اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل توافق‌ آتش‌بس در قره‌باغ شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۱۰:۳۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۱۹۹۷
اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل توافق‌ آتش‌بس در قره‌باغ شد
اتحادیه اروپا از طرفین درگیر در مناقشه قره‌باغ خواست به طور کامل و الزام‌آور توافق آتش‌بس حاصل شده اخیر در مسکو را اجرایی کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این اتحادیه از توافق حاصل شده اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو استقبال می‌کند. اتحادیه اروپا از طرفین درگیر می خواهد به طور کامل و دقیق این توافق را اجرا کنند و همچنین از بازیگران خارجی می خواهد از انجام هرگونه اقدام تحریک آمیزی که موجب افزایش تلفات در این درگیری‌ها شود، امتناع کنند.

اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه در مورد ادامه درگیری‌ها در قره‌باغ پس از حصول توافق آتش‌بس در مسکو به شدت ابراز نگرانی کرد و از ایروان و باکو خواست به تبادل آتش پایان دهند.

این اتحادیه همچنین از طرفین درگیر خواست تا همچنان در فرآیند مذاکرات جدی بدون تاخیر تحت هدایت گروه میسنک و بدون پیش شرط قرار داشته باشند.

از سوی دیگر وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره باغ روز گذشته اعلام کرد که جمهوری آذربایجان در جدیدترین حملات خود در نیمه شب گذشته متحمل خسارات انسانی و تجهیزات نظامی شد.

در این بیانیه آمده است: طی درگیری‌های شب گذشته نیروهای جمهوری آذربایجان در خطوط شمالی، شمال شرقی و جنوبی تحرکاتی را ترتیب دادند و نیروهای وزارت دفاع قره باغ به این تحرکات پاسخ دادند.

در همین حال وزارت دفاع ارمنستان روز گذشته جمهوری آذربایجان را به استفاده از راکت های دور برد با کالیبر بالا در حمله اخیرش به شهر استپاناکرت در قره باغ متهم کرد.

ارمنستان روز دوشنبه از انهدام ۵۱۴ خودروی نظامی جمهوری اذربایجان از زمان آغاز درگیری‌های جدید خبر داد.

ایروان همچنین اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان صبح دوشنبه نیز به سوی چندین مواضع در قره باغ آتش گشودند.

وزیران امور خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در مذاکرات ۹ اکتبر (۱۸ مهر) در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ توافق کردند. با این حال باکو و ایروان در حالی که هنوز ساعاتی از توافق آتش‌بس میان دو طرف نگذشته بود، یکدیگر را به نقض چندین باره این توافق متهم کرده‌اند.

 طی مذاکرات طولانی‌ای که بامداد شنبه (۱۹ مهر) در مسکو به پایان رسید، طرفین در مورد آتش‌بس در قره‌باغ از ساعت ۱۲: ۰۰ شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) به توافق رسیدند.

وضعیت این منطقه جدائی‌طلب از ششم مهر (۲۷ سپتامبر) متشنج شده و ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم کرده‌اند.

زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان که در مسکو بسر می برد، امروز دوشنبه با نمایندگان کشورهای رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا شامل روسیه، فرانسه و آمریکا برای بررسی مناقشه قره‌باغ دیدار می‌کند.

 

نظر شما