ورود پرونده انفجار بندر بیروت به مرحله جدید

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۴:۴۵:۵۷
کد خبر: ۱۰۶۷۸۹۱
ورود پرونده انفجار بندر بیروت به مرحله جدید
با صدور حکم بازداشت برای مالک و ناخدای کشتی دخیل در انفجار مهیب بیروت و همچنین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از میزان تشعشعات رادیواکتیو در محل انفجار این بندر، پرونده انفجار بندر بیروت وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، از همان زمان انفجار مهیب و فاجعه بار بندر بیروت که در ۱۴ مرداد ماه سال جاری روی داد و موجب کشته شدن ۱۹۰ نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار نفر دیگر شد، انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه این رژیم را مقصر انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود که استاندار بیروت میزان خسارت های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به دنبال این انفجار شماری از مقامات لبنانی از جمله مدیرکل گمرک، مدیرکل بندر و شماری دیگر از مسئولان مرتبط که متهم به قصور در این فاجعه محسوب می شدند، دستگیر شدند که همگی از جریان ۱۴ مارس بودند، اما صدور قرار بازداشت از سوی بازپرس قضایی ویژه پرونده رسیدگی به این پرونده برای ناخدا و مالک کشتی «رسوس» مولداوی که اعلام شده چند سال پیش این محموله نیترات آمونیوم را به بندر بیروت حمل کرده و آن را رها کرده اند، به عنوان دو فرد خارجی غیرلبنانی قابل توجه است.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که قاضی «فادی صوان»، بازپرس قضایی در پرونده رسیدگی به انفجار بندر بیروت دو قرار بازداشت علیه مالک و ناخدای این کشتی، صادر کرده و اسناد و اوراق آن را به دادستانی عمومی لبنان تحویل داده است.

بر اساس این گزارش دادستانی عمومی لبنان نیز از پلیس بین‌الملل (اینترپل) خواسته تا حکمی برای دستگیری آن‌ دو نفر صادر کند؛ چندی پیش نیز یک هیأت قضایی و امنیتی از لبنان به قبرس رفته و خواهان دیدار با مالک کشتی شده بود.

پیشتر ناخدای روس کشتی رسوس گفته بود که خدمه و ناخدای کشتی در ترکیه به دلایل نامعلومی تغییر پیدا کرد و پس از توقیف کشتی، نه ناخدای کشتی و نه مالک آن هیچ یک، سراغ آن‌ها را نگرفتند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز (جمعه) در گزارشی اعلام کرد که کارشناسان این سازمان  که ماه گذشته از طرف این نهاد بین‌المللی به بیروت اعزام شده‌اند تا میزان تشعشعات رادیواکتیو در محل انفجار بندر بیروت را بررسی کنند، هیچ‌گونه افزایشی در سطح مواد رادیواکتیو در محل حادثه بیروت و مناطق نزدیک به آن مشاهده نکرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز