردن آن نیز کمک می‌کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از دکتر حیدریان فوق تخصص درد مینیسک­ها دو پوشش نرم هلالی شکل ضخیم و ضربه‌گیر غضروفی هستند که در مفصل زانو قرار دارند. مینیسک­ها بین استخوان ران (فیمور) و استخوان ساق پا (تیبیا) قرار دارند. در هر طرف زانوی شما یک مینیسک وجود دارد – مینیسک داخلی که در قسمت داخلی زانوی است و مینیسک خارجی که در قسمت بیرونی زانو قرار دارد. مینیسک مانند یک ضربه‌گیر عمل کرده و ضربه‌های ناشی از قسمت بالای پا به ساق پا را جذب می‌کند. همچنین این مینیسک ها به ثبات زانو و روان کار کردن آن نیز کمک می‌کنند.

پارگی مینیسک زانو یک آسیب‌دیدگیو جراحت شایع است و غالباً در هنگام ورزش کردن اتفاق می‌افتد اما ممکن است به دلیل فرسودگی‌ها و سایش‌های ناشی از افزایش سن نیز به وجود آید. معمولاً وقتی که افراد در مورد پارگی غضروف در مفصل زانوی خود صحبت می‌کنند منظور آنها پارگی منیسک است. اگر شما دچار آسیب‌دیدگی‌های جدی شوید ممکن است قسمت‌های دیگر زانو و همچنین مینیسک های شما نیز صدمه ببینند. به عنوان مثال، ممکن است شما دچار پارگی یا کشیدگی رباط زانو شوید.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

در افراد جوان‌تر، پارگی مینیسک معمولاً به دلیل چرخش زانو و غالباً در هنگام انجام ورزش‌هایی نظیر فوتبال یا بسکتبال اتفاق می‌افتد. در افراد سالمند، مینیسک به دلیل آسیب‌دیدگی‌های جزئی فراوان مانندپیچ‌خوردگی در هنگام ایستاندن که ناشی از سایش و فرسودگی است دچار آسیب‌دیدگیمی‌شود. به این نوع آسیب‌دیدگی‌ها، پارگی دیژنراتیو یا تحلیل گفته می‌شود.

 علائم پارگی مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک ممکن است با صدا همراه باشد. بسیاری از افراد پس از آسیب‌دیدگی زانو هنوز می‌توانند راه بروند. به هر حال، زانو ممکن است به تدریج و پس از گذشت چند روز،خشکو متورمشود. علائم شایع پارگی مینیسک عبارتند از:

  • درد زانوبسیار متغیر و متفاوت است. برخی افراد فقط درد خفیفی احساس می‌کنند در حالی که برای برخی دیگر از افراد ممکن است درد مقطعی باشد.
  • تورم که معمولاً از چند ساعت پس از آسیب‌دیدگی شروع می‌شود.
  • احساس قفل‌شدگی وگیر کردن زانو که معمولاً در هنگام خم کردن زانو اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است زانوی شما صدای تق‌تق بدهد.
  • ممکن است احساس کنید که زانوی شما شل شده و خالی می‌کند
  • ممکن است نتوانید زانوی خود را به طور کامل خم و راست کنید
  • در هنگام صاف کردن پا، زانوی شما حساس می‌شود.

درمان مینیسک آسیب‌دیده

بیشتر پارگی‌های مینیسک علامتدار به خودی خود بهبود نمی‌یابند و نیاز به اقدامات درمانی دارند. معمولاًشما باید در این موارد به پزشک مراجعه کنید. نوع درمانی که برای شما تجویز می‌شود به علت دقیق پارگی مینیسک، شدت و محل آن و همچنین سن شما بستگی دارد. اقدامات درمانی اولیه برای کنترل درد و تورم شامل مراقبت‌های فردی می‌شود. جزئیات این نوع اقدامات را می‌توانید در ادامه ببینید. درمان‌های دیگر شامل فیزیوتراپی، دارو درمانی و انجام عمل جراحی می‌شود.

به نقل از کلینیک ارتوپدی فنی ظفرشما باید برای درمان به یک متخصص فیزیوتراپی یا جراح ارتوپد مراجعه کنید. متخصص فیزیوتراپی پزشکی است که برای حفظ و بهبود توانایی‌های حرکتی و عملکردی آموزش دیده است.جراح ارتوپد متخصص عمل جراحی‌های استخوانی است.

مراقبت از خود

انجام برخی اقدامات باعثکاهش درد و تورم شده و به محافظت از زانوی شما کمک می‌کنند. این اقدامات عبارتند از محافظت، استراحت، قرار دادن یخ، کمپرس کردن و بالا نگه داشتن پا. همچنین در سه روز اول پس از آسیب‌دیدگی باید از انجام برخی اقدامات پرهیز کنید تا باعث افزایش آسیب‌دیدگی شما نشوند که برخی از آنها عبارتند از گرما، مصرف الکل، دویدن و ماساژ دادن.

 داروها

شما می‌توانید از برخی داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد استفاده کنید. در صورتی که درد شما شدید باشد، پزشک داروهای قوی‌تری برای شما تجویز خواهد کرد. همیشه دستورالعمل‌های مصرف دارو را مطالعه کنید و اگر سؤالی داشتید از مشاور داروخانه یا پزشک بپرسید.

فیزیوتراپی

شما باید برنامه‌های فیزیوتراپی و توان‌بخشی را به عنوان بخش مهمی از دوره درمان و بهبودی دنبال کنید. هدف از انجام اقدامات فیزیوتراپی، کمک به بهبود زانو، بازیابی کامل دامنه حرکتی و همچنین تقویت و ثبات زانو است. متخصص فیزیوتراپی زانوی شما را بررسی کرده و یک برنامه درمانی فردی شامل تمریناتتوان‌بخشی برای شما تجویز می‌کند. این اقدامات به تقویت تدریجی زانو و عضلات پای شما کمک می‌کند.

اگر تحمل وزن روی زانوها برای شما دشوار است ممکن است به عصا نیاز داشته باشید یا استفاده از بریس در مدت درمان برای شما تجویز شود.

 عمل جراحی

اگر پارگی مینیسک شدید باشد یا اقدامت فیزیوتراپی در درمان عارضه شما مؤثر واقع نشوند باید برای ترمیم آن تحت عمل جراحی قرار گیرید. شما همچنین باید پس از بازیابی عملکرد طبیعی زانو به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. عمل جراحی شامل‌ترمیم مینیسک پاره شده یا در برخی موارد برداشتن قسمت آسیب‌دیده مینیسک می‌شود. عمل جراحی معمولاًحین انجام آرتروسکوپی زانو انجام می‌شود. برای انجام این عمل جراحی از یک تلسکوپ بسیار کوچک (آرتروسکوپ) و یک ابزار جراحی کوچک که از طریق یک شکاف در زانو وارد آن می‌شود استفاده می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز