درباره درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر چه می دانید؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۱۴:۱۱:۱۷
کد خبر: ۹۶۵۱۸۵
درباره درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر چه می دانید؟
حتی اگر از مبتلایان به بواسیر یا هموروئید نباشید، قطعا نام این بیماری به گوشتان خورده است که یکی از بیماری های ناحیه مقعد است که می تواند آزاردهنده و دردناک باشد. به بیانی دیگر هنگامی که رگ های ناحیه مقعد و بخش تحتانی راست روده متورم شوند، شما به این بیماری مبتلا شده اید. اگر این زائده در داخل مقعد ایجاد شود، بواسیر داخلی و اگر در بیرون و اطراف مقعد نمایان شود، هموروئید خارجی نام دارد. البته جای نگرانی نیست و در صورت تشخیص به موقع، خطری وجود نخواهد داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، با مراجعه به صفحه immediateclinic.com  می توانید اطلاعات جامعی درباره این بیماری بدست بیاورید.

عوامل بسیاری می توانند در بروز بیماری تاثیرگذار باشند، اما علت اصلی را می توان ایجاد فشار بر رگ های خونی بخش انتهایی روده دانست. در ادامه به بررسی جامع علائم، دلایل و روش های درمان این بیماری می پردازیم:

علائم بواسیر

ممکن است علائم هموروئید در همه افراد یکسان نباشد و هر فردی تجربه ای متفاوت از این بیماری داشته باشد. زیرا بسته به نوع و شدت بیماری، نشانه های آن متفاوت است. بخشی از مهمترین علائم این بیماری به این شرح است:

  • احساس خارش و سوزش
  • خونریزی از مقعد هنگام دفع مدفوع
  • زائده های گوشتی و برآمدگی در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات
  • احساس درد

همانطور که گفته شد با توجه به محل عروق آسیب دیده ناحیه مقعد، بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود و می تواند علائم مختلفی ایجاد کند :

بواسیر داخلی: اغلب بدون درد بوده و نشانه شایع آن خونریزی از مقعد و مشاهده خون در مدفوع است. در واقع در این نوع بواسیر، عروق داخلی انتهای راست روده درگیر هستند و بیمار درد کمی را احساس می کند. اما گاهی عبور مدفوع باعث تحریک و بیرون آمدن رگهای هموروئیدی و ایجاد ناراحتی خواهد شد.

نوع داخلی چهار درجه دارد:

درجه یک: تورم رگهای دیواره انتهایی راست روده، بدون اینکه از مقعد خارج شوند. این بالشتک ها بسته به میزان فشار و تجمع خون در آنها می توانند دچار خونریزی شوند.

درجه دو:زمانی که بیماری پیشرفت میکند، رگهای بواسیری هنگام دفع مدفوع و ایجاد فشار بیرون می زنند و پس از آن بصورت خود به خود به داخل باز می گردند.

درجه سه: در این مرحله از پیشرفت بیماری، برآمدگی های ایجاد شده قادر به بازگشت خود به خود نیستند و با کمک انگشت می توان آنها را به داخل کانال بازگرداند.

درجه چهار:در این درجه از بیماری، رگهای متورم کاملا از مقعد خارج شده و برآمدگی ایجاد می کند. این عروق به هیچ عنوان به داخل برنمی گردد.

بواسیر خارجی: شریان های خارج از مقعد را درگیر می کند و باعث ایجاد درد، خارش و سوزش زیادی برای بیمار می شود. بواسیر خارجی یک برآمدگی دردناک در پوست اطراف مقعد است و در مقایسه با هموروئید داخلی علائم آزاردهنده تری دارد.

علت بواسیر

زمانیکه فشار زیادی به رگ های خونی دیواره رکتوم وارد می شود، این عروق متورم و کشیده می شوند و همین امر زمینه ساز ایجاد هموروئید می باشد. عواملی که باعث ایجاد فشار در این ناحیه می شوند:

  • نشستن به مدت طولانی
  • مقاربت مقعدی
  • یبوست و اسهال مزمن
  • بارداری و زایمان
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • بالا رفتن سن و ضعیف شدن بافت مقعد

چگونگی تشخیص هموروئید

تشخیص بواسیر یا هموروئید معمولا با بررسی دقیق علائم بیمار و سابقه سایر بیماریهای وی آغاز می شود. شرح کامل این علائم می تواند به تشخیص سریع بیماری کمک بسیاری کند اما در مرحله دوم پزشک با معاینه بالینی مقعد، تشخیص خود را اعلام می کند.

معاینه با انگشت یکی از روشهای تشخیص بواسیر داخلی است. در صورت وجود هرگونه برآمدگی غیر طبیعی، پزشک برای بررسی دقیق تر از روش های آنوسکوپی، پروکتوسکوپی، کولونوسکوپی و یا سیگموئیدوسکوپی استفاده می کند. پس از بررسی کامل و تشخیص نوع و درجه بیماری، روش درمان تعیین می شود.

روش های درمان بواسیر یا هموروئید

چندین روش برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد اما پزشک با توجه به میزان پیشرفت بیماری یکی از روش های درمان را پیشنهاد می دهد. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می توان با روشهای خانگی و دارویی آن را درمان نمود. در غیر اینصورت باید یکی از روش های اسکلروتراپی، هموروئیدکتومی، استاپلر، رابربند و یا لیزر برای درمان بیماری شما انجام شود.

با توجه به اینکه درمان بیماری بواسیر یا هموروئید خارجی و داخلی با لیزر بصورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می شود، یکی از روشهای پر طرفدار برای درمان هموروئید است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

لیزر امروزه به دلیل مزایای بسیار، جایگزین جراحی شده. جراحی بواسیر با بیهوشی کامل و بستری شدن در بیمارستان،  تنها راه درمان قطعی در گذشته بود. علاوه بر این، فرد تا مدتها از درد و عوارض جراحی رنج می برد. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش دستگاه های لیزر، روشهای جراحی به مرور کنار گذاشته شد.

روش درمان با لیزر که یکی از روشهای درمانی نوین بشمار می آید، برای بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاهی استفاده می شود و اولویت اول بیماران است، زیرا روند درمان را برای بیمار و پزشک رضایت بخش نموده است. در روش لیزر هموروئید به دلیل انعقاد خون پس از ایجاد برش، محل جراحی به طور کامل برای جراح شفاف می شود. به همین دلیل احتمال اینکه ریشه ها ناقص سوزانده شوند به حداقل می رسد و امکان بازگشت بیماری نزدیک به صفر است.

درمان هموروئید با لیزر به دو روش انجام می شود که بنا به تشخیص پزشک و نوع و درجه بواسیر یکی از این روشها انتخاب می شود :

1-لیزر CO2: برای درمان بواسیر درجه سه و چهار از لیزر استفاده می شود. در این درجات بیماری چون رگها از مقعد بیرون آمده اند، تنها با استفاده از لیزر نواحی اطراف هموروئید آسیب نمی بینند.

2-اشعه درمانی: این روش اغلب برای هموروئید درجه یک و دو استفاده می شود که بدون درد و خونریزی شما را از شر این بیماری خلاص می کند.

مزایای روش لیزر درمانی

1- درمان با لیزر با حسی موضعی و در مطب انجام می شود.

2- نیازی به بیهوشی ندارد.

3- نیاز به بستری و استراحت مطلق نیست و فرد بلافاصله می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد.

4- زمان مورد نیاز برای لیزر کمتر از یک ساعت است.

5- این روش بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به پانسمان انجام می شود.

هزینه درمان هموروئید با لیزر

هزینه های درمان با لیزر ثابت نیستند اما معمولا از هزینه عمل های سنتی بیشتر نمی باشند. در اکثر بیماران تا وقتی که معاینه انجام نشود، پزشک قادر نخواهد بود بیماری آن ها را تشخیص دهد. به همین دلیل در تماس تلفنی نمی توان مبلغ واحدی را برای درمان بواسیر با لیزر عنوان کرد. حتی اگر بیمار علائم مشخصی از بواسیر داشته باشد، باید حتما معاینه شود تا نوع و میزان پیشرفت بیماری بطور دقیق تشخیص داده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز