۱۰ قلعه معروف در ایران

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۲۳:۰۲:۵۸
کد خبر: ۸۸۴۲۷۹
۱۰ قلعه معروف در ایران
از آنجا که ایران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفته، شاهان دستور ساخت بناهایی عظیم و مستحکم را می‌دادند تا بتوانند از خود، خانواده، حکومت و شهرشان دفاع کنند. برخی از این بناها کاربرد نظامی داشته و بعضی برای امنیت کشاورزان و روستاییان بوده است، اما همه آنها تنها شاهدان جنگ‌ها و خونریزی‌های تاریخ به حساب می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  ده قلعه دیدنی ایران عبارتند از :

قلعه گردکوه یا گنبدان دژ

کهنسال‌ترین و پرصلابت‌ترین قلعه‌ کوهستانی ایران در 81 کیلومتری دامغان قرار دارد؛ قلعه‌ای که با داشتن استحکام دفاعی، غیرقابل تسخیر و در طول تاریخ بسیار پراهمیت بوده است.

براساس افسانه‌ها اسفندیار مدتی به دستور گشتاسب در این قلعه زندانی بوده است.

پس از آن‌که قلعه الموت به وسیله سلجوقیان محاصره شد، حسن صباح کودکان و فرزندان خود را به گرد کوه فرستاد و 40‌سال آنجا زندگی ‌کرد.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه‌سینگان

اینجا محل زندگی سران ایل زرزا با قدمتی 700 ساله است. قلعه سینگان از مهم‌ترین آثار تاریخی شمال غرب کشور به حساب می‌آید و روستای سینگان شهرستان اشنویه میزبان این قلعه ‌است. این قلعه هم‌اکنون براساس سنت دیرینه، شانزدهمین سرپرست ایل زرزا (محمدامین آقای زرزا)‌ را همراه خانواده پرجمعیتش در خود جای داده است. سینگان بر فراز تپه‌ای قرار دارد که بنا به گفته محلی‌ها از کیسه‌های انباشته خاک شکل گرفته است. این قلعه نیز مانند همه قلعه‌های ایران ساختمان اندرون و برون‌نشین دارد و محل نشیمن آقایان و خانم‌ها در ضلع‌های شرقی و غربی تعبیه شده است.

نکته جالب این که دارای دو مسیر ماشین‌رو و پیاده‌رو در ضلع‌های غربی و شمالی است. در طبقه پایین، چاه‌آبی وجود دارد که در گذشته، آب مصرفی اهالی و ساکنان قلعه از آن تامین می‌شده است و در حال حاضر به علت وجود آب لوله‌کشی از این چاه استفاده نمی‌شود. وسیله ایجاد گرما در اتاق‌های این قلعه بخاری‌های چوبی و زغالی بوده که اینک بخاری‌های نفتی و گازی جایگزین آنها شده است. برای دیدن زیبایی این قلعه می‌ارزد که مسافتی طولانی را بپیمایید.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه فورگ

قلعه‌ فورگ بر بالای صخره‌ای سنگی، خود را استوار نگه داشته است. این قلعه در ده‌کیلومتری اسدیه قرار دارد. زمانی این قلعه مقر اسماعیلیان بوده و بعد از الموت، مهم‌ترین مقر این گروه به حساب می‌‌آید. قلعه فورگ ۱۸ برج دارد که اکنون تعدادی از آنها باقی مانده است. مصالح به کاررفته در ساخت قلعه بیشتر سنگ، آجر و خشت است.

بیرجند قلعه‌های بسیاری دارد که نشانی از تاریخ و تمدن ایران درگذشته دارد. فورگ جایی است برای دیدن و به فکر فرو رفتن و تصویرسازی از تاریخ‌مان. بد نیست سری به بیرجند، شهر زیبایی‌ها بزنید و فورگ را از نزدیک ببینید.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه بیرجند

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی بیرجند و از جمله نقاط گردشگری خراسان جنوبی، بر فراز بلندترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند قرار دارد. وسعت قلعه بیرجند 3000 مترمربع است که در دوره صفویه ساخته شده است. در واقع این قلعه هسته اولیه شهر بیرجند محسوب می‌شود. قلعه بیرجند با نام‌های قلعه ته ده و پایین شهر نیز شناخته می‌شود. این قلعه هفت برج و بارو دارد که فقط شش برج از آن باقی مانده است. همچنین با توجه به شواهد موجود، به وسیله نقب‌های زیرزمینی به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ کلاه‌ فرنگی و قنات قصبه مرتبط بوده است.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  نارین‌قلعه‌(نارنج‌قلعه)

این برج میان شهری باستانی بر فراز تپه‌ای در میبد قرار گرفته که شاخص‌ترین اثر بازمانده از معماری اصیل ایرانی است. نارین‌قلعه ـ که به گویش محلی‌ها همان نارنج‌قلعه است ـ هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از گزند‌ روزگار دور مانده و هویت تاریخی و فرهنگی استان یزد را برای همگان به تصویر می‌کشد. نارین‌قلعه، نه‌تنها بیانگر موقعیت اقتصادی و اجتماعی بلکه مرکز سیاسی بوده است. بنابر شواهد موجود و روایت‌ها، این بنا نظام پیچیده رفت و آمد زیرزمینی داشته است. دهانه شماری از این راهروها هنوز پیداست. مردم میبد می‌گویند از این دژ یک راهروی زیرزمینی تا محل آسیاب سنگ سیاه در باختر آبادی بیده در 3 کیلومتری باختر شهر میبد وجود داشته است. نارین‌قلعه هر ساله بخصوص در این فصل پذیرای گردشگران بسیاری است که برای بازدید از آن به یزد می‌آیند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  برج‌طغرل

برج طغرل سازه‌ای سر به فلک کشیده است که شکوه خود را طی گذشت 700 سال حفظ کرده است. برجی شبیه ساعت که می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن، زمان را تشخیص داد. برج طغرل همان ساعت آفتابی عظیم تهران است. در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهرری، این برج به‌جا‌مانده از دوران سلجوقی با 20 متر ارتفاع و 48 متر مساحت با اسکلتی خشتی و آجری خودنمایی می‌کند، اما جالب‌بودن و زیبایی این معماری نه‌تنها به خاطر داشتن ساعت بلکه جنس به کاررفته در آن است. ملات به کاررفته در برج از زاج، خاک و سفیده تخم‌مرغ است. این ارگ علاوه بر استحکامش، هنر معماری گذشته را نیز نشان می‌دهد. برج طغرل در همین نزدیکی‌هاست، اما صدافسوس که یکی از مکان‌های ناشناخته تهران به‌شمار می‌رود.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  ارگ کریمخان

خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش؛ شهری که هر ساله میزبان هزاران گردشگر است. ارگ کریمخان در مرکز شهر شیراز قرار دارد؛ ارگی که در دوران زندیه ساخته شد و پایگاه نظامی برای زندیان بود، اما بعدها در زمان سلسله پهلوی به زندان تبدیل شد. بهترین معمارها، ارگ کریمخانی را با بهترین مصالحی که از خارج از کشور تهیه می‌شد، ساختند و حالا این ارگ زیباترین یادگار آن دوران برای تاریخ دوستانی است که به آن سر می‌زنند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه رودخان

قلعه‌ای باشکوه از دوران ساسانی در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن خودنمایی می‌کند. این قلعه که به قلعه حسامی یا رودخان معروف است، در کنار روستایی به همین نام است با دیوارهایی به طول 1500‌متر و 65 برج و بارو گردشگران را جذب خود کرده است. فاصله قلعه رودخان تا شهر ماکلوان ۲۵‌کیلومتر و تا ماسوله ۴۵‌کیلومتر و تا شفت ۲۰ کیلومتر است. قلعه رودخان در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده و کنار آن رودخانه‌ای با نام رودخان جاری است.

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. ارگ در قسمت غربی قلعه است که دو طبقه دارد و سازه آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد برای نظارت سربازان در قسمت شرقی قرار دارد. چشمه‌ای نیز میان قلعه وجود دارد. 40 برج دیده‌بانی دورتادور قلعه را احاطه کرده است. گفتنی است هیچ دشمنی نتوانسته به این قلعه زیبا نفوذ یا آن را فتح کند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه مارکوه

بارها برای فرار از شلوغی و به خلوت پناه بردن به مناطق شمالی سفر کرده‌ایم و هزاران خاطره از آنجا داریم. آیا می‌دانید رامسر، میزبان قلعه‌ای زیبا درآغوش خود است. قلعه مارکوه بین رامسر و تنکابن قرار دارد. این قلعه نامش را از روستای میزبانش دارد. برخی معتقدند علت این نامگذاری به خاطر مارهای زیاد منطقه است. این قلعه 600 مترمربعی در دوره‌های مختلف اسلامی و در جنگ‌ها زیاد مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و فقط چهار برج و بارو از این عظمت زیبا بر جای مانده است. این قلعه 113 پله دارد که اگر هوس پیاده‌روی و دیدن منظره زیبا و پشت بام خانه‌های این روستا را کرده‌اید، می‌توانید از آنها بالا بروید و مطمئن باشید با دیدن آن همه زیبایی آبی دریا خستگی را حس نخواهید کرد.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه‌الموت

این قلعه با صخره‌های سرخرنگ در میان کوه‌ها، خود را منحصربه‌فردترین قلعه ایران کرده است. می‌گویند الموت زمانی زندان بوده است، در صورتی که نه‌تنها زندانی در‌کار‌نبوده ، بلکه طبقه اجتماعی خاصی در این قلعه زندگی می‌کردند. طول این قلعه 120 متر است. الموت را پرتگاه‌های ترسناکی احاطه کرده و تنها راه ورود به آن از طرف ضلع شمال شرقی یعنی قله هودکان است. قلعه الموت زیبایی‌های خاصی دارد، مانند سیستم پیچیده آبرسانی با تنبوشه‌هایی (لوله‌های سفالین که زیر خاک یا میان دیوار کار می‌گذاشتند تا آب از آن عبور کند) به قطر ده‌سانتی‌متر که از چشمه کلدر آب را به دژ می‌رساند‌ و درحوض‌های سنگی ذخیره می‌کرد‌ . در میان قلعه حوضی وجود دارد که هیچ‌گاه خالی از آب نبوده است. به همین دلایل الموت همیشه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

 

 

نظر شما