توطئه عربستان علیه کویت افشاء شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۱۹:۳۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۶۸۰۵۰
توطئه عربستان علیه کویت افشاء شد
یکی از مخالفان نظام سعودی از ارتباط و همکاری ریاض با مخالفان دولت کویت پرده برداشت

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، " عبدالله بن سالم السالم " دبیرکل حزب الأمة الاسلامی عربستان از گروه‌های مخالف آل سعود امروز (شنبه) به "عربی ۲۱" گفت که ترور " جمال خاشقچی " در کنسولگری عربستان در استانبول اولین جنایت مقامات ریاض نبود و این رژیم نمی‌تواند رویکرد "جنایت و استبداد" خود را کنار بگذارد. 

وی افزود: هر صدایی که خواستار اصلاح یا برکناری آل سعودی در عربستان شود، تحت پیگرد و ترور قرار می‌گیرد، همانگونه که در مورد خاشقچی اتفاق افتاد و جسد او پس از قتل در کنسولگری عربستان در استانبول، قطعه قطعه شد. 

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به ‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های عربستان به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید. 

پیش از او، در اواخر سال ۲۰۱۴، حزب الامه از مرگ اسرار آمیز  شیخ محمد آل مفرح  یکی از بنیانگذاران این حزب در یکی از بیمارستان‌های استانبول خبر داد.  

آل مفرح  ماه‌ها قبل از مرگش اعلام کرده بود که مورد سوء قصد و آدم ربایی قرار گرفته و مقامات سعودی را به دست داشتن در پشت این سوء قصد و آدم ربایی متهم کرده بود. 

بن سالم السالم دبیرکل حزب الامه اسلامی عربستان همچنین به شبکه عربی ۲۱ گفت که ماموریتهای گروه‌های دیپلماتیک عربستان به دلیل تخلفات و جنایات بزرگی که تحت پوشش مصونیت دیپلماتیک انجام می‌دهند و با توافقنامه " وین " برای روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ مغایرت دارد، مورد توجه جهانیان هستند. 

وی ادامه داد که " شیخ محمد بن سعد آل مفرح " در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ در پی علائم مرموزی که پس از ملاقات با مقامات سعودی در دوم همان ماه در وی نمایان شد، در بیمارستان " نایتنجیل " استانبول بستری شد و پس از چند روز درگذشت. 

بر اساس سخنان بن سالم السالم آنچه که قابل توجه است اینکه این دیدار با هماهنگی چهره‌های مخالف دولت کویت در آن زمان در استانبول ترتیب داده شده بود و در روز اعلام خبر مرگ آل مفرح دو نفر از مخالفان نظام کویت به خانه وی وارد شدند و تمام وسایل از جمله اوراق هویت و اسناد حزب الامه الاسلامی در استانبول را به سرقت بردند. 

وی افزود: بعداً مشخص شد که رابطه شدیدی بین نظام سعودی و مخالفان دولت کویت در استانبول وجود دارد. 

وی اضافه کرد که مدیریت بیمارستان استانبول از ارائه گزارش درباره علت مرگ المفرح که مسئولان عربستانی پس از مرگش، " عبدالله " پسر بزرگش را دستگیر کردند، خودداری کرد.  

به گفته السالم، عبدالله پسر بزرگ المفرح از مخالفان رژیم عربستان همچنان در زندان‌های این رژیم بسر می‌برد. 

وی که دبیر کل حزب الامه می‌باشد درباره موضع این حزب در خصوص تشکیل حزب " التجمع الوطنی " که به تازگی توسط شخصیت‌های برجسته مخالف نظام پادشاهی در عربستان اعلام موجودیت کرده است، گفت: حزب الامه در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین احزاب مخالف نظام عربستان می‌باشد.   

وی افزود: معتقدم که صحنه مخالفان نظام پادشاهی در عربستان باید بسیار گسترده شود و تشکیل نهادهای سیاسی، احزاب و انجمن‌های مخالف این نظام ضروری است.  

السالم خاطرنشان کرد که استقلال این نهادها از نفوذ خارجی‌ها ضرورت دارد و اینکه بتوانند خودشان را تامین مالی کنند و دیگران آن‌ها را به بهانه تامین مالی به انحراف نکشند.  وی ادامه داد: موضع حزب امه الاسلامی بی‌طرفی مثبت برابر هر نهاد سیاسی مخالف نظام عربستان است و ما در یک صف واحد قرار داریم. 
قابل ذکر است که مقامات سعودی در سال ۲۰۱۱ بنیانگذاران حزب الامه به رهبری " عبدالعزیز الوهیبی " و " احمد الغامدی " را دستگیر کردند و شایعه شده که آن‌ها را پس از سال‌ها به شرط قطع کامل فعالیتهای رسانه‌ای‌شان، آزاد کرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز