عطوان:

سفارت آمریکا در عراق لانه جاسوسی و وجودش اهانت است

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۵:۳۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۶۰۸۹
سفارت آمریکا در عراق لانه جاسوسی و وجودش اهانت است
نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در بغداد به لانه جاسوسی و کانون توطئه علیه یک کشور عربی مسلمان تبدیل شده است، گفت که وجود این سفارت در خاک عراق اهانت به تمام معناست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عبدالباری عطوان» در مقاله‌ای به تهدیدات آمریکا علیه عراق برای تعطیلی سفارتش در بغداد پرداخته و نوشت: اینکه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با صالح برهم رئیس‌جمهور عراق و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور تماس گرفته و تهدید به تعطیلی سفارت آمریکا در صورت استمرار شلیک موشک‌ها کند، اوج وقاحت و باج‌خواهی و نقض آشکار عرف دیپلماتیک است.

وی افزود: ما نمی‌دانیم چگونه صالح و الکاظمی این جسارت پامپئو را پذیرفته و با او سخن می‌گویند، رفتار پامپئو به گونه‌ای بوده که گویی نماینده عالی آمریکاست و صالح و الکاظمی به عنوان کارمندان یا اتباع دولت آمریکا هستند حال آنکه عرف و پروتکل‌های دیپلماتیک چنین است که یک وزیر، وزیر همتای خود را مخاطب قرار داد اما اینکه رئیس‌جمهور یک کشور دارای تمدن هشت هزار ساله را تهدید کند، این یک اهانت و نقض تمامی عرف‌هاست.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، عطوان با اشاره به اینکه ما موافق حملات موشکی به سفارتخانه‌های خارجی چه در عراق و چه هر کشور دیگری نیستیم، نوشت: البته به شرط آنکه سفارتخانه‌ها به عرف دیپلماتیک پایبند بوده و در امور داخلی کشور میزبان دخالت نکنند اما سفارت آمریکا به لانه جاسوسی و کانون توطئه علیه یک کشور عربی مسلمان که همچنان در آشوب، فساد مالی و بی‌ثباتی ناشی از تهاجم و اشغالگری آمریکا بسر می‌برد، تبدیل شده است؛ بهتر بود که دولت عراق اقدام به تعطیلی سفارت آمریکا می‌کرد چرا که وجود آن در خاک عراق پس از محاصره، اشغال و تهاجم آمریکا، اهانت به تمام معناست.

او افزود که دولت آمریکا زمینی را که سفارت آن در منطقه خضراء بغداد در آن قرار دارد، غصب کرده است و از لحاظ مساحت (۱۷۰ کیلومتر مربع) بزرگ‌ترین سفارتخانه در سطح جهان است که هزاران جاسوس در آن فعالیت دارند و در واقع مقر حکومت در عراق است نه سفارتخانه که همانند دیگر سفارتخانه‌های خارجی تنها فعالیت دیپلماتیک انجام دهد.

عطوان همچنین با اشاره به اینکه هنوز جدیت این تهدیدات و انتقال سفیر و تیم سفارت آمریکا به کنسولگری آن در اربیل مشخص نیست، نوشت: بعید نیست که این تهدیدات نیز تلاشی برای باج‌خواهی جدید از دولت آمریکا، طرح فتنه‌انگیزی فرقه‌ای جدید بین سنی و شیعه عراق و کُردهای کردستان باشد چرا که فتنه‌انگیزی علیه اعراب و مسلمانان طبیعت دولت آمریکاست.

نویسنده مشهور جهان عرب به قتل‌عام میلیون‌ها عراقی بی‌دفاع در نتیجه اشغالگری آمریکا و محاصره آن و نیز حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی اشاره کرد و نوشت که آمریکا آخرین کشور در جهان است که می‌تواند درباره احترام به عرف، قوانین و معاهدات بین‌المللی اظهارنظر کند، آمریکا از بیش از ۲ هزار سازمان غیردولتی در عراق حمایت می‌کند که اکثر آن‌ها به نفع پروژه‌های آمریکا برای برهم زدن ثبات عراق و فتنه‌انگیزی و ایجاد تفرقه در این کشور فعالیت می‌کنند.

عطوان در ادامه نوشت که تمامی موشک‌های شلیک شده به منطقه خضراء هیچ خسارتی به سفارت آمریکا به بار نیآورده و حتی یک کارمند آن را زخمی نکرده است اما پهپاد آمریکایی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از یکی از پایگاه‌های نظامی آن در عراق برخاست و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران و همراه وی «ابومهدی المهندس» یکی از فرمانده الحشدالشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد، آیا این جنایت نقض عرف و قوانین بین‌المللی و حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل نیست؟ چه کسی تضمین می‌کند که این توطئه ترور دستپخت سفارت آمریکا در بغداد نیست؟

وی با اشاره به اشغالگری آمریکا در عراق و قتل‌عام میلیون‌ها نفر از فرزندان آن نوشت: جای تأسف نیست اگر سفیر آمریکا و جاسوسان آن تصمیم به فرار به اربیل بگیرند و لانه جاسوسی آن‌ها در بغداد تعطیل شود، آنها هرگز در امن و امان نخواهند بود به خصوص اینکه پامپئو رئیس‌جمهور عراق را تهدید کرده که از کسانی که سفارت آمریکا را هدف قرار می‌دهند، انتقام خواهند گرفت.

عطوان همچنین نوشت: آمریکا پیش از آنکه درباره قوانین و معاهدات بین‌المللی سخن بگوید بایستی رسما عذرخواهی کرده و میلیاردها دلارها به عنوان غرامت به خانوادهای قربانیان تهاجم و اشغالگری آمریکا پرداخت کند.

وی در پایان افزود: مقاومت عراق، آمریکا را وادار کرد که حقیرانه در سال ۲۰۱۱ نیروهایش را از عراق خارج کند و مسلما در آینده نیز آن را مجبور خواهد کرد باقی مانده نیروها، پایگاه‌ها و جاسوسانش را از عراق خارج کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز