الکاظمی:

تصمیم گیری درباره جنگ یا صلح تنها بر عهده دولت است

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۲۱:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۰۶۹۷۸۶
تصمیم گیری درباره جنگ یا صلح تنها بر عهده دولت است
نخست‌ وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نشست کمیته تحقیقات درباره حملات موشکی هفته های اخیر؛ تأکید کرد که هیچ کس در کشور جز دولت حق ندارد درباره جنگ یا صلح تصمیم بگیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «میدل ایست نیوز»، نخستین نشست کمیته تحقیقات درباره حملات موشکی اخیر، روز سه‌شنبه به ریاست نخست‌ وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برگزار شد. 
الکاظمی در این نشست گفت که این کمیته، متشکل از دستگاه‌های امنیتی و کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، نماینده اراده و وحدت ملی است و در فعالیت خود نیز بر این اصل تکیه خواهد کرد.
وی افزود: طرف‌هایی که مردم بی‌گناه عراق را می کشند، بر خلاف توجیه‌کنندگان این تجاوزات و قانون‌شکنی‌ها به آینده عراق و مناسبات آن با دیگر کشورها لطمه وارد می کنند.
فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار کرد که این اقدامات در سایه بحران‌های پیچیده‌ای که عراق با آن دست به گریبان است، از حد و مرزهای خود فراتر رفته و کشور امروز در برابر یک مسؤولیت تاریخی قرار دارد و از یک آزمون واقعی در حال گذار است.
الکاظمی ادامه داد: کمیته این اختیار را دارد تا از هر نهادی که بخواهد، اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورد؛ ما منتظریم تا کمیته تحقیقات در چارچوب زمان تعیین شده، نتایج به دست آمده را اعلام کند. همچنین خروجی‌ها و نتایج این کمیته در تثبیت اقتدار دولت و عملکرد حرفه‌ای نهادهای نظامی نقش‌آفرین خواهد بود.
نخست وزیر عراق تأکید کرد که هیچکس جز دولت نمی تواند درباره جنگ یا صلح تصمیم‌گیری کند.
بر اساس سندی که یکشنبه گذشته صادر شد، کمیته‌ای برای تحقیق درباره عاملان حملات موشکی به ریاست «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق و عضویت «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی، «عبدالغنی الاسدی»، رئیس سازمان امنیت ملی عراق، سرلشکر «عبدالامیر رشید یارالله»، رئیس ستاد ارتش، سرلشکر «محمد حمید کاظم»، منشی مخصوص فرمانده کل نیروهای مسلح و نمایندگانی از چند نهاد امنیتی عراق و همچنین رئیس، معاون و دبیر کمیسیون امنیت و دفاع مجلس تشکیل شده است.
مسؤولیت این کمیته «بررسی اقدامات ناقض امنیتی‌ است که عراق و اقتدار و وجهه و تعهدات بین المللی کشور را هدف قرار داده» و نیز تعیین مقصران این اختلالات در مدت ۳۰ روز از صدور دستور است.
در هفته های اخیر حملات موشکی گروه های ناشناس به مراکز و اهداف نیروهای نظامی بیگانه و مراکز دیپلماتیک آنها در عراق افزایش یافته است.
در همین پیوند، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق یکشنبه گذشته تأکید کرد که عملیات اعمال قانون و انحصار سلاح در دست دولت ادامه دارد و نیروهای امنیتی به سرنخ های مهمی در خصوص عاملان شلیک موشک دست به منطقه امنیتی سبز بغداد یافته اند.
سرلشکر «یحیی رسول» گفت که در اجرای طرح امنیتی جدید، تلاش های دقیق اطلاعاتی برای شناسایی و دستگیری عاملان شلیک موشک ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز